LiPoly Battery IR Meter

Ik heb een "Turnigy LiPoly Battery IR Meter". Ik heb deze indertijd gekocht omdat ik enkele slechte lipo's had dacht ik. Hiermee kon ik de slechte inwendige weestand zien. Ik gebruikte dit voor 2S en 3S lipo's van max 3000mAh (dacht ik).

Maar ik heb ook 2s lipo's van 6500mAh en +7000mAh.
Nu zie ik op deze IR meter staan: "Capacity Range: 200~6000mAH".
Betekend dit dat ik deze meter niet kan gebruiken voor lipo's met een capaciteit > 6000mAh?
Of wat is het gevolg als ik dit toch doe? Is dit dan schadelijk voor ofwel de lipo of de meter?

Het goed meten van de inwendige weerstand van een accu (cel) lijkt erg makkelijk maar is dat helaas niet. Dit apparaat doet het op een heel simpele manier die op zich prima is maar helaas niet alles zegt over de conditie van de accu.

Deze meter trekt een vaste stroom, volgens opgave van HK is dat 10A, uit de accu tijdens het meten van de weerstand. Dat kan voor sommige accu's behoorlijk veel zijn, vooral de wat kleinere.
Hoeveel stroom er getrokken wordt bepaald mede de uitkomst van de meting. Als je een accu meet geeft deze meter bijvoorbeeld 65mOhm (0,065 Ohm) voor het hele pakket als weerstand aan. Stel dat je de zelfde accu nu nog een keer meet maar dan met een meter die 20A gebruikt om mee te meten. Je zal zien dat de weerstand dan hoger uitkomt! Daarom kan je dus metingen van verschillende meters niet met elkaar vergelijken. Alleen metingen die je met de zelfde meter en op precies de zelfde manier doet kan je met elkaar vergelijken.
Een tweede “probleem” is dat deze meter met een constante stroom meet. In de praktijk zal de stroom sterk pulserend zijn. Dat komt doordat de regelaar de spanning over de motor met pulsen regelt. De inwendige weerstand van de accu zal ook anders zijn bij die pulserende stroom. Dat speelt vooral bij regelaars die met een heel hoge PWM frequentie werken. Dus zelfs al lijkt de weerstand gemeten met deze meter laag dan nog kan hij in je model hoger blijken te zijn en presteert hij minder dan je aan de hand van de meting zou verwachten.

Als je steeds de zelfde meter gebruikt en op de zelfde manier meet zal je de waardes van
Ook de laadtoestand van je accu speelt een grote rol bij de inwendige weerstand. Stel je hebt een nieuwe accu, die laad je netjes helemaal op en dan meet je met deze meter de inwendige weerstand. Schrijf die waarde op en ga dan de accu gebruiken. Meet dan de weerstand nog eens als de accu "leeg" is. Je zal zien dat de weerstand dan enorm hoger zal zijn. Niets aan de hand hoor, dat is normaal maar het geeft wel aan dat deze meting niet alles is.

Dan speelt natuurlijk ook de leeftijd en het gebruik een grote, zo niet de grootste rol. Als je een accu gedurende het gebruik regelmatig meet zal je zien dat de inwendige weerstand langzaam maar zeker hoger wordt naarmate de accu meer keren geladen en ontladen is. Ook het verschil tussen de waardes als hij geladen en als hij ontladen is zal groter worden.
Uiteindelijk zal de weerstand zo hoog worden dat de accu niet meer geschikt is om grote stromen te leveren. Maar om dat te constateren heb je deze meter niet nodig. ;) Je merkt al veel eerder dat de "fut" eruit is en dat de accu niet meer zo goed presteert als toen hij nieuw was. Hij is sneller leeg en de motor levert lang niet meer zo'n groot piekvermogen. Een autootje of speedboot sprint niet zo snel meer weg en een vliegtuig komt ook minder snel van z'n plaats. Een heli of multicopter komt nog wel in de lucht maar "het" wil toch niet echt lekker meer.

Zo zie je dat er een heleboel factoren een grote rol spelen.
Deze meter heeft men gemaakt om je toch een beetje inzicht te geven en dan kan je er best wel wat aan hebben. Als je hem voor kleine accu's gaat gebruiken, minimaal 200mAh is opgegeven, moet je er wel voor zorgen dat die minstens 10A kunnen leveren. Dat is maar liefst 50C en dat is niet misselijk voor zulke kleine accuutjes. Ook zal de inwendige weerstand bij die hoge stroom behoorlijk hoog uitkomen. Persoonlijk zou ik deze meter daar liever niet voor gebruiken. ;)
Als je hem voor een 6000mAh accu gaat gebruiken is die 10A maar een peulenschilletje. Je komt dan net aan de 1,7C. Bij die relatief geringe stroom zal de inwendige weerstand ook niet al te hoog uitkomen. Wordt de capaciteit van de accu nog groter dan kan je nog steeds deze meter gebruiken maar de uitkomst wordt steeds minder zeggend. Dat komt doordat de meetstroom niet meer in een goede verhouding staat tot de stroom die normaal in je model gebruikt wordt. Het is dan heel goed mogelijk dat de meter een prima lage weerstand aangeeft terwijl de accu nog maar heel matig presteert in je model.
Hoe hoger de capaciteit van je accu wordt des te sterker dat effect wordt. Er gaat niets kapot, je accu niet en de meter niet maar de uitkomst van de meting zegt steeds minder over de conditie van de accu.

Back