Lipos 2x 3S 7000mAh => capaciteit voor maximaal 150A continue

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Unusual RC, 22 mrt 2022.

  1. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb op dit moment in een RC speedboot 2x 2S 8000mAh lipo's liggen waarmee ik tot wel 160A trek in pieken. Gemiddeld tussen de 90 en 120A continue.

    Dit zijn Zippy's, en heb gemerkt dat bij hoge stromen (en mogelijk ook de kou buiten) uiteindelijk er een verschil van 0,5v per cel ontstaat.
    Gelukkig ben ik in het bezit van een in de fabriek geijkte lader, die ook de interne weerstand kan meten. Uiteraard hebben de cellen die het snelst naar een laag voltage gaan de minste interne weerstand. Dat wordt bevestigd door de lader.

    Deze lader kan een lipo een aantal laad-ontlaad cycli laten doorlopen, waarna de lipo in de regel weer behoorlijk gelijk komt. Echter na een aantal keer varen is het dan weer raak, immers de IR wordt niet lager.


    Ik hoor dat HRB lipos een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben.
    Tevens wil ik naar 6S, dus 2x 3S en dan de hoogst mogelijke capaciteit. Dat zijn dus 3S 7000mAh met 55C (is dat werkelijk zo?)

    Echter al weken zeer lastig te vinden.
    Als alternatieven kom ik zippy's tegen in 3S 8000mAh. Maar ik durf ze niet meer te nemen...
    Gensace 3S 8000mAh, maar ook die zijn amper voorradig, en de prijzen variëren in vooral de Duitse shops enorm!

    Mijn ervaring is dat alles lager dan 7000mAh dunnere accukabels hebben (max 60A continue), maar bovenal de ontlaadstromen gewoonweg niet aan kunnen. Mijn huidige 8000mAh zouden 20C zijn, oftewel 160A continue. Ik betwijfel dat ten zeerste eerlijk gezegd.

    Iemand een goede tip?
    We zitten in een oorlog en een grondstoffen crisis, zal hier vast ook mee te maken hebben.
    Vorig jaar waren ze nog ruim voorradig, zul je altijd zien :p
     
    Laatst bewerkt: 22 mrt 2022
  2. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Hoe kom je bij 8000mAh en 20C op 200A?

    De C waarde geeft de maximale stroom als functie van de capaciteit. Dus 20 x 8. Dan kom ik uit op 160A max.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  3. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    @toostbeek : bedankt voor het corrigeren van de fout :yes:
    Heb het direct in de originele tekst aangepast.

    Was aan het rekenen met andere lipo's met een hogere zog. C-rate van de fabrikant...
    Uit ervaring en onderzoeken op o.a. RCG weet ik dat die met een baal zout genomen mogen worden.

    Ik hou het ook goed voor mogelijk dat 160A gewoon teveel is voor deze cellen.
    Daarom durf ik ook deze niet meer aan te schaffen. Overigens heeft de fabrikant de C rating van deze cellen sinds kort van 20 naar 30C op de verpakking gezet...
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    De originele fabrikant van de cellen geeft absoluut geen waardes van 20C of meer op voor de cellen die ze maken. Als zij 10C opgeven is het al veel.
    Het zijn de "accuboeren" die hun eigen stickertje op de cellen plakken die er 20C of meer van maken. Dat is allemaal verkooppraat. Helemaal onjuist is het niet echt want de cellen zullen niet (direct) kapot gaan als je zo veel stroom er uit trekt. Het gaat wel ten koste van de levensduur. De echte fabrikant geeft b.v. een levensduur van 500 keer laden en ontladen. Dat zullen die cellen ook echt halen als je ze niet zwaarder belast dan wat zij opgeven, b.v. 10C.
    Door de veel zwaardere belasting die jij, en wij ook, op de accu's los laten zullen wij die 500 keer nooit halen. We mogen blij zijn als we de helft halen.
    Geen twee cellen zullen ooit precies 100% aan elkaar gelijk zijn. De kleine verschillen die er zijn leveren geen problemen op en met een goede, balancerende, lader wordt dat in toom gehouden. Door de hoge ontlaadstromen zullen die verschillen echter duidelijker worden en steeds groter. De balancer krijgt het steeds moeilijker om die weg te werken. Mede hierdoor zal de accu, de cellen beter gezegd, steeds "slechter" worden en op een bepaald moment is het gewoon op en moet je een nieuwe kopen.
    Natuurlijk zijn er cellen die (veel?) meer kunnen verwerken dan andere. Helaas zal de manier waarop wij ze gebruiken ("misbruiken" :rolleyes:) de levensduur van de cellen drastisch verkorten en daar zullen we mee moeten leren leven.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  5. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Duidelijk verhaal Ernst, dank!
    Ik had test op RCG gelezen waarin dit ook naar voren kwam: de meeste fabrikanten overdrijven de C waarde.

    Ik kan prima leven met een kortere levensduur.
    Echter ik merk dat 1 van de 4 cellen tijdens het varen 3,2V aantikt onder belasting, dan staan de overige nog op 3,5 en 3,6V. En dat scheelt een minuut of wat vaartijd.
    En ik zit pas aan de 20ste keer laden/ontladen van deze parketten.

    Ik heb van een bevriende Belgische modelbotenbouwer gehoord dat bij hem op de club er veel negatieve ervaringen zijn met deze hoge capaciteit Zippy's.
    Specifiek deze, in onze auto's heb ik al ruim 7 jaar Zippy's die nog in prima conditie zijn.
    Echter de ontlaadstromen zijn daar altijd korte pieken, alsook niet boven de 50A.
    Op een accu rijden we 20 tot 45 minuten.

    HRB wordt gebruikt door een aantal hier op het forum, die ook flinke stroom trekken met hun snelle speedboten.
    Helaas amper aan te komen op dit moment.
    Heb nu een aantal hardcase 3S 7000mAh gevonden.
    Echter de prijzen verschillen behoorlijk voor hetzelfde product.

    En de hoeveelheid merken die ze in de US hebben zijn aan ons niet besteed.
    Iemand een alternatief?
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Wat je aangeeft is precies wat er gebeurt bij die (heel) hoge belastingen. De normaal kleine verschillen komen extra sterk tevoorschijn en dat wordt alleen maar groter naarmate de cellen vaker gebruikt worden. Het feit dat je pas aan 20 keer laden / ontladen zit geeft al aan dat de cellen het heel zwaar te verduren hebben. Ze kunnen hier duidelijk slecht tegen.
    Het valt heel moeilijk te zeggen welke cellen daar beter tegen kunnen. Dat hangt namelijk helemaal af van de fabrikant van de cellen en wat de "accuboer" daar dan mee doet. Stel hij koopt cellen koopt bij fabriek A en die fabriek geeft 10C op. De "accuboer" plakt er zijn merk op en maakt de cellen 50C. Al het goed is heeft hij ze getest bij 50C en gezien dat de cellen niet (te) warm worden en niet opzwellen. Prima, die cellen worden verkocht als 50C cellen. Wat niet wordt getest is hoe die cellen zich houden na b.v. 50 keer laden en ontladen. Dat mogen de kopers doen. :rolleyes:
    Stel die cellen blijken zich best redelijk te houden dus gaat al snel rond dat die cellen heel goed zijn. De verkoop stijgt want iedereen wil die goede cellen hebben. Dan rijst er een probleem en dat is dat de fabrikant, de echte, niet voldoende kan leveren. De "accuboer" gaat opzoek naar een andere fabrikant. De cellen die hij van die fabrikant koopt worden echter "maar" als 5C cellen geleverd. Hij kan moeilijk de cellen plotseling als 25C cellen gaan verkopen dus komt er toch de 50C sticker op met alle gevolgen van dien. De cellen voldoen veel minder goed en het merk verliest langzamerhand zijn goede naam.
    Dus wat nu aan te prijzen??? Geen idee, de cellen van "merk" X zijn nu prima cellen en cellen van "merk" Y kan je maar beter niet kopen. De vraag is alleen wat zal de volgende serie doen? Helaas werkt mijn kristallen bol niet meer, de accu is naar de vaantjes. ;);)
     
    Cnn en Unusual RC vinden dit leuk.
  7. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Dat lijkt wel de pest aan die cellen: De serie bepaald de kwaliteit.
    Zo lijkt het ook met mijn zippy's. heb er eentje van een latere serie, die is even zwaar maar wel meer dan 10% dikker (niet bol).
    En die doet het een stuk beter dan de overige twee.

    Inmiddels diep in de materie gedoken. En een aantal alternatieven gevonden.
    Ik heb een rijtje kunnen maken:

    Ovonic 8000mAh 3S1P: 425 gram
    Zippy 8000mAh 3S1P: 565 gram
    Gens Ace 8000mAh 3S1P: 510 gram (hard case)
    Absima 7100mAh 3S1P: 500 gram (hard case)
    HRB 7000mAh 3S1P: 545 gram (hard case)
    SMC 6900mAh 3S1P: 540 gram (hard case)

    Wat opvalt is het gewicht t.o.v. de capaciteit.
    Mijn huidige Zippy's hebben 2S2P 8000mAh en wegen 425gram compleet.
    Hoe kan dan een hele cel erbij (33% gewicht erbij) op hetzelfde gewicht uitkomen als mijn 2S zoals bij Ovonic?
    Dat merk is vooral in trek bij de Drone piloten lees ik.

    Ik twijfel tussen Gens Ace, HRB en SMC. Ik vermoed dat ze wat werkelijke capaciteit weinig uit elkaar zullen liggen.
    SMC is een merk wat het goed doet in de US, en ook goede recensies krijgt.
    1 winkel gevonden die het in ons land levert!
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.866
    Locatie:
    Velserbroek
    Het is ook raadzaam om je packs goed voor te verwarmen, ergens rond de 35graden. Inwendige weerstand is lager, packs geven makkelijker hun energy af.
    Daarnaast ook vooral niet te lang doorvaren. De meeste packs voelen zich daar een stuk lekkerder bij
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  9. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Je bent de tweede die er over begint. CNN hier had het mij ook al onder de aandacht gebracht.
    Sowieso zorg ik dat ze op kamertemperatuur blijven, zoals eergisteren toen het slechts 7°C was. Maar warmer is beter.
    Ik ga hier wat voor maken. Heb nu wat lipo's over die ik niet meer ga gebruiken in de boten ;)
    Dus de bron heb ik al.

    En dat laatste heb ik ook al mogen ervaren.
    Heb de luxe om per cel telemetrie te hebben, zodoende zag ik ook die ontlading naar 3,2V onder last.
    Zodra ik dan rustig naar de kant vaar valt het voltage voor die cel weer terug naar 3,4 a 3,5V.
    Dan stop ik.
    Sinds ik dat doe merk ik dat de LVC nooit meer geactiveerd wordt, al staat die op 3,4V per cel (echter hij meet natuurlijk over alle cellen)
    Hetzelfde op mijn auto's getest met een lipo verklikker die werkelijk per cel meet, en dezelfde conclusie.
     
  10. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ik heb de afgelopen dagen een lijstje gemaakt:

    Ovonic 8000mAh 3S1P: 425 gram
    Zippy 8000mAh 3S1P: 565 gram
    Gens Ace 8000mAh 3S1P: 510 gram (hard case)
    HRB 7000mAh 3S1P: 545 gram (hard case)
    SMC 6900mAh 3S1P: 540 gram (hard case)

    En nog een referentie, welke ik niet in overweging heb genomen:
    Absima 7100mAh 3S1P: 500 gram (hard case)

    Mijn huidige Zippy 8000mAh 2S2P weegt 425 gram!
    Daar krijg ik met mijn lader tussen de 5500 en 5800mAh in.
    vaartijden waren voordat het bovengenoemde probleem zich voordeed meer dan voldoende!

    Gewicht zegt grosso modo iets over de te verwachten capaciteit.
    En het is echt bijzonder hoe groot die verschillen zijn!

    Er is gelukkig in de US wel een test beschikbaar, die technisch voldoende onderbouwd lijkt.
    Daar kwamen Zippy, Gens Ace en HRB niet slecht uit, maar 1 merk staat daar op nummer 1: SMC.
    En laat daar nu in Nieuwegein een Nederlandse leverancier van zijn!

    Ik heb twee 6900mAh cellen besteld!
    Als ik de testen lees hoeveel mAh er gemiddeld uit die cellen gehaald kan worden in de praktijk, dan is het label met 6900 mAh aan de conservatieve kant.
    De ontlaadstroom ruiterlijk overdreven, maar minstens 35C in de praktijk: 35 x 6,9 = 240A
    Dan nog blijft het altijd een gok wat je krijgt, maar ik ben benieuwd.
    Ben absoluut geen wedstrijdpiloot, maar gewoon een hobbyist die hoge stromen trekt ;)
    Wellicht is dit over de top, maar ik ga het meemaken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt!

    Die pakketten even een uurtje onder je beide oksels eer je gaat varen.
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  12. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    36,7°C is zeker een optie, Niels ;)

    Binnenkort eens onderzoeken hoe een lipowarmer te maken.
     
    Laatst bewerkt: 24 mrt 2022
    Cnn vindt dit leuk.
  13. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ze zijn binnen!
    Bij deze de laatste post tot nu toe.
    Zodra ik heb kunnen testen laat ik het hier weten.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Honderdvijfendertig C ! :hammer:
    Er staat alleen niet bij hoeveel nanoseconde ze dat overleven. Maar die 160A uit je startpost zouden ze makkelijk moeten houden. Dat is nog geen 25C.
    Ben benieuwd hoe het gaat!
     
    Cnn en Unusual RC vinden dit leuk.
  15. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Die 135C is idd. in burst.
    Volgens metingen op RCG zouden deze lipo's richting de 35C moeten gaan continue.

    Blijft welhaast idioot waarom fabrikanten zulke ontlaadstromen op de lipo's zetten. Eigenlijk nog gekker dan een te hoge capaciteit.

    Ben ook erg benieuwd hoeveel "sap" eruit te halen valt.
    Moet eerst de stekkers vervangen voor XT150 welke ik zelf gebruik.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Dat doen ze ook niet. Het zijn de handelaren (accuboeren) die dat doen. Misschien dat een heel enkele kleine fabrikant het doet om bij de modelbouw snel een hoop geld te verdienen. De professionele wereld trapt daar niet in. Als de fabrikanten met dit soort beweringen bij die klanten aan komen is de kans groot dat ze een order wel kunnen vergeten.
    Volledig onrealistische waarden die misschien gedurende 1 micro seconde gehaald kunnen worden. Als het langer duurt smelten de verbindingen tussen de cellen in de accu weg, zelfs de verbindingen in de cellen houden dat niet vol Let wel bij deze accu's is 135C ruim 930A. :eek::eek:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  17. Unusual RC

    Unusual RC

    Lid geworden:
    19 mei 2004
    Berichten:
    1.746
    Locatie:
    Rijswijk, Zuid Holland
    Ben het met je eens, Ernst!
    Echter als fabrikant zou ik nooit accepteren dat een "dozenschuiver" zo met het product om zou gaan...
    Of ze moeten niet naar de fabrikant te traceren zijn, hetgeen wel het geval lijkt te zijn. Immers er is altijd onzekerheid of lipo merk X uit dezelfde fabriek komt als lipo Y binnen de weinige serieuze reviews/beoordelingen die er beschikbaar zijn.

    Schimmige wereld! Helaas staat dit niet op zichzelf :(
     
    Cnn vindt dit leuk.
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.362
    Locatie:
    Woerden
    Dat "dozenschuiven" en "rebranden" of te wel van een ander merk voorzien, komt heel erg veel voor. Het is niet iets nieuws, en het gebeurt in heel veel sectoren.
    Toen ik begin 90tiger jaren bij Fokker weg moest kwam ik in de consumenten elektronica terecht. Daar werd dit toen al al op zeer grote schaal gedaan. De echte fabrikant vinden is meestal moeilijk omdat zo'n dozenschuiver meestal de gehele productie batch opkoopt. De volgende batch zal ietsje anders zijn, b.v. een andere kleur huisje, maar het werkelijke product is hetzelfde. Ik heb tientallen verschillende merken walkmans, discmans, video spelers en zo voorts gezien en in handen gehad die in werkelijkheid allemaal uit één en de zelfde fabriek kwamen. De verschillen zaten alleen in de behuizing en soms in het aantal functies.
    Bij een diskman waren er diverse uitvoeringen te koop. De goedkoopste had geen display en alleen een play, een forward en een reverse knopje. Op de print zat echter alles, zelfs het kleine lcd display maar dat zat onder het plastic. Ik heb voor iemand wel eens de behuizing verbouwd, gaatjes geboord voor de knopjes en een venster gemaakt voor het display. Had hij het goedkoopste type met toch alle functies. ;)
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.878
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wij gebruikten jaren geleden al simpele lipo's, geen dure merken, waar we met gemak 100 of meer C uittrokken.
    400-450A uit een 3300 mAh Turnigy.
    Gaat prima als het een paar seconden (3) is.
    En als ze opgewarmd zijn.
    Bij mij gingen ze makkelijk een wedstrijdseizoen mee en daarna nog zeker een jaar gewoon recreatief vliegen.
    Minimaal een uur vantevoren opwarmen op 38 graden, de spanning blijft dan redelijk goed.
    En ze gaan ook veel langer mee.
    Ik heb 1 keer een pakket niet opgewarmd en er een seconde of 2 350A (100C) doorheen gejaagd.
    Die accu was niks meer waard, heeft nooit meer topprestaties geleverd.
    Een nieuwe accu moet je ook niet meteen volledig belasten, er zit een conserveringsmiddel in dat er pas na 1 of 2 keer laden uitgaat.

    En wat stekkers betreft, waarom geen 6mm LMT stekkers.
    Goedkoper dan de XT en ook een veel lagere weerstand, en compacter.
    Bij sommige collegavliegers ging er 500A doorheen.


    GJ
     

Deel Deze Pagina