Hallo,
Ik zie dat je vragen en dingen onduidelijk zijn over laders. Omdat ik momenteel laders verkoop heb ik me dus ook in die materie moeten duiken.
Lipo's laden kan maximaal met 1 C.. Het laden ziet als volgt uit. Neem aan je hebt 4s4p (4 serie, 4 parralel 2000-mAh cellen). Dan mag je dus met maximaal 8 ampeer laden. En het laden duurt op z'n snels 1,5 uur.
De lader houdt ten alle tijden bij welke spanning de accu heeft. Die mag in dit geval NOOIT de 16,8 Volt overschrijden. Dus als de lader met 1 C aan het laden is en de 16,8 Volt haalt gaat die met de ladertroom in stappen naar onder. Dit in stappen naar onder gaan duurt zeker een dik half uur.. Dus SNEL laden van lipo's kan niet.
Ik heb eerst de Schulze 6-330d gehad, en daar kon ik de "kleine" lipo's goed mee opladen zonder enige problemen. Alleen het configuren van de lader vind ik omslachtig. De heer Schulze is niet op het idee gekomen om een 3e knop erbij te bouwen om de lader te configuren voor cellen.
Nu test ik de Orbit lader, deze zijn veel vriendelijker in gebruik en hebben meerdere oplaad mogelijkheden.
De Schulze had ook als nadeel dat die mijn 4s4p 8000mAh accu wilde opbladen. Ik heb in het display al 16,9 en zelfs 17,1 Volt zien staan.. Nou dat is dus niet fijn met accu's die 340 euro kosten. Maar in vergelijk met kleinere lipo's had de schulze geen problemen.
De voeding die ik nu thuis heb staan is een 13,8 Volt en 10 Amper. Deze zal ik ook verkopen omdat ik een zwaardere nodig heb.
Het is belangrijk als je een oplader zoekt in deze tijd dat die
1 alle cellen aankan,
2 vriendelijk en betrouwbaar is in gebruik
3 op een autobatterij en thuis aan een voeding werkt.
Dit zijn mijn punten. Naar mijn mening heeft de Orbit lader dit. Tuurlijk zijn er ook andere merken zoals Schulze en robbe, maar ik ken ook niet alle type laders.
Groeten
Roel