Lipo's balanceren (hoeveelheid balanceerstroom?)

Beste mensen,

Ik heb een vraag betreft het balanceren van mijn lipo's (5400mAh).
Mijn iMAX B6 Twin lader heeft de optie om de balanceerstroom in te stellen. Nu wil ik bij elke beurt, dat ik mijn accu's oplaadt, de accu's ook gelijk balanceren voor de zekerheid. Het laden doe ik met 5A. Nu is de vraag of de balanceerstroom ook op 5A moet of is dit niet nodig?

Ik zou graag wat goede advies willen hebben voor een lange levensduur van mijn lipo's! :p

Met vriendelijke groet,

Dennis.

De meeste balancers kunnen maximaal 150 mA omleiden. Enkele kunnen dat met 300 mA. Balancers die hogere stroomsterkten aan kunnen zijn er wel, maar zijn zeldzaam. Ik ken er drie en deze zijn bepaald niet goedkoop.

De functie van een balancer is om tijdens het laadproces de individuele celspanningen van het te laden pakket binnen nauwe grenzen gelijk te houden. Daarvoor is het niet nodig, en technisch ook lastig, om de hele laadstroom van de cel met de hoogste spanning om te leiden. Dit is slechts nodig voor een klein gedeelte van de laadstroom van deze cel. Dit geeft de cellen met een lagere spanning de gelegenheid om "bij te trekken".

Voorwaarde is wel dat de cellen zo gelijk mogelijk zijn, anders ontstaan er spanningsverschillen die de balancer niet (meer) kan wegwerken.

Dit verklaart meteen waarom het onverstandig is om meerdere, apart gebruikte pakketten in serie te laden.

Back