Lipoly400 hoeveel amp's ?

• Topicstarter Topicstarter ipas
  • Startdatum Startdatum
I

ipas

Guest
Ik heb een Robbe Lipoly 400. Hier zit en draaiknop op tot 6.5A. Ik heb een 3C lipo accu van 2200Mah. Hierop staat 1S=2.5A
Ik vind dat laden van de accu aanzienlijk langer duurt als ontladen. Is dit normaal. Hoeveel Ampere kan ik de lader maximaal instellen ? Is dit dus 2.5A of 3x2.5A ?

Thnx
Mark

Welkom op het forum voor modelbouwers Mark.
Helaas kan ik je vraag alleen in z'n algemeenheid beantwoorden omdat je geen merk en type van de accu opgeeft. Maar ook aan de algemene info zal je waarschijnlijk wel genoeg hebben.
LiPo's worden normaal gesproken met een maximale stroom van 1C geladen. C staat voor de capaciteit en deze accu heeft een capaciteit van 2200mAh (2,2Ah). Voor deze accu zou de laadstroom dus maximaal 2,2A mogen zijn. Of die 1S=2.5A betekend dat je deze accu met 2,5A mag laden kan ik je niet vertellen, maar het zou kunnen.
Nu zijn er ondertussen al LiPo's die met een hogere (2C of zelfs nog meer) maximale stroom geladen mogen worden maar dat zijn nog maar enkele merken en types. Je zal dus op het internet naar jou merk en type Lipo's moeten zoeken om uit te vinden of die ook met een hogere stroom geladen mogen worden. Maar zolang je die maximaal 1C aanhoudt weet je zeker dat je de LiPo's niet zal mollen tijdens het laden.
Kijk overigens ook eens verder op dit forum, je kan er heel erg veel leesvooer op vinden, ook over LiPo´s.

Beetje laat antwoord.. ik hoop nog wel op een reactie :)

Ik heb een Robbe 3S1P accu 2500Mah. Ik heb een lipoly400 lader en op deze lader die dus een draaiknop tot iets van 6A. Ik laad mijn accu nu met 2.5A en dit duurt best lang. Denk dat ik ook maar eens een paar extra accu's ga aanschaffen ;P

Groet,
Mark

Back