lipos 3s 2p kan je die ballanceren met 1 LIPOLY EQUALIZER

Ik zouw graag mijn lipo batterij ballanceren maar ik vind geen LIPOLY EQUALIZER voor 6 cellen.
De meeste LIPOLY EQUALIZER zijn maar tot 5 cellen .
Kent misschien iemand een LIPOLY EQUALIZER voor 6 cellen.

Een balancer kijkt alleen naar de cellen in serie, jij hebt 3S, dus je moet een 3 cellen balancer gebruiken :wink:

Dus als ik het goed begrijp mag je de draden van de ballancer parrallel op de 2 lippopaks van 3 cellen op solderen.

nee, 2keer appart je pakket aan de balancer hangen.
Duurt wel wat langer, maar je hoeft dit ook niet regelmatig te doen.

Ik begrijp dat je 2 afzonderlijke packs gebruikt van 3S1P die je parallel hebt geschakeld? Dat is niet hetzelfde als een 3S2P pack. In zo'n pack zijn steeds 2cellen parallel geschakeld en 3 stuks daarvan uiteindelijk in serie geschakeld. Zo'n pack kun je meteen aan een balancer hangen.
In jouw geval is het veiliger om de pakketten inderdaad afzonderlijk te laden met de balancer eraan. Of twee balancers gebruiken.

Dus , ik soldeer mijn cellen allemaal los, schakel ze per 2 in parellel , en zet ze daarna de pakketjes in serie .
Kan ik dan mijn pakketje in 1 keer balanceren met een gewone balanceerder ?

inderdaad :wink:
Het moeten natuurlijk wel allemaal dezelfde cellen zijn. En pas op, als je de cellen parallel gaat solderen moeten alle cellen op dat moment wel nagenoeg even vol of leeg zijn, anders :hammer:

lijkt me weinig effect hebben, als je je pakket helemaal wilt balanceren, doe het dan meteen goed zou ik zeggen...
Je kan toch ook verschil krijgen tussen de parallel gesoldeerde cellen?

fbk zei:
Ik begrijp dat je 2 afzondelijke packs gebruikt van 3S1P die je parallel hebt geschakeld? Dat is niet hetzelfde als een 3S2P pack.

Technisch gezien is er toch helemaal geen verschil?

jazeker, er is wel degelijk verschil:
Als je 2 pakketten van 3S1P parallel schakelt (dat doe je dus door alleen de plus en de min van de pakketten door te verbinden), zijn de afzonderlijke cellen niet met elkaar doorverbonden. Als je dan 1 balancer wilt gebruiken kun je maar 1 van de 2 pakketten tegelijkertijd balanceren. Het andere pakket moet je dan een volgende keer balanceren, kan ook, maar lastiger.
Als je de losse cellen eerst per 2 parallel doorverbindt en dan 3 stuks daarvan in serie zet, krijg je dus een 3S2P pakket. Dat is de gebruikelijke methode, zo worden ze standaard fabrieksmatig gemonteerd. Zo'n pakket heeft dus 1 steker voor de plus en min naar de regelaar (0V, 11.1V) en 1 steker voor de balancer (0V, 3.7V, 7.4V, 11.1V).
Het parallel schakelen van meerdere (dezelfde) cellen is geen probleem voor lipo's, bij het balanceren gaat het erom dat de spanning gelijk is van de cellen. Parallel geschakelde cellen hebben altijd dezelfde spanning, dus no problem :wink:
Dit geldt alleen voor lipocellen, voor Nicad en NiMH gelden andere regels.

bedankt voor de uitleg Frank!

ik snap de werking van die Lipobalancer.
Ik snap hoe de cellen meestal geschakeld zijn.

Maar ik laad mijn pakketen bijna altijd op de normale manier. (dus gewoon alle cellen tegelijk, dmv de hoofdcontacten in je pakket)
Alleen zou ik af en toe, willen controlen of alle cellen nog dezelfde spanning hebben. Ook die cellen die parallel staan zou ik zelf onderling willen kunnen controleren en evt. laden.
op die manier hoe jij aangeeft kan dat dus niet.
Daarom zou ik zelf liever een 2 kant-en-klare 3spakketen willen hebben. Met elk een eigen balansstekker.

ik heb zelf nergens lipocellen parallel staan, maar ik verwonder me gewoon op de manier die gebruikt wordt. (ook denk ik dat onbelans in lipocellen niet zo snel gebeurt...)

ok Michiel,

je zegt dat je wilt bekijken of alle cellen nog wel dezelfde spanning hebben, ook die cellen die parallel staan. Dat hoeft dus niet, als 2 cellen parallel gesoldeerd zijn, dan hebben ze gewoon dezelfde spanning. Je hoeft ze dus niet afzonderlijk te meten of te balanceren.
Je zult waarschijnlijk bedoelen dat je wilt weten of de ene cel slechter is dan de andere wat capaciteit betreft, dat is een andere zaak, dat kun je alleen meten met een ontladings meting, maar dat heeft eigenlijk weinig met balanceren te maken. Ook als je een 3S1P pakket hebt gebalanceerd weet je daarna eigenlijk niets van de capaciteit van die 3 cellen, je weet alleen dat ze goed zijn gebalanceerd wat spanning betreft, de capaciteit (mAh) kan echter best verschillend zijn.
Als je goed wilt balanceren mag je gewoon dezelfde cellen parallel solderen, no problem :wink:

capaciteit en spanning haal ik niet door elkaar.

waarom blijven 2 parallel gesoldeerde pakketen altijd op spanning?
stel dat ik 2 idividuele cellen aan elkaar soldeer met een spanningverschil. Dan brengen ze elkaar toch niet meteen op dezelfde spanning??? of is dit de fout die ik maak.

ik begin ineens te twijfelen....

Ik denk dat je het te moeilijk maakt. Als je 2 cellen parallel soldeert, dan hebben die daarna gewoon dezelfde spanning, dat kan toch niet anders?
Als ze daarvoor een verschillende spanning hadden, gaat er natuurlijk wel even een stroom lopen van de ene naar de andere cel om lading/capaciteit (mAh dus) van de ene cel naar de andere te transporteren. Daarna zijn de cellen gelijk en loopt er geen stroom meer.
Ik bedenk opeens :idea: dat dit net zoiets is als de wet van de communicerende vaten, het zaakje komt gewoon in evenwicht :wink:

Back