Lipo's bij wedstrijden toegestaan?

• Topicstarter Topicstarter Rogier
  • Startdatum Startdatum
Tja Hyperion heeft nu cellen die 5C aankunnen (VX Serie) is toch wel fijn een 5500 4S pack in 9 minuten vol te rossen :) Alleen hoe lang gaat dat goed we zullen het zien tot die tijd leg ik die betreffende cellen toch een beetje apart tijdens het laden :)

A123 en dergelijk hebben zeker de toekomst ik heb met 1:8 Offroad geruime tijd gereden met A123 (6S) en dit beviel echt prima enigste nadeel was de 2300mah cellen eigenlijk het zou mooi zijn dat er sterkere cellen komen (zonder extra gewicht want A123 is toch ff wat zwaarder als Lipo)

Ik bedoel inderdaad Life ookwel nanophosphate genoemd.
A123Systems schijnt de fabrikant te zijn en het is een Li-ion techniek.

4600 zou ruim voldoende moeten zijn voor een modified klasse!
Kwestie van iets langzamer gaan of een iets zuiniger motor, dat is ook modified!
De 2300 van Tamiya is inderdaad aan de kleine kant.

Op de EK in luxemburg is er idd overleg geweest mbt lipo / Life accu's. Ondanks dat de meeste mensen denken dat Life de toekomst is en niet Lipo kwamen we daar ook tot de conclusie dat het toch Lipo zal moeten worden voor de komende tijd.

Waarom ? Omdat heel veel al Lipo georienteerd is. Ook komt een overstap naar Life te vroeg. Deze techniek is nog niet zover voor de RC autosport, terwijl veel mensen al wel een lader hebben die ook lipo kan laden. NIMH cellen voor nog een jaar gaat ook problemen opleveren.

Je kunt er dus ook wel vanuit gaan dat het komend jaar alleen LIPO gaat worden. Formeel moet daar nog wel over gestemd worden binnen EFRA en Nomac maar dat lijkt me op dit moment meer een hamerstuk. ( wel eerst voorstellen daarover indienen natuurlijk )
Om de waanzin van de accu van de dag competitie te voorkomen moeten daar wel regels aan verbonden worden. Zoals Eric hierboven al terecht heeft opgemerkt zou een lijstje met toegestane accu's die gebruikt mogen gaan worden heel wenselijk zijn.
Dat zou bv de EFRA lijst kunnen zijn maar in NL kunnen we daar, als we dat echt willen, vanaf wijken.

Als motor voor buiten zou dat een 13.5 motor moeten worden in mijn optiek. Met de grote banen die we in NL hebben is dat voor de stock een mooie keuze. Als dan ook het gewicht van de auto's van 1400 naar 1300 gram gaat, zul je zien dat we weer harder gaan door de hogere bochtensnelheid.

Misschien is het wel verstandig om voor indoor een langzamere motor te kiezen.

Mbt modified en wel of geen motorlimiet is mijn mening dat er GEEN motorlimiet moet komen. Voordeel is dat je dat dan ook niet hoeft te controleren. Ook zullen de rijders zelf wel weten en / of uitvinden welke motor het best bij ze past. Een 6.5 of 5.5 zal voor de meeste mensen wel de top zijn. EFRA zal dan ook als aanbeveling voor modified een 6.5 gaan aangeven of een 5.5.
Het nadeel van een 6.5 "stock"motor zal worden dat de regelaar weer heel belangrijk wordt. Met een 6.5 zul je dan ook een stock regelaar moeten gaan gebruiken om harder te gaan. Dat de kans daarbij is dat de motor het begeeft is dan ook heel groot.

tot zover

Frans Heinsbroek

Laatst bewerkt:
10,5 lipo gaat indoor prima.
Doen ze in Belgie ook.
Heb afgelopen jaar ook 10,5 6 cel gereden in Mol.
Reed de eerste wedstrijd in Mol zelfs elemant 6 cel en stond 5de in de A.
Kwam wat runtime te en een beetje power te kort tegenover de 10,5 rijders.
Toen ik 10,5 6 cel reed was het vrijwel gelijk aan de lipo rijders.
Dit jaar rij ik er weer maar dan met lipo.
Nog 2 wedstrijden met 5 cel rijden en daarna alleen nog maar lipo.

Mij maakt het niet uit 13,5 of 10,5.
Zie wel waar ik rij waarmee ik rij.

Nomac hoeft de EFRA niet te volgen. Doen ze in andere landen voor de stock ook niet.
Kijk maar naar b.v. Belgie.

Doen ze in Belgie ook.

Nomac hoeft de EFRA niet te volgen. Doen ze in andere landen voor de stock ook niet.
Kijk maar naar b.v. Belgie.
Emiel,
Ik hoor je altijd zeggen leuk die belgen of kijk maar naar België....

Als je wil kan je altijd een asielaanvraag doen bij ons hier in België ze zijn hier redelijk soepel in hoor.
Ze hebben hier wel geen top of tekin maar de beter merken wel hoor :d

Heel mooi die A123 of LIFe cellen.. die zijn er ook alweer een paar jaar.
Echter zitten deze nog niet in telefoons en laptops. Hierin zitten de oude LIthium cellen.
Mijn oudere sony ericsson heeft wel een Lipo aan boord.. ook alweer een paar jaar oud.

Het grootste probleem met de echte A123 cellen is de maat. geen enkele auto is momenteel gebouwd op het rijden met LIfe cellen. natuurlijk is dit pas te maken, echter zullen de aangepaste autos tzt. wel op de markt komen. De laadstomen van LiFe lagen erg hoog, laden in korte tijd was al snel mogelijk. Echter is dit in lipo land ook al opgelost. In 12 minuten volladen zonder warm te worden!
(ben alleen bang dat welke organisatie dan ook de in mijn ogen ouderwetse 1C laadregeling in gaat stellen)

Momenteel lijkt LiFe nog geen beste optie, Toyota is met de nieuwe prius ook niet voor niets voor de oude Lithium cellen gegaan. Ze durfden het niet aan om de A123 te gaan gebruiken.. (wat wel tijden de bedoeling is geweest).

Ook is de energiedichtheid van LiFe cellen minder dan de Lipo cellen. Ook weer een voordeel van de Lipo's. Neem ook nog de ontwikkeling die in beide accu sectoren plaatsvindt, dan heeft de lipo momenteel nog het voordeel.

We gaan het komend jaar zien :D

Laatst bewerkt:
De benaming van LiFe en A123 wordt volgens mij nog al is door elkaar gehaald? Door ons of de fabrikanten?

Graupner heeft op de Site wat LiFe packs en deze hebben het formaat van de huidige Lipo Packs. Alleen dan nog niet in hele hoge waardes. Ze zitten nu op 3600mAh 20C geloof ik. Ze hebben ook nog een 3400mAh 30C.
98971.jpg

Ze hebben ook LiLo cellen de A123 cel volgens mij en die gaat inderdaad wel lastig passen in een Tourwagen?
7681.JST.jpg

Emiel,
Ik hoor je altijd zeggen leuk die belgen of kijk maar naar België....

Als je wil kan je altijd een asielaanvraag doen bij ons hier in België ze zijn hier redelijk soepel in hoor.
Ze hebben hier wel geen top of tekin maar de beter merken wel hoor :d

Zit er heel de winter :D

Maar mag alleen in de winter komen. Daarna moet ik weer weg.
Koop mijn spullen wel in Nederland of hongkong.
Belgen zijn wel ok;)

Laatst bewerkt door een moderator:
De benaming van LiFe en A123 wordt volgens mij nog al is door elkaar gehaald? Door ons of de fabrikanten?
A123 is voor Life, wat Pampers is voor babyluiers en BIC voor balpennen.

A123 heeft zeker toekomst. Maar eerlijk, er zijn denk ik al meer IB cellen ontploft dan lipo's.
Zolang er geen accidenten gebeuren met lipo's gaan er weinig animo zijn om naar life over te stappen.
In tegenstelling tot wat ik lees zijn A123 cellen vlot leverbaar.

Mijn persoonlijke voorkeur zou ook de life cel zijn. En chasis aanpassen lijkt mij niet zo'n groot probleem te zijn want met de overstap van 6 naar 5 cellen zijn er ook fabrikanten geweest die met nieuwe chasis uitkwamen. geoptimaliseerd voor 5 cellen.
Vaak is het alleen de topdek die te laag zit.

Om terug ff bij het topic aan te sluiten. Ja lipo voor wedstrijden en waarom niet 10.5+lipo en 9.5+life samen laten rijden.

Laatst bewerkt:
Om maar te beginnen met een goede binnenkomer;

LIPO is NIET de toekomst!

Voor 2010 is het wel de juiste keuze om met LIPO te gaan rijden.

Nu de uitleg (zoals ik het zie)
Lipo is een techniek welke eigenlijk al weer vervangen gaat worden door nieuwe technieken.
Kijk naar bv laptops en GSM's, daarin worden al lang geen lipo's meer gebruikt.
Persoonlijk geloof ik meer in LIFO of Li-ion. Deze blijken nog betrouwbaarder, kunnen met nog hogere stromen geladen worden, zetten niet uit en kennen niet het zelf-ontbrandings probleem.

Het probleem met Lifo momenteel is dat het nog niet voldoende beschikbaar is om al in 2010 op nationaal te gaan gebruiken. Bovendien nog niet genoeg uitontwikkeld voor onze tak van sport. Hieraan wordt wel druk gewerkt door bv Orion. Ook brengt Tamiya al een Lifo op de markt.

Voor de keuze op nationaal nivo lijkt het mij verstandig om de EFRA te volgen.
Het is ook goed om te zien dat de EFRA het voortouw neemt door een voorstel voor LIPO in te dienen bij de IFMAR. Laten we hopen dat er snel een besluit gaat komen zodat de nationale competities ook hun reglementen kunnen bepalen. Het is een bekend probleem dat reglementen te lang op zich laten wachten zodat rijders niet goed weten waar ze aan toe zijn.

Zelf ben ik een wedstrijdrijder die graag competitief meedoet. Daarvoor is een duidelijk reglement noodzakelijk.

We zullen zien wat de toekomst gaat brengen.
Duidelijk is dat het roerige tijden zijn in de RC sport met de vele technologische vernieuwingen van de afgelopen tijd en zeker nog in de toekomst.

Ook LiPo's zijn er al op de markt die je met 5C kan laden. Bij 5000mAh is dat dus 25A! Zelf rij ik geen on-road en al helemaal niet competitie dus verder kan ik niks toevoegen...

accu vd dag probleem hoor ik weer vallen hier ,[dat was toch met die zaklantaarn batterijen]
ik heb bij de rijders bij onze club er nog niet echt verschil in gezien.
er zal ongetwijfeld verschil zijn ,maar wie dat merkt .[mod]??

we rijden met de ergste bonkie wonky cellen tot de duurste 40c.
en toch boeit het nog niet echt .in de stock dan.de regelaar en motor maakt meer verschil.

en ik hoor hier weer het woord zelfontbranding ,heb ik nog niet gezien .
wel ontploffingen en brand door nihmr cellen.

bij lipos brand het lipje inwendig door als je sluiting maakt, zippy hardcase dan.

en in de mod zul je altijd een bottelneck hebben .gaan de accus niet stuk of leeg brand je de motor wel op .
brand je de motor niet op en de accu niet leeg ,kan de regelaar het niet maar aan .
het blijft de grens opzoeken.

dat is ook een onderdeel van de race winnen ,een betere rijder die leeg gaat rijd beter maar is niet de winnaar ,het gaat om het hele plaatje .

groeten wiebe.

Ach zolang de accu ontwikkeling niet stilstaat is er toekomst.

Zo ook die nieuwe 100% electro auto met zijn "hot" cellen :) Die dingen worden expres op 90 graden gehouden anders presteren ze namelijk niet (En dus mag ie als hij thuis staat aan de stekker om de cellen te kunnen verwarmen).

Overigens de Prius wou wel naar A123 ze kwamen er alleen niet uit met de prijs en het gewicht zou te hoog worden en de auto zo in veel landen niet meer in de gunstige BPM/energie klasse vallen. Zo had toyota ook het probleem met het solar dak de wagen werdt te zwaar tja dat lossen ze dan op door er 15" wielen onder te plakken deze zijn lichter en de wagen was weer op zijn max gewicht.

Ik heb lange tijd met A123 gereden (1:8 Offroad) en was er zeer content mee juist omdat deze cellen zich prima laten mishandelen zonder enig gevaar. Daarbij cellen warm ? mooi laden ze beter :). Inmiddels dus de VX cellen van Hyperion die je met 5C mag laden alleen tja zoek even een lader die 700+ watt kan leveren :) maar ook deze cellen doen het erg goed worden met rijden absoluut niet warm en ook tijdens het laden op 17A blijven ze heerlijk koel.

Wat wordt het volgende .... Waterstof cel in de auto;s :)

Wat een gezeur welke accu de toekomst is. Lees een beetje ICT nieuws en je zult zien dat ook LiFe weer snel verouderd zal zijn door andere technieken. Als we moeten wachten op iets nieuws blijven we wachten want is er iets nieuws zijn er alweer 2 volgende generaties aangekondigd.

LiPo is nu dus waarom niet toestaan?

gewoon toestaan en nu helemaal ze in hardcase te verkrijgen geen gezeur meer met onderhoud gewoon lekker kunnen rijden zo simpel

Weet je hoe veilig lipos eigenlijk zijn?

Ik heb een Zippy lipo hardcase die ik open wilde maken voor gebruik. Helaas had ik wat te lange nagels en wilde de case niet makkelijk open.. Resultaat? een lekke lipo.

Gewoon netjes in vorm drukken plakbandje er op en rijden maar! Nog nooit een probleem gehad dat een lekke lipo raar ging doen na het plakken.
Wel is de Cel duidelijk minder goed geworden en zakt hij wat eerder in. Maar geen gevaar, geen opbolling etc etc..

Hetzelfde met balanceren, een aantal jaren geleden deed ik dit nog op mijn 3 en 4 S pakketten voor in mn vliegtuigen. Altijd handig om het verschil te zien, de middenste cellen worden immers warmer en zullen een andere weerstand krijgen.

Bij mijn 2 Cellen hardcase heb ik nog nooit een balancer gebruikt. Gewoon een voltmeter er op en zien of het goed is. Als het echt mocht afwijken kan je de accus ook per cel opladen en heb je hem weer gelijk.
Zelfs Wiebe draait al een paar jaar met een Trakpower 4900 hardcase, deze accu heeft nog nooit een krimp gegeven en is tot 2 cijfers achter de komma gelijk in voltage.

Back