lipo's at random op celbasis samenstellen en laden; zou daar markt voor zijn?

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Nav een ander draadje op het forum, wat typische borrelpraat, en daarom in het cafe.

Soms heb je dat je eens wat bedenkt. In een cafe kun je er dan leuk met anderen over leuteren :)

Wat ik mij bedacht: we werken nu nog steeds met lipo's in een pack. Dat is een prima oplossing, zeker als gewicht een issue is. Het nadeel daarvan is echter, stel je wilt volledig electro gaan vliegen en stel je hebt 5 verschillende formaten kistjes.. vaak zit je dan al aan 2~3 verschillende packs, een 3s pack voor in je 1m 3d kistje, een 8s pack in je grotere kist, een 2s in je zwever, enzovoort.

Zou er geen markt zijn voor een soort penlite achtige oplossing voor lipo's?

Ik zit bv. te denken aan een printje met female goudstekkertjes erop, in banen per 2. Dan aan elke cel aan de polen het male stekkertje en voila, je hebt een soort van batterijhouder waarvan je zelf kunt bepalen hoeveel cellen je er op prikt.

Constructietechnisch zou dat wat werk nodig hebben om het goed te krijgen, je moet ook niet teveel overgangsweerstand creeeren, maar volgens mij is het best uitvoerbaar.

Je zou dan ook een lader nodig hebben die per cel kan laden, maar die beginnen er al te komen. Voordeel daarvan is wel dat je geen balancer nodig hebt en je lader ook geen absurde voltages hoeft te kunnen maken; hij kan uit relatief goedkope onderdeeltjes (qua voeding) samengesteld worden.

Zou zoiets verkopen?

Hoezo, was je van plan er zelf een bedrijfje voor op te starten?:)

creeer je niet het probleem dat als je een cel vaker gebruikt ze niet meer "gelijk" zijn?

Cpr

Als je je lipo's normaal gebruikt, is dat een non-issue. Dat wordt pas een issue als je ze gaat overbelasten of echt tot het gaatje leeg gaat trekken.

Als je het systeem combineert met een lader die R(i) kan meten en handige software, zou je zo zelfs je eigen matched packs kunnen samenstellen voor de toepassing die je op dat moment in gedachten hebt.

Een 10 cellen pakket met 1 rotte cel? Geen probleem *klik* cel eruit *klik* nieuwe erin -> kloar.

Klinkt toch best leuk? :)

Lipo`s lenen zich daar niet voor naar mijn mening. Daarvoor slijten ze te snel.
Bovendien is het formaat van de cellen meer een issue van diversiteit.

Kortom, het is eenvoudiger om de setup van je toestel aan te passen naar de accu`s die je in je bezit hebt. Oftewel, zoek een vliegtuig bij je accu :)

Het formaat is wel een goed punt, slijtage niet. Lipo's slijten helemaal niet sneller dan bv. penlites oid, mits je ze maar juist gebruikt. Kokam en consorten spreken over cycles ver boven de 1000, nu is dat misschien niet helemaal reeel, maar 150 cycles haal je wel uit 1 cel.

Back