lipo's 10c/15c/20/25c

• Topicstarter Topicstarter mario39
  • Startdatum Startdatum
M

mario39

Guest
hallo

ik wilde jullie vragen van hoe het nu precies zit met die verschillen van de lipo's 10c tot en met 25 c ofzo.
als ik zo'n lipo wilt kopen op het net en er staat
Capacity: 4000mAh
Voltage: 14.8V
Cells : 4
Burst Rate : 15C
Continuous discharge rate: 10C
Size :145mm x 48mm x 25mm
Weight: 346g

en bij een ander staat er
Capacity: 4000mAh
Voltage: 4S/14.8v/4 cell
Discharge: 25C ~ 35C
Weight: 473g
Size: 150x50x31mm
ik wil er iets mee over weten wat ik er mee kan of niet kan dus een beetje hulp stel ik erg op prijs
afz mario

Laatst bewerkt door een moderator:
Simpel gezegd : aantal C's is het "x" aantal keer de accu capaciteit in Ampère per uur. 1000milli Ampère Uur is 1 Amp Uur.
(m)illi(A)mpère(h)our

Dus lipo van 1000mAh en 10C continue mag 10x1amp hebben dus 10A continue.
Burst is wat hij kortstondig mag hebben.
Dus 15C burst is dan 15x1A = 15Ampère

Voor 3000mAh op 20C mag hij dan 60Amp aan stroom hebben zonder stuk te gaan, beter is om er iets onder te blijven ivm levensduur en vaak overschatte lipo's

Laatst bewerkt:
hallo
je heb gelijk een foutje was een beetje moe van me werk sorry,maar wel goed gezien dankje.
En d.Knoppers bedankt voor deze uitleg.
maar wat kan ik nou het beste kopen een 25c 4000 m die duurder is of de lipo van 10 of 15c 4000 m die minder kost. afz.mario

Hou er wel rekening mee dat het alleen ontladen betreft.
Voor laden kun je het beste uit gaan van 1C.
Dus een pakket van 1000 mAh laadt je veilig met een stroom van 1000 mA (1A).
Laden met een lagere stroom mag altijd!
Bij een hogere laadstroom moet je oppassen. Sommige LiPo's kunnen dat wel, maar volgens mij wordt dat meestal niet aangegeven.

Laatste tip: Laadt nooit LiPo's onbeheerd. Altijd in de buurt blijven!

maar wat kan ik nou het beste kopen een 25c 4000 m die duurder is of de lipo van 10 of 15c 4000 m die minder kost. afz.mario

Wel, dat hangt er natuurlijk vanaf waarvoor je 'm wil gebruiken.

Is dat voor een motorzwever op z'n gemak naar boven te laten vliegen, en dan te laten zweven (fictief voorbeeld) dan zal een 10 C waarschijnlijk voldoende zijn, die 40A continu kan leveren. Maar is je bedoeling om met een heli zware 3D te gaan vliegen, dan kan je die 25C of misschien wel 30C gebruiken. (dus respectievelijk 100 of 120 A)

Je moet eens kijken hoe het met je regelaar zit, hoeveel A die trekt en wat je ermee gaat doen.

Onthou wat d. knoppers reeds zei : je kan beter voldoende ver onder de maximale continubelasting zitten. Dan doe je de lipo geen pijn en zal hij langer presteren (meer cycles). Ga je de lipo elke vlucht op zijn limieten gebruiken zal je zijn leven inkorten.

Onthou wat d. knoppers reeds zei : je kan beter voldoende ver onder de maximale continubelasting zitten. Dan doe je de lipo geen pijn en zal hij langer presteren (meer cycles). Ga je de lipo elke vlucht op zijn limieten gebruiken zal je zijn leven inkorten.

onder of over????
je kan die zin op 2 manieren opvatten..

beter gezegt je moet met de lipo gewoon boven de maximale belasting zitten van de motor/regelaar.

Punt is wel hoe meer C hoe duurder de accu.
Wel is het inderdaad slim om rekening te houden met de max maar onnodig veel geld uitgeven is zonde uiteraard

Dus stel je motor trekt 50Amp en je wil een 4000mah accu.

Je hebt een accu van 4000mah 15C continu en 25C burst dan is dat
60Amp continu en 100Amp kortstondig zeg 10seconden.
Makkelijk reken is het aantal mah :1000x de C waarde= Amp

Dus die accu is meer dan goed zat.
En b.v een 4000Mah 22C continu en 33C burst is dan overbodig, mits hij duurder is uiteraard.
Zou je accu nu maar net 50A kunnen leveren en je wil continu volgas tja dan ga je veel van je lipo vragen.
En kun je er beter een nemen met of meer mah of meer C.

Wil je weten hoeveel je motor verbruikt dan kun je door meten met een Ampère meter.
Verbruik is mede afhankelijk van de prop.
Stel 12x8 prop =50A dan verbruikt hij bij 13x8 nog meer.

Nu wil jij een 4 cellen lipo kopen.
Die 10C zal goedkoper zijn dan die 25C.
Maar kijk ook naar het gewicht die 10C is wel even 75gram lichter.

Laatst bewerkt:
Kijk ook zeker even naar de maten en het gewicht. Een accu met een hogere C waarde is zwaarder en groter dan een met een lagere waarde. Koop dus niet eentje die teveel overgedimensioneerd is, zonde van het gewicht wat je dan mee moet slepen.

Back