Lipobalancer, Werking, toepasbaarheid

• Topicstarter Topicstarter whely
  • Startdatum Startdatum
W

whely

Guest
Hoe kan nu dit apparaat werken, wanneer je een lipo hebt met alleen maar een plus en een min?? Ik bedoel dat ik op mijn lipo geen "extra"stekker heb zitten. Heeft iemand een verklaring? En zit er verschil in de Robbe lipobalancer en de Graupner Lipobalancer plus??

Geldklopperij zou ik niet durven zeggen, het werkt wel hoor, en voor mij heeft het z'n nut al bewezen.
LiPo's kunnen heel gemakkelijk in onbalans komen, doe de test maar eens en ga met een 3s1p-pakket met de vrieskou buiten vliegen, meet daarna je cellen maar eens na een laadcyclus, wedden dat de spanning van je binnenste cel te laag zit! Met gevolg dat je 2 andere te hoog zijn geweest.

Het verschil tussen de robbe en graupner balancer zit em in de setup, ze doen eigenlijk hetzelfde, maar door de (zeer) kleine ontlaadstromen die ze maar aankunnen kan het zijn dat je je cellen niet in balans krijgt met 1 cyclus, dus kan het nog altijd zijn dat je 1 of meerdere cellen overlaadt. de robbe balancer wordt aangesloten tussen lader en accu, en heeft dus de mogelijkheid om je laadcyclus volledig te onderbreken wanneer dit zich voordoet (>4.3V). De Graupner balancer zit alleen op je accu aangesloten en kan dit dus niet.

Ik geloof best dat jij er een keer nut van hebt gehad.
Maar ik merk zelf zonder zo'n belancer geen verschil. Ikzelf heb namelijk nog nooit onbelans in mijn pakketten gekregen. Dus voor mij heeft het geen nut.

Cellen apart opladen deden we toch ook niet met lood, NiCd en Nimh accu's?

Maarja, ieder heeft zo zijn eigen mening.
Er zijn daar al genoeg topics over ;) Zie bovenstaande links.

De onbalans is ook een gevolg van de stroom die je uit de bat trekt.
Als je met een zwever rustig de lucht in gaat , 4 min continu motor geeft en dan af is de kans op onbalans gering
Als je daar tegenover met een electro heli 3-D gaat vliegen maak je meer kans om onbalans te bekomen.
De piekstromen zijn daar de oorzaak van.
Het is ook best dat je een balancer op de accu zet en niet tussen accu en lader.
Dan is er ook nog de kwaliteit van het pack, zijn de cellen gematcht of heeft men er gewoon de eerste de beste bij elkaar gesoldeerd?

Op http://www.trextuning.com/ kan je testresultaten zien van verschillende pack’s

Bij niet gematchte cellen heb je er nog des te meer belang bij een balancer te gebruiken! En waarom de balancer niet tussen de accu en pakket aansluiten? Ik zie niet in waarom je het niet zou doen als je de mogelijkheid hebt. Trouwens het uitmeten van LiPo's is bijna niet te doen zonder nauwkeurige voltmeter, we spreken hier over tienden van Volt. Zelf meet&regeltechnicus zijnde zou ik niet vertrouwen op een multimetertje van een paar euro.

aha wij delen eenzelfde beroepskennis
je hebt gelijk, je moet wel een degelijke meter hebben.
een goedkope oplossing is cel per cel aan de lader te hangen, als je dan een degelijke lader hebt komen de cellen terug in evenwicht.

Niet al te minachtend over die multimeters van een paar euro mensen! Ik ben het helemaal met jullie eens als jullie zeggen dat deze meters niet geschikt zijn om een spanning echt nauwkeurig te meten. Je kan er dus geen LiPo lader mee afregelen!
Maar om een aantal cellen met elkaar te vergelijken kan je een dergelijke meter prima gebruiken. Bij het vergelijken gaat het niet om de absolute waardes. Het is niet belangrijk of de meetwaarde 4,128V of 4,122V per cel is, het gaat om het verschil tussen de cellen. Als je alle cellen MET DEZELFDE multimeter meet kan je prima het verschil tussen de cellen bepalen. Wat de ECHT JUISTE spanning van de cellen is kan je niet nauwkeurig bepalen daar zijn deze metertjes inderdaad niet goed genoeg voor, daar heb ik ook al diverse malen voor gewaarschuwd!

ik ben volkomen eens met je, de spanning over de verschillende cellen moet identiek zijn en dat is ook het doel van het balanceren.
ik wou gewoon maar citeren dat je een stabiele meter moest hebben die op lage spanning ( 0-15V) tot 3 digits na de komma kan lezen

tja, en dan heb ik natuurlijk ook weer een opmerking :lol:
Lipocellen in een pakket gaan niet zomaar stuk omdat ze niet gebalanceerd zijn, weet een cel veel dat ie niet in balans is met de andere cellen in een pakket :?: Eigenlijk gaat het er niet om of een cel zoveel mogelijk gelijk is aan een andere cel in een pakket (wel mooi meegenomen natuurlijk), het gaat er vooral om dat iedere cel in een pakket niet te diep wordt ontladen of te hoog wordt geladen. Met een balancer kun je het laden in de hand houden, deze zorgt er dan voor dat de afslagspanning van de lader gelijk wordt verdeeld over de cellen in een pakket.
Hierover is al heel veel uitgelegd, zoek gewoon in de verschillende draadjes..........................

Back