lipo

Beste forum leden.
Ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd met de bedoeling wat ervaring op te doen .ben sinds enkele weken in het bezit van een arrma talion 6s. Bij de aankoop van deze wagen heb ik ook een lader aangekocht. De x-puls duo 100 van corraly.ook heb ik een batterij van rc plus 5000mah 4s 35c discharge 70c aurst.ik heb het draadje van lipo batterijen doorgelezen,maar wat me niet duidelijk is,waar vind ik de waarde 1c of 2c?waarde dus om te laden?uit het draadje van lipo batterijen kan ik afleiden dat het laden niet ongevaarlijk is.
Momenteel gebruik ik het programma lipo bal-chg 4s 5000mah 7.0a.ik ben ook een volledige leek en heb ook 0,0 ervaring.is er iemand die mij hier wegwijs kan in maken zodat ik een heldere kijk op de zaak krijg?
Ps.laatste x laden ging maar tot 4850mah is dit al een probleem?
Veel vragen dus...
Mvg

Op de batterij staat bij de veiligheidsvoorschriften 1c-2c.
Mag ik dan concluderen dat ik met 7a mag opladen?

Ja, dat zou je kunnen concluderen, maar dat moet je niet doen. Een lipo van 5000 mah capaciteit moet je gewoon met 5 amp laden, dan heb je er het langst plezier van.
Over dat plezier gesproken: je mag, als vuistregel, maar 80% uit je lipo trekken, en dus ook er weer in laden, dat is in jouw geval dus 4000 mah. Wat wil zeggen dat, toen je er 4850 in kon stoppen, je de accu eigenlijk te ver hebt leeggetrokken.

Groet, Jan.

Ja, dat zou je kunnen concluderen, maar dat moet je niet doen. Een lipo van 5000 mah capaciteit moet je gewoon met 5 amp laden, dan heb je er het langst plezier van.
Klopt helemaal. De eerste generatie LiPo's konden niet sneller geladen worden dan met 1C. Laadde je toch met een hogere stroom dan kon de accu daar kapot door gaan. Dat heeft men kunnen oplossen waardoor de moderne LiPo's wel sneller geladen kunnen worden. Sommige moderne LiPo's kunnen volgens de "fabrikant" met wel 5C geladen worden. Dat kan dus inderdaad, ze zullen er niet direct door kapot gaan en ploffen maar het gaat ontegenzeggelijk ten kosten van de levensduur.

Over dat plezier gesproken: je mag, als vuistregel, maar 80% uit je lipo trekken, en dus ook er weer in laden, dat is in jouw geval dus 4000 mah. Wat wil zeggen dat, toen je er 4850 in kon stoppen, je de accu eigenlijk te ver hebt leeggetrokken.

Groet, Jan.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ten eerste is er niets verkeerds aan om je LiPo verder dan 80% te ontladen. Dat gaat echt niet ten koste van de levensduur. Je moet er wel op letten dat een lege LiPo chemisch een soort instabiel wordt. Daarom kan een LiPo die echt te ver wordt ontladen binnen vrij korte tijd kapot gaan. Dat kan binnen enkele uren gebeurt zijn. Als je LiPo leeg is moet je dus zorgen dat je hem zo snel mogelijk weer tot minimaal de bewaarspanning opladen. Dan zal je zo lang mogelijk plezier hebben van die accu.
Het kan natuurlijk absoluut geen kwaad als je maar ongeveer 80% uit je accu gebruikt. Het kan zelf een beetje extra veiligheid geven want je loopt veel minder kans dat je een lege accu te lang leeg laat liggen. Vanuit dat oogpunt kan je besluiten de accu niet echt helemaal leeg te gebruiken.
Als je lader aangeeft dat er 4850mAh in de accu is geladen betekend dit echter absoluut niet dat je de accu te ver hebt ontladen. Temeer omdat het laden van die accu ook energie kost! Van die 4850mAh zal effectief misschien 4400mA of nog minder daadwerkelijk in de accu opgeslagen zijn. Als de accu echt 100% leeg zou zijn geweest zou de lader er minimaal 5500mAh in geladen hebben. Die 500mAh extra is tijdens het laden "verloren" gegaan. Die energie was gewoon nodig om de rest op te kunnen slaan.
Als je denkt aan een tankwagen met diesel die van A naar B moet. De motor van die wagen heeft diesel nodig om de wagen te laten rijden.

Ok.bedankt voor de reactie.
Wanneer ik de batterij opberg voor enkele dagen of een weekje,dan kies ik voor het opladen de modus storage.wanneer ik hem na het opbergen terug gebruik,laad ik hem eerst terug op in de modus ballance.
Of zijn er betere tips?
Mvg.

Dat is inderdaad de beste methode denk ik.
Zo doe ik het ook, voordat ik ga rijden laad ik de accu vol, en na het rijden laad ik hem op met de storage mode, dus +- 3,8v per cel.

Back