liporacer jet&speedmodels

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door vinni, 12 aug 2010.

  1. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb gisteren de motor besteld, nog dank voor de link Frans.
    Het is een ARC 28-58-1 geworden. Wil een 5,25x6,25 erop draaien. Volgens enkele calculators kom ik op 51-52A uit (3s).

    Hier een plaatje van de liporacer romp. Spiegelt goed.
    De kleur rose is een donkere versie, maar wel zeer mooi. Of het een speciaal rose is weet ik niet, want het lijkt ook aardig op paars. Maar ik ben er tevreden mee, dat is belangrijkste, toch?

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Erik v. Schaik

    Erik v. Schaik

    Lid geworden:
    22 dec 2003
    Berichten:
    1.799
    wow. zeg die motor maar af.
    had in mijn Voodoo 16/15/4 met 5s1350 en spin33. Is een hele koele en kompakte setup en ging hij met propcalc 280kmh mee. Tot heden nog steeds de zwaarste setup ooit in een Voodoo. motor en regelaar bleven koud en cellen net handwarm.
    Omgerekend 3s 2250mah, de hoogste energiedichtheid die ooit in een voodoo is gepropt en toch erg laag gewicht.
    post 978-1016
    New Pylon Racer- VOODOO - Page 33 - RC Groups
     
  3. vinni

    vinni

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    1.756
    Locatie:
    in t noorden van velsen vliegt bij A.C.H."TOP CLUB
    mooie kleur hoeby
    ik heb de stinger(zn grote broer) ook in die kleur
    [​IMG]

    hou met je setup wel in de gaten dat kwa gewicht en ruimte een 2200mha 3s accu past
    groter wordt een probleem
    sucses met de bouw
     
  4. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De motor wordt niet afbesteld, laat ik het anders zeggen. Hij is al in huis.
    Je hebt inderdaad gelijk, het is niet de beste setup. Want dan zou je voor een hogere voltage kiezen. Doch heb ik ervoor gekozen om met een 3S lipo te gaan vliegen en daar een motor bij te zoeken. Of het dan alsnog de beste keuze is, laat ik dan in het midden.

    Betreffende gewicht, heb ik op bladzijde 6 gelezen van dit draadje. Daar heeft ado een het-rc 600-22 gemonteerd. Deze weegt 155 gram volgens online specs.
    De arc is volgens online specs 2 gram lichter. De 600-22 kan op 4S, maar dat is mijn doel niet.

    Ben de kit verder aan het bestuderen geweest. Er zit een houten motorschot bij, maar die ga ik vervangen voor eentje van epoxy plaat. De eerste 2 stappen worden een nieuwe motorschot maken en de koelgaten openen in de romp.
     
  5. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    I.v.m even niet verder kunnen met een lopend project (geen materiaal in huis voor de P111 en wegens ziekte dochter geen tijd om nog wat te halen). Ben ik maar rustig begonnen aan de liporacer.

    Eerst maar eens de naca in- en uitlaat openen. Het doorbreken van de toplaag was geen probleem. Maar bleek heel wat epoxy aan de binnenzijde te zitten. Vermoedelijk is er tijdens de productie een rups lijm achter de rechte naad gelegd, zodat het glasmat er in 1x overheen kan. Bij het openen kom je dit tegen, dus veel vijl/schuur werk. Maar is gelukt
    [​IMG]

    Verder met de motor montage. Het houten motorspantje ga ik ook gebruiken, daarachter komt straks nog een dun epoxy plaatje. Het motorspantje was betreffende de diameter wel de juiste maat. Maar vermoedelijk door de 90graden hoek van zijkant romp naar voorzijde motorspant, was er aan de binnenzijde een lijmrups gelegd. Krijg je inderdaad een mooi scherpe hoek en je glasmat aan de binnenzijde volgt ook goed. Maar nu bij het monteren van een motorspant komt dit een beetje nadelig want dan zit het in de weg. Daar waar de overlapping van beide romp helften was, was de epoxy/glas laag zo'n 4 mm dik. Dit terug gebracht naar +/- 1mm. Dunner durfde ik niet, omdat ik niet goed meer kon zit of er glasmat in zat, of alleen maar lijm met verdikkingsmiddel. Dit was ook niet erg, want het houten spantje past. Deze geplaatst incl. motor en 38mm spinner. Alles passen, past perfect mooi. Spinner eraf, 2 drupjes dikke seconden lijm op het spant. Spinner er weer op en zorgen dat alles uitgelijnd blijft tot de lijm droog is. Het verder vastlijmen met epoxy komt later als ik meerdere componenten moet vastplakken met epoxy.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Verder met het verzinnen en plaatsen van de hoogteroer servo. Mijn motor is niet de lichtste. Dus wil ik veel componenten zo ver mogelijk achterin, dan kan ik mogelijk straks meer met de accu spelen. Heb in dit draadje de installatie van Vinni gezien, maar dit zou bij mij niet gaan werken. Heb het plaatje van Vinni even geleend, zie hieronder
    [​IMG]

    Dus wat dan, nog na wat denken. Met karton spantjes knippen en passen. Ben ik op het volgende gekomen.
    [​IMG]

    Nu denk je misschien, mooi. Dat gat kan ik plaatsen die is voor de servo's,
    [​IMG]
    maar die lip, geen idee. Nou het idee is dat daar straks de ontvanger onder komt te zitten.
    [​IMG]

    Om de servo verder naar achteren te krijgen, heb ik een gat bij gemaakt in de romp. Maar als straks de vleugel geplaatst is, wordt dit gat automatisch afgedekt.
    [​IMG]

    En toen kwam het moment. Heb ik het goed bedacht en is het ook mogelijk om de servo nog te plaatsen als het plankje verlijmd is. Het plankje past in ieder geval.
    [​IMG]

    En gelukkig, de servo past door het gat in het servo plankje. Het idee is dus gelukt
    [​IMG]

    En als je via de kont van het model kijkt. Zie je de ontvanger onder de lip liggen. Genoeg ruimte om nog foam erom te doen. Er komt nog een klein schotje aan de lip, zodat de ontvanger niet naar achteren kan schuiven. Naar voren kan hij niet, want daar is hij opgesloten door de servo.
    [​IMG]

    Misschien morgen nog iets doen, maar dat is afhankelijk hoe het met mijn dochtertje gaat.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb vandaag nog wat geknutselt.
    De neuslijsten op de vleugel zijn geplaatst en deels in vorm geschuurd. Het mooie ronde van de neuslijsten heb ik nog niet gedaan. Nu zijn ze nog niet geheel kwetsbaar. En mocht er een deukje ontstaan, dan kan ik het mogelijk er nog uitschuren.

    Tevens zijn beide vleugels tegen elkaar gelijmd en is de ligger er gelijk in mee gelijmd.
    Daarna de servo's. Deze heb ik al in huis. Maar hoe hebben jullie deze gemonteerd.
    Ik las ergens in dit draadje dat Look het met zwarte siliconekit doet. Hebben jullie allen dit zo gedaan? En wat is de ervaring (niet los te krijgen? of moet ik toch iets anders doen?)

    De vleugel ligt even aan de zijkant tot ik hopelijk een antwoord heb wat jullie gedaan hebben. Nu even verder met het hoogteroer
     
  7. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Helaas kwam er geen antwoord op mijn vraag, dus inmiddels de siliconekit maar geregeld om ze straks te gaan verlijmen. Daarna maar testen of het ook goed blijft zitten.

    In de romp zijn de diverse spantjes verlijmd met epoxy.
    Motorspant is 2 zijdig verlijm (binnenzijde romp en buitenzijde). En de overige spantjes zitten op hun plek voor de vleugelbevestiging.
    Momenteel ligt de vleugel te drogen. Heb de glasmat aangebracht inclusief het houten plaatje voor de vleugelbout. Dit in 1x gedaan, scheelt weer extra verlijming.

    Weet iemand of de romp problemen geeft met 2,4Ghz.
    De romp heeft metalic lak, stoort dit het ontvanger signaal?
    Anders moet ik nog iets verzinnen dat de antenne buiten de romp komt.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je wil zo min mogelijk speling op je roeren.
    Siliconenkit lijkt me niet de goede manier.
    Beter is om de servo iets op te schuren en te verlijmen met 5 minuten epoxy.
    Eventueel de servo in crepetape wikkelen.

    De glitters zijn volgens mij geen metaal maar plastic, dus je kan de antennes gewoon binnenboord houden.

    GJ
     
  9. vinni

    vinni

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    1.756
    Locatie:
    in t noorden van velsen vliegt bij A.C.H."TOP CLUB
    hoi hoeby
    sorry voor de late reactie maar had de bericht niet gezien/gelezen
    de plek waar je de servo heb geplaatst had ik mn ontvanger zitten
    kwam bij mij beter uit voor t cg maar denk dat t niet zoveel uit maakt
    de servos in de vleugel doen we idd met siliconekit
    de reden is dat t makkelijker los tekrijgen is dan met epoxy
    mocht de servo een keer de geest geven dan hoef je niet je vleugel teslopen
    ze zitten er bij mij al een tijd in en zitten goed vast
    wij gebruiken de mastic siliconekit van bizon auto/marine
    Parts4.nl: onderdelen en accessoires / Bison siliconenkit high temp 60 ml.
    deze werkt perfect blijft elastisch en is erg sterk

    ik vlieg gewoon met de antenne binnen in de romp spektrum
    nog nooit problemen gehad met evt storing door de romp
    met 35mhz doen ze hem wel buiten de romp maar zie er geen voordeel in
    mocht ik niet snel reageren kan je me altijd een pb sturen
    gr vinni
     
  10. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb erover nagedacht. Maar ga de servo's toch met epoxy verlijmen.
    Wat is de gedachte?! Je kan met silicone kit plakken, met het idee dat ze makkelijker te verwijderen zouden zijn. De beplanking is balsa en ik vraag me af of deze het wel overleeft als ik met brute kracht de servo eruit moet trekken omdat deze defect zou zijn.

    Ik ga nu verlijmen met epoxy. Als de servo de geest heeft gegeven, hoeft de servo niet netjes in 1 stuk te blijven, maar de vleugel wel. Dus in dat geval zal de dremel met een freesje genomen worden en zal de servo in stukken gefreest worden.
    Een bijkomend voordeel, voor het frezen kan je beter epoxy hebben dan silicone kit. Laat zich makkelijker weg frezen
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Tijd voor een kleine update met foto's.
    Sommige foto's zijn niet van goede kwaliteit, maar het is wel te zien wat bedoelt wordt.

    De eerste foto. Hier is het spant goed vast gelijmd.
    Voorkant rondom met epoxy (met micro balons) verlijmd. Binnenzijde hetzelfde lijm rupsje gelegd. Maar dit kostte nogal wat moeite, want goed komt je er niet bij.
    [​IMG]

    De vleugel is tegen elkaar verlijmd. De ligger is erin geplaats. De naad van de ligger moet nog afgewerkt worden. Maar dit doe ik straks allen in 1 keer (dat plamuren bedoel ik dan ). De glasmat is aangebracht. Op deze foto zijn de servo kabels te zien. En ja, ze zitten aan de juiste kant. Heb hiervoor gekozen zodat bij de accu zo min mogelijk kabels komen te liggen. Het is getest of het allemaal past, lijkt allemaal goed te komen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    De servo's die verlijmd zijn. Ik had 2x savox voor in de vleugels gehaald. Maar deze bleken net te dik en zouden niet binnen het profiel passen. Daarom 2x DES427 gehaald en erin gezet. Kabels zijn verlengd door middel van solderen.
    [​IMG]

    Hier te zien wat ik in gedachte heb voor de doorvoer van de servo kabels voor de rolroeren, richting de ontvanger.
    [​IMG]

    Stabilo in profiel geschuurd. De tips moet ik nog doen, netjes rond maken.
    Het roer is er al uitgesneden. Dacht dat ik nog CA scharnieren in huis had, maar helaas. Kan stabilo daarom nog niet afmaken, moet eerst voor geshopt worden.
    [​IMG]

    Het begint al heel wat te worden.
    Maar voordat jullie denken dat het al ver af is. Het stabilo zit er maar los in. Het kapje op de vleugel is nog over-size en moet nog aangepast worden. Ook zal eerst alles gefolied worden voordat stabilo/kapje verlijmd worden. Daar waar gelijmd moet worden, wordt de folie verwijdert, maar laat ik +/- 1 mm folie te veel staan. Zo zit de folie onder de lijm rand en zit daarmee ook goed vast.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  12. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De laatste paar dagen een beetje bezig gehouden met plamuren, schuren en folien.
    Het folie werk aan de vleugel is klaar. Het stabilo twijfel ik nog, denk dat ik aan de boven zijde ook nog iets maak. Ziet er wel kaal uit ten opzichte van de vleugel.
    Onderzijde van de vleugel/stabilo is wit me zwarte strepen (in de vliegrichting). Dit om duidelijk verschil tussen boven en onder te hebben.

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Heb de liporacer bouw gereed. Vandaag het zwaartepunt nagezien.
    Hij zou op 30%moeten liggen van de voorlijst. Ik kom dan op de 6,2cm van de voorlijst. Waar hebben jullie het zwaartepunt liggen van?

    Uitslagen van de roeren zouden 5mm moeten zijn, klopt dit?
     
  14. vinni

    vinni

    Lid geworden:
    13 dec 2006
    Berichten:
    1.756
    Locatie:
    in t noorden van velsen vliegt bij A.C.H."TOP CLUB
    hoi hoeby
    ik had t zwaarte punt op de ligger zitten ik had hem wel wat neuslastig ivm anders werd hij erg zenuwachtig op de hoogte roer
    de uitslagen had ik op hoogt 2mm/3mm dualrate
    rolroeren had ik 3mm/4mm
    tijdens de vlucht op de lagen stand en met landingen had ik de grote uitslagen
    nu moet ik wel zeggen dat t persoonlijk is
    want look vloog alles op 2mm uitslag en vond dat t fijnst
    maar begin met lagen uitslagen hij is best vel op de roeren
     
  15. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    zojuist de liporacer ingevlogen.
    Heb maar 2x van links-> rechts op volgas gedaan de rest op half gas.
    Op halfgas was hij goed te besturen, maar als ik volgas ging, dan dan werd hij nogal zenuwachtig op de roeren. En dan hoofdzakelijk op de rolroeren.

    Nu had ik op de roeren kwiklinks gebruikt. Ben nu toch aan het denken om deze te vervangen voor kogelkop verbindingen.

    Ook vraag ik me af of het niet aan de roeren kan liggen. Mijn vleugel is van foam met balsa beplanking. In het begin van dit draadje las ik ergens dat iemand een vleugel met abachi beplanking had. Ik merk dat de zijkanten van de roeren flex hebben. Dit zal met abachi minder zijn natuurlijk.
    Eerst maar eens de aansturingen aanpassen, daarna nog eens testen en kijken wat er gebeurt.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Kwiklinks voldoen normaal gesproken prima.
    Als je geen speling voelt is dat goed.
    Ik heb ook kwiklinks in mijn model en dat gaat prima tot zo'n 350 km/u.
    Het kan zijn dat je uitslagen te groot zijn of, wat ik eerder denk, de middenstand van de servo's niet sterk genoeg is.
    Je kan dat misschien een beetje verhelpen door de hevelverhouding tussen servohevel en roerhoorn zo te maken dat de servo de hele uitslag moet maken om het roer te bewegen.
    Wat ook nog kan helpen, is je rolroeren aan de tip met een plakbandje vast te zetten.
    Je roeren torderen dan en het maakt het model rustiger en geeft minder kans op flutter.

    Grts Gert-Jan
     
  17. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Dank je Gert-Jan,

    Morgen wil ik de roer-aansturingen los halen en alles nazien waar ik nog iets kan winnen. Het was mij ook opgemerkt, dat de servo's maar een hele kleine slag maken voor de bediening van de roeren. Ik nijg dus heel erg om jouw tip te gebruiken om de hevel verhoudingen te wijzigen.
    Flutter heb ik niet gehoord, maar dat zou kunnen dat ik niet lang genoeg vol gas heb gevlogen om het goed te kunnen horen.

    Het plakbandje had ik nog nooit gehoord.
    Als je dit gebruikt, maak je dan de roer uitslag groter?
    De tip beweegt (bijna) niet meer, lijkt mij dat je roer dan minder gevoelig wordt. Of bekijk ik het verkeerd?
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ahhh..

    Je servo moet juist een grote slag maken (binnenste gaatje van de hevel) en het roer een kleine slag (las mogelijk is, het buitenste gaatje van de hevel).
    Dat is nou het nadeel als je opgegroeid bent met computerzenders, vroeguh moesten we zorgen dat de hevelverhouding in orde was, nu draai je het lekker terug op de zender.
    Tip:
    Altijd zorgen dat je model mechanisch goed opgebouwd is, dus zo min mogelijk moet verstellen op de zender.
    Geen servobegrenzingen, geen trim... alles moet eigenlijk goed in het midden staan, voor zover mogellijk.

    Dat plakbandje komt uit de F5D wereld.
    Door de hoge snelheden heb je maar 1 a 2mm uitslag nodig.
    Om de servo's een beetje te ontzien plakken ze de tips vast, zo centreren de roeren bij hoge snelheden goed.
    Nadeel is dat bij lage snelheid (start) het roer minder effectief is.
    Je zou je uitslag ietsje groter kunnen maken als de tip vast zit.

    Maar probeer eerst eens de hevelverhouding voordat je verdere dingen probeert.

    Succes,

    GJ
     
  19. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Vandaag met de liporacer gevlogen na de aanpassingen.
    Op rol is hij nu stabiel na de grotere ruderhorns te hebben gemonteerd.
    Op hoog laag is hij niet de hele tijd stabiel. Weet niet of dit komt doordat het steviger waaide of dat ik nog iets moet aanpassen. Maar eens gaan onderzoeken vanmiddag

    Ook moet ik bij de volgende vlucht nog iets met het zwaartepunt spelen. Na het uitkomen van een bocht wilt het toestel nog wel eens omhoog gaan (zonder dit zo te sturen).

    thanks Gert-Jan voor de tips
     
  20. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    De liporacer begint steeds beter te vliegen. Heb toch enkele vluchten nodig gehad om alles goed ingesteld te krijgen, zodat ik hem lekker vliegen vindt.

    Maar de snelheid mag wat meer worden. Ik heb nu een 5.25x6.25 erop zitten.
    Enkele berekeningen uitgevoerd, daar blijkt dat een 5x8 meer kan opleveren met minimale stroomverhoging (1,5A meer). Al wat op google gezocht, maar nog niets kunnen vinden waar ik een 5x8 kan krijgen. Heeft iemand van jullie een idee waar deze te krijgen is?
    Als een 5x8 niet te krijgen is. Is het dan een optie om een 7x8 in te korten naar 5x8. Of beschadig ik dan de structuur van de prop dat deze uit elkaar kan springen.

    Zag ook dat ik de laatste foto's van enkele details nog niet geplaatst had. Daarom bij deze.

    De aangepaste spinner. Heb hem rondom vol schuine gaatjes geboord. De naca inlaat zit achter de motor. De gedachte was om de spinner zo te boren, dat via de spinner ook lucht binnen komt. Heb het getest door te draaien op de motor zonder prop. Je voelt een degelijk luchtstroom, heeft dus wel effect.
    [​IMG]

    De plek van de accu. Doordat de servokabels aan de bovenzijde van de vleugel lopen. Is dit gedeelte van de romp netjes opgeruimd. Het zwarte plakbandje is voor aangeven waar de accu moet komen
    [​IMG]

    De voorzijde van de romp.
    Links tegen de wand zit de regelaar. Deze zit net achter de naca-inlaat. Dit om goede koeling te krijgen. Aan de rechterzijde zit een jeti bec-converter. Ook deze zit achter de naca-inlaat voor de koeling.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015

Deel Deze Pagina