lipo

Beste forum leden.
Ik ben nieuw op dit forum en heb me geregistreerd met de bedoeling wat ervaring op te doen .ben sinds enkele weken in het bezit van een arrma talion 6s. Bij de aankoop van deze wagen heb ik ook een lader aangekocht. De x-puls duo 100 van corraly.ook heb ik een batterij van rc plus 5000mah 4s 35c discharge 70c aurst.ik heb het draadje van lipo batterijen doorgelezen,maar wat me niet duidelijk is,waar vind ik de waarde 1c of 2c?waarde dus om te laden?uit het draadje van lipo batterijen kan ik afleiden dat het laden niet ongevaarlijk is.
Momenteel gebruik ik het programma lipo bal-chg 4s 5000mah 7.0a.ik ben ook een volledige leek en heb ook 0,0 ervaring.is er iemand die mij hier wegwijs kan in maken zodat ik een heldere kijk op de zaak krijg?
Ps.laatste x laden ging maar tot 4850mah is dit al een probleem?
Veel vragen dus...
Mvg

Op de batterij staat bij de veiligheidsvoorschriften 1c-2c.
Mag ik dan concluderen dat ik met 7a mag opladen?

Ja, dat zou je kunnen concluderen, maar dat moet je niet doen. Een lipo van 5000 mah capaciteit moet je gewoon met 5 amp laden, dan heb je er het langst plezier van.
Over dat plezier gesproken: je mag, als vuistregel, maar 80% uit je lipo trekken, en dus ook er weer in laden, dat is in jouw geval dus 4000 mah. Wat wil zeggen dat, toen je er 4850 in kon stoppen, je de accu eigenlijk te ver hebt leeggetrokken.

Groet, Jan.

Ja, dat zou je kunnen concluderen, maar dat moet je niet doen. Een lipo van 5000 mah capaciteit moet je gewoon met 5 amp laden, dan heb je er het langst plezier van.