lipo

hallo iedereen,

ik had een vraag:
Kun je voor een Speed 400 ook een pakketje van 9 AA (NMH) batterijen als voeding gebruiken? We hebben deze AA's in huis en die zijn 3.8 Ah, veel meer dan de 1.1 Ah die ik op een Lipo heb zien staan. Kun je dan de zelfde regelaar gebruiken als met de lipo??

Alvast bedankt.

gr nick

Een accu met een capaciteit van 1Ah of van 100Ah maakt niets uit voor de regelaar. Capaciteit bepaalt hoe lang de motor loopt. Spanning en stroom die de motor trekt, zijn wel van belang voor de keuze van regelaar

Bovenstaande opmerking van Ron is juist.

Echter dit soort accu's is niet in staat de hoge stromen te leveren die een Speed 400 vraagt. Dus leuk om mee te experimenteren maar waarschijnlijk van weinig praktisch nut.

Kijk voor het laden wel eerst even wat de maximale laadstroom voor de accu is. Snelladen zal waarschijnlijk niet mogelijk zijn.

NMH accu's

Heren bedankt voor jullie antwoorden.

Ik zal me eerst even voorstellen.... Ik ben Paul Weierink, 45 jaar, vader van Nick en we komen uit het mooie Ootmarsum in het oosten van het land.
Ik heb voor een hele tijd terug (20-25 jaar..) behoorlijk fanatiek aan modelvliegen gedaan. Zowel het bouwen als het vliegen ging me toen goed af. Doordat mijn zoon een paar oude modellen van me van zolder heeft gehaald is hij erg enthousiast geworden en heeft hij het al aan het vliegen met de oude spullen van me.
Inmiddels is zijn enthousiasme op mij overgeslagen en ben ik er langzaam aan al net zo druk mee als hij. Het is eigenlijk nooit weggeweest, alleen stond het op een heel laag pitje..
Het voelt weer geweldig om een model in de lucht te hebben en te sturen, het is net als fietsen.... je verleert het nooit ;-).

De vraag over de NMH accu's kwam eigenlijk van mij, maar zoals ik van N.P.S. begreep willen ze de Amp niet geven die een Lipo geven kan. Over hoeveel Amp gaat het dan?
En dat snelladen gaat inderdaad niet, maar je zou een aantal ''frisse'' batterijen mee kunnen nemen en die dan wisselen.
Als ik er mijn berekeningen op los laat dan zouden NMH accu's het ongeveer 2.5 keer langer moeten volhouden dan de Lipo's, maar dit zal vermoedelijk niet lukken als de Amperages zo hoog zijn.
Bedenk wel dat ik ondertussen zo'n 20 jaar ontwikkeling in de modelbouw heb gemist. Zeker het hele stuk electrovliegen is langs mij heen gegaan..

Info hierover is dan ook van harte welkom!

Alvast bedankt!

Groeten Paul.

Een Speed 400 motor trekt maximaal rond de 7A als ik het goed heb. Dat kunnen reguliere NiMh AA cellen niet aan, als het bijvoorbeeld cellen zijn die bedoeld zijn voor een fototoestel - en ik neem aan dat je die hebt. Da's één.

Dan, je hebt berekend dat een NiMh 2,5 zo lang mee gaat als een Lipo. Maar het type cel zegt niks, het gaat om de capaciteit.

Stel: je wilt een accu van 7,4 volt hebben en een cpaciteit van 1000 mAh hebben. Dan heb je 2 lipocellen nodig van ieder 1000 mAh die je in serie schakelt. Een Lipo cel heeft namelijk een spanning van 3,7V

Met NiMh heb je hiervoor 6 AA cellen in serie nodig van 1000 mAh. NiMh cellen hebben een spanning van 1,2V per stuk.

Goed, als je die twee accu's hebt hebben ze (bijna) evenveel spanning en evenveel capaciteit. Ze kunnen dus even lang dezelfde stroom en spanning leveren. Maar nou komt de grap: die Lipo weegt minder dan de helft dan het NiMh pakket.

Hoe je het ook wendt of keert, Lipo's bevatten per gram véél meer energie. En je kunt ze van 75 tot meer dan 5000 mAh krijgen, in voltages van 3,7 - 7,4 - 11,1 enz. volt.

Voor een Speed 400 6V is een 7,4V lipo geschikt. Afhankelijk van waar het in moet en hoe lang je er mee wilt vliegen zijn cellen van 1000 tot zo'n 1500 mAh gebruikelijk. Die geven je een vliegtijd van rond de 12 minuten (afhankelijk van de toepassing natuurlijk). Je hebt er wel een speciale Lipo-lader voor nodig.
Verder mag je Lipocellen niet helemaal leeg trekken, dan gaan ze direct stuk. Daarom zijn er voor Lipo cellen regelaars die de stroom naar de motor stoppen als de accuspanning te laag wordt (de ontvanger en servo's blijven dan wél gewoon stroom krijgen trouwens). Die hoef je niet te gebruiken maar je loopt dan wel het risico dat je je dure Lipo accu sloopt als je te lang door vliegt. Met NiMh heb je dat niet.

Als je NiMh wilt gebruiken moet je wel speciale cellen nemen die geschikt zijn voor deze hoge stromen. Ik weet niet waar het in moet en wat voor Speed 400 het is. Als het een Graupner Speed 400 7,2V is kun je er (gek genoeg) 9 cellen zonder problemen op aansluiten als je een niet al te grote propellor gebruikt, de Speed 400 6V gaat stuk.

Laatst bewerkt:
... Het voelt weer geweldig om een model in de lucht te hebben en te sturen, het is net als fietsen.... je verleert het nooit ;-)...
Niet doen Paul, dat wordt uiteindelijk een genante vertoning, vader en zoon die beiden vliegen. Drie keer raden voor wie het genant wordt ;) :D Je vaderlijk gezag zal er deerlijk onder lijden.

Om weer in beetje modelbouwbouwtechnisch bij de tijd te zijn, zou je wat kunnen bladeren in de FAQ's, nuttig leesvoer voor een regenachtige dag:
Modelbouw FAQ's - Modelbouwforum.nl

Laatst bewerkt:
Hallo,

Arjan:
Je verhaal is erg duidelijk. De batterijen die ik gebruik zijn geen 1000 mAh maar 3800 mAh, dat maakt nogal een verschil..vandaar mijn berekening ;-).
Maar ik zal je raad ter harte nemen en niet mijn batterijen eraan wagen met dat soort stroomsterktes, ik geloof dat ze dat niet lang zullen volhouden.
Er is me nu weer meer duidelijk geworden v.w.b. de Lipo's en hun gebruik. Dank je!

Ron:
Ha ha, nee hoor. Ik maak me er voorlopig nog geen zorgen over. Het zal nog wel een tijdje duren voordat hij mij voorbij is ;-).
Maar er komt een tijd dat de jeugd het van ons oude mannen over moet nemen, je kunt dat accepteren of niet. Ik heb er vrede mee....
Als ik over een tijdje in de stoel zit met mijn oude Taxi 2 in de lucht dan heb ik net zoveel plezier als hij met een of ander 3D dingetje.
En als ik binnenkort iets meer tijd heb dan zal ik de FAQ's eens beter bekijken, staat een hoop informatie in zoals ik snel zag.Jij ook bedankt!

Groeten Paul.

Misschien wordt het uiteindelijk een genante vertoning maar momenteel heb ik ontzettend veel plezier van het samen met mijn 9-jarige zoon vliegen. Hem leren bouwen, leren vliegen, en gezellig samen een middagje op het veld staan....super.

Veel plezier.

Ik ben het helemaal met je eens Arjan. Het geeft een erg voldaan gevoel om je eigen kereltje dat te zien doen wat je zelf al jaren hebt gedaan. Heel apart.......

Jullie ook veel plezier!

Groeten Paul.

Daar kun je ze inderdaad erg goed voor gebruiken, het zijn echte geweldenaars.
In mijn fototoestel schieten 2 stuks zonder problemen een kaartje van 1 Gigabite vol ;-).

Ik koop ze bij een kennis van mij en ze kosten me 4 euro per stuk, geen geld.. Dit is ook een reden waarom ik ze voor een electromotortje wilde gebruiken.

O ja, op het fotootje (wel ietsje onduidelijk) kun je ze zien:
http://album.zoom.nl/public_images/9436/uYlSt7.jpg

Groeten Paul.

mmh, gek, ze hebben inderdaad wel een erg hoge capaciteit (opgegeven dan ;)) Waar zijn ze te koop? Heb je het merk voor me? foto is inderdaad niet echt super....

@aad, wellicht wel......

Hoezo gek ??? Als het erop staat dan mag je toch wel aanemen dat ze het ook zijn. Dat jij ze niet kent wil niet zeggen dat ze er niet zijn :-). En .. ze zitten in de originele verpakking..

Het merk is: NEW Digital Technology
en ik koop ze bij iemand die op een weekmarkt staat met zijn kraampje, zou niet weten waar hij ze vandaan heeft.

Groeten Paul.

Laatst bewerkt:
Hoezo gek ??? Als het erop staat dan mag je toch wel aanemen dat ze het ook zijn.

Nou, ik heb het wel anders meegemaakt :( Vooral bij de opgegeven capaciteit van NiMH accu's wordt behoorlijk overdreven door de verschillende fabrikanten.
3.8Ah is zo hoog voor een AA cel dat ik het eerst nog moet zien (en dan bedoel ik niet het etiket ;) ) voor ik het geloof.

Laatst bewerkt:
de meeste merken zitten net op 2800 dus die 3800 is dan wel erg hoog. Daarom wou ik ze wel eens testen :) ben benieuwd......

die 2e site is niet duur maar lijkt weer niet naar NL te versturen :( De overige zijn erg prijzig.....

Verspilde moeite....

TROS Radar :: Bekijk onderwerp - Mexxcell 3800 mAh AA batterij via ketkimtrading

Collega van mij heeft ze getest, terugnemen deden ze als je een gecertificeerd rapport kon overleggen, ja ja .

Ik qoute:
Ik heb bij ketkimtrading.nl MexxCell penlite (AA) 3800 mAh batterijen besteld vanwege de extreem hoge capaciteit en de relatief lage prijs. Ik heb ze echter getest met een daarvoor geschikt apparaat (Conrad IPC-1) en in de praktijk blijken ze slechts 900 mAh te zijn, dus maar ongeveer 25% van de gesuggereerde capaciteit.

Ik heb bij hetzelfde bedrijf ook de MaxxCell potlood (AAA) 1500 mAh batterijen besteld en deze bleken echter maar 400 mAh te zijn, dus ook ongeveer 25% van wat er gesuggereerde wordt.

Ik heb de batterijen gelijk na het meten teruggestuurd. Ik zie ze ook van ABCell op internet met 3800 mAh, maar dat schijnen dezelfde te zijn als MexxCell.

de lidl 900 mAh AAA levert zelfs nog bijna 600 mAh (0,3A blasting). Deze hoge overdreven waarden zullen wel bij 0,00000000000001A belasting zijn. Onbruikbaar dus.....

Nu is dit maar 1 bericht dus niet 100% zeker. Daarom wou ik ze ook zelf eens proberen.

Back