LIPO

• Topicstarter Topicstarter b0ris
  • Startdatum Startdatum
B

b0ris

Guest
hallo ,

ik wil een brushles set gaan kopen Link :
borstelloze motoren en regelaars [ de 9.5 turns]
en er stond bij dat ik lipo kan gebruiken
en dat wil ik graag doen maar wat heb ik er voor nodig
ik zelf dacht
- lader
- ontlader
- accu

hoe gebruik je LIPO en wat heb je er voor nodig
of is het beter om gewoonen accu pack's te gebruiken ??

Hallo Boris..

Hiervoor heb je nodig.:

* Lipo Lader (waar meestal ook een ontlader inzit...)
* Lipo balancer...om tijdens het laden te zorgen dat de stroom van de 2 cellen gelijk blijft..niet dat de ene cel meer geladen wordt dan de andere ...(dit is een must !!)
* en dan je lipo accu's.

Gr. Nick

Voor LiPo's is het nog makkelijker ..... een passende (instelbare) Lipo lader (ontladers zijn "onzin" voor LiPo's) .... een balancer mag maar, hoeft niet (ik heb er zelf nog nooit één gebruikt de afgelopen jaren) en een passende accu ....

B0ris.
Of deze set voor jou geschikt is kan ik natuurlijk niet beoordelen. Dat hangt af van jou eisen en je auto. Denk er goed om dat dit geen "gewone" borstelloze motor is. De meeste borstelloze motoren die in de modelbouw worden gebruikt zijn behalve borstelloos ook sensorloos. Dit is een motor met sensors en die heeft een speciale regelaar nodig. Je zal dus verpicht zijn de regelaar te gebruiken die aangeraden wordt. Je kan de motor hoogstwaarschijnlijk niet met een andere regelaar gebruiken. Deze regelaar op een "normale" borstelloze motor aansluiten zal ook niet werken.
Deze borstelloze motor met sensors heeft wel een belangrijk voordeel, hij start altijd netjes en in de juiste richting op. De sensorloze motoren staan bij het opstarten altijd even een beetje te brommen en draaien wel eens een paar omwentelingen de verkeerde kant op.

Oké, wat heb je verder nodig?
Een accu lader? Ja natuurlijk. Als je met LiPo's wilt gaan rijden dan zal een lader moeten kopen die geschikt is voor LiPo's. Denk er om dat je LiPo's NIET met een NiCad of NiMH lader kan en mag laden. Dat gaat gegarandeerd mis!

Een Ontlader? Nee totaal niet nodig en als je LiPo's gebruikt zelfs slecht voor de accu's. Vergeet die ontlader dus maar snel.

Een accu? Ja natuurlijk, die motor draait niet zonder electrische energie en die moet ergens vandaan komen. Accu's zijn daar nu nog steeds de meest geschikte bron voor. Jij denkt aan LiPo accu's maar daar moet je wel de juiste keuze in maken.
Zoals gewoon in de auto wereld wordt hier gesproken over een 9,5 truns motor. Dat op zich lijkt me al lastig want hoe kan je slechts een halve wikkeling om een pool leggen? Maar goed daar zal wel een truukje voor gevonden zijn. Het probleem is dat die 9,5 wikkelingen eigenlijk totaal onbelangrijk zijn. Wat wel belangrijk is wordt niet opgegeven en dat is hoeveel stroom die motor gebruikt. Gelukkig noemen ze wel het vermogen en dat is maximaal 200 Watt. Bij 7,4V (de nominale spanning van 2 LiPo's) betekend dat dus een stroom van 200W/7,4V=27,02Amp. Dat is toch een behoorlijk hoge stroom dus je zal daar een stevige LiPo voor nodig hebben. Veruit de meeste LiPo's mogen maximaal 10C leveren dus dan heb je toch al gauw een 3000mAh accu nodig (3000mAh*10C=30Amp). Zo'n accu kan je op verschillende manieren samenstellen daarvoor moet je maar eens rondkijken op de diverse sites van de accu fabrikanten. Denk er om dat die accu's best prijzig zullen zijn!

Dan heb je ook nog een balancer of equalizer nodig. Wanneer je met LiPo accu's gaat werken en je belast die met dit soort grote stromen dan is onbalans tussen de cellen zeker mogelijk. Vooral bij het laden kan dat op een gegeven moment gevaarlijk (hoofdzakelijk voor de accu) worden. Je kan je accu slopen doordat er één cel overladen wordt waar LiPo's gewoon heel vreselijk slecht tegen kunnen. Er zijn zelfs gevallen bekent waarbij een overladen cel in de fik is gevlogen, Oké dit komt heel zelden voor en je moet dan echt dingen fout doen maar onmogelijk is het dus niet! Een balancer kan meehelpen dat te voorkomen, op dit punt ben ik het dus niet met Dirk eens. Maar je hebt ook een goede lader nodig en je moet die lader ook goed instellen en gebruiken. Dat laatste geldt natuurlijk voor alle laders en accu's.

de regelaar kan lipo hebben zie tekst hieronder :
"
Regelaar voor borstelloze motoren met een limiet van 8.5 wikkelingen. Kan ook voor normale motoren met koolborstels gebruikt worden, de limiet is daarvoor 7 wikkelingen. De set-up is volledig automatisch, aansluiten en gas geven is het enige wat je hoeft te doen. De regelaar is waterdicht, beschikt over vooruit - rem en achteruit, kan met 4 - 6 cellen NiCad of NiMh cellen gebruikt worden, of met een 2 cellen Lipo pack. De regelaar heeft een automatische afslag voor lipo's en bewaakt daarmee de onderspanning van de lipo, zodat hij niet te doep ontladen kan worden. Kan alleen gebruikt worden met motoren met sensor.""

hoe sluit je die dingen aan op je auto ??

ik heb een Kokam 4000 mah 30 C Lipo accu gevonden voor 40 euro
en ze hebben ook Kokam 5000 mah 30 C Lipo accu's voor 55 euro

een lipo lader : Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
en balancer : Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

ik weet niet of het wat is dat is aan jullie
of jullie ook ff maar de accu's kunnen kijken

Aan de prijzen te zien zijn het losse cellen (dus heb je er minimaal twee van nodig) en moet je er zelf nog een pack van maken (zeer zorgvuldig werken anders een hoop vuurwerk)....

Voor een balancer moet je weten wat voor "balanceer-aansluiting/steker" op de accu zit of komt ... de balancer moet ook die aansluiting "begrijpen" al dan niet met een verloopkabeltje (er zijn nogal wat verschillende stekers hiervoor in omloop) .....

die lader kan maar met maximaal 2A laden, heb je dus een accu van (wat je net zelf zegt) 4000 mah. Dan kan dat laden wel rond de 2 uur duren..

Zoek dus een lader die een hogere laadstroom aankan, de graupner lipo lader 4(€19,00) kan met maximaal 3A laden en 1-4 cellen. Echter is deze laadstroom nog steeds niet zo hoog, maar wel hoger dan die andere

Als je meer dan € 100,-- per accu wilt investeren (die je met 2C = 8A respectievelijk 10A mag laden) zou ik ook investeren in een "echte" lader (vanaf ca. € 100,--) die minimaal 5A kan laden ..... maar NiMH accu's blijven natuurlijk een stuk goedkoper (3 NiMH accu voor de prijs van één LiPo) en zijn een stuk makkelijker in de omgang

Hallo Boris..

* Lipo balancer...om tijdens het laden te zorgen dat de stroom van de 2 cellen gelijk blijft..niet dat de ene cel meer geladen wordt dan de andere ...(dit is een must !!)

Een balancer zorgt er voor dat de spanning van de cellen gelijk blijft. De balancer doet dit door bij cellen waarvan de spanning hoger wordt dan de cel met de laagste spanning een deel van de laadstroom niet door de cel te laten lopen maar deze via de balancer-aansluiting om te leiden.

N.P.S.

Een balancer zorgt er voor dat de spanning van de cellen gelijk blijft. De balancer doet dit door bij cellen waarvan de spanning hoger wordt dan de cel met de laagste spanning een deel van de laadstroom niet door de cel te laten lopen maar deze via de balancer-aansluiting om te leiden.

N.P.S.

Ja dat wist ik..maar wist even niet hoe ik het moest formuleren... :)

Dan kan je beter niets formuleren. Met een onjuiste reactie wordt de topicstarter alleen maar in verwarring gebracht.

Laatst bewerkt:
Kijk voor de lader eens naar de Simprop Intelli-BiPower zit een balancer in en kan max 6A laden. Eenvoudig op de PC aan te sluiten (zelf kleine schakeling maken) en voila 131 Euri's verder en je hebt een perfecte allround lader.

Denk er goed om dat dit geen "gewone" borstelloze motor is. De meeste borstelloze motoren die in de modelbouw worden gebruikt zijn behalve borstelloos ook sensorloos. Dit is een motor met sensors en die heeft een speciale regelaar nodig. Je zal dus verpicht zijn de regelaar te gebruiken die aangeraden wordt. Je kan de motor hoogstwaarschijnlijk niet met een andere regelaar gebruiken. Deze regelaar op een "normale" borstelloze motor aansluiten zal ook niet werken.
Borstelloze motoren MET sensoren kunnen zowel door borstelloze regelaars MET EN ZONDER sensorenaansluiting functioneren. (in auto's bij voorkeur ook een ESC gebruiken met sensoraansluiting)
Borstelloze motoren ZONDER sensoren kunnen ALLEEN door borstelloze regelaars ZONDER sensorenaansluiting functioneren.

In auto's is er een direct overdracht tussen motor en wielen(geen slip). Een motor+regelaar met sensoren loopt mooier aan, en kan op een lager toerental ook nog draaien. (en koppel leveren)

er zijn dus veel verschillen :P

dus mogen jullie wat uitzoeken

ik wil ong 60 a 70 euro voor een accu betallen
en 75 a 100 voor een lader met zon andere apperaat en kabels uitgeven

ik hoop dat jullie wat kunnen vinden

Wat dacht je van een Jamara X-peak 230 computerlader en balancer ineen. Ook geschikt voor lipo's en voor A123 cellen te gebruiken op 12v en 220v :-). ik kocht 'm bij de webshop van Natterer voor onder de 100 euro. Prima ding!
Hij is gelijkwaardig aan Bipower Intelli en Hyperion 6060i laders (want OEM product).
Voor accu's (lipo) moet je echt even bij Giant Cod of Hobbycity kijken. Goedkoper en heel redelijke kwaliteit vind je moeilijk IMHO.

Borstelloze motoren MET sensoren kunnen zowel door borstelloze regelaars MET EN ZONDER sensorenaansluiting functioneren. (in auto's bij voorkeur ook een ESC gebruiken met sensoraansluiting)....
Dat is meestal waar maar niet altijd. Volgens sommige fabrikanten zijn bepaalde sensor motoren anders gewikkeld en dan werkt het alleen met sensors goed. Die andere manier van wikkelen geeft als voordeel soepeler aanlopen en een hoger aanloop koppel. Hoe dat precies zit weet ik niet want meer dan dit heb ik er niet over kunnen vinden.
Dat je voor auto's liever sensor motoren gebruikt is duidelijk maar zo'n motor heeft wel meer aansluitingen (minimaal 4, meestal 5 extra draden) en de regelaar is wat ingewikkelder. Al met al ben je duidelijk duurder uit.

B0ris,
Jij bent een mooie zeg. :) Je hebt nu een heleboel informatie en dan moeten wij voor je gaan zoeken.:???: Jij weet wat je kan en wilt besteden en wat de nodige voor en nadelen van de diverse systemen zijn. Nu is het aan jouw om te gaan kijken wat jij wilt kopen en of je dat betalen kan en wilt.
Als je dan iets hebt uitgezocht dan zou je hier weer kunnen vragen of dat eventueel wel een goed combinatie is. Dat kunnen wij natuurlijk niet altijd met 100% zekerheid zeggen. Maar er zijn hier veel mensen die begrijpen wat al die kreten en waardes in de advertenties inhouden dus kunnen we vaak wel bepalen of iets wel of niet goed gaat werken. Maar nu ben je zelf aan de beurt om te gaan kijken wat je wilt.;)

Of een Robbe ladertje, hierbij kun je een zogenaamde BID chip kopen (kost iets van 3€) en als je die programmeert herkent je lader direct je accupakket zodat je nooit verkeerd kunt laden.
Ik gebruik nu de Power Peak Compact BID en die kost 69 euro, daar kun je een goede balancer op aansluiten (+/- 30 euro) zo blijf je binnen je budget.

Of een Robbe ladertje, hierbij kun je een zogenaamde BID chip kopen (kost iets van 3€) en als je die programmeert herkent je lader direct je accupakket zodat je nooit verkeerd kunt laden.
Ik gebruik nu de Power Peak Compact BID en die kost 69 euro, daar kun je een goede balancer op aansluiten (+/- 30 euro) zo blijf je binnen je budget.

wooo bedankt zeg ik zal maar eens gaan zoeken :P

B0ris,
Jij bent een mooie zeg. :) Je hebt nu een heleboel informatie en dan moeten wij voor je gaan zoeken.:???: Jij weet wat je kan en wilt besteden en wat de nodige voor en nadelen van de diverse systemen zijn. Nu is het aan jouw om te gaan kijken wat jij wilt kopen en of je dat betalen kan en wilt.

Ik snap Boris wel, ik ben een paar weken geleden aan een zaunkonig begonnen en dat was mn eerste electro project. Ik had een heleboel gelezen en info opgedaan op het forum, maar had nog steeds geen flauw idee wat ik kon aanschaffen, de keuze is gewoon TE groot. Ik was blij dat er een paar mensen afkwamen met concrete voorbeelden van setjes wat mogelijk was. En dat heb ik dan ook gekocht.

Cor

Ik snap Boris wel, ik ben een paar weken geleden aan een zaunkonig begonnen en dat was mn eerste electro project. Ik had een heleboel gelezen en info opgedaan op het forum, maar had nog steeds geen flauw idee wat ik kon aanschaffen, de keuze is gewoon TE groot. Ik was blij dat er een paar mensen afkwamen met concrete voorbeelden van setjes wat mogelijk was. En dat heb ik dan ook gekocht.

Cor

bedankt ;)

Back