lipo's en buitentemperatuur

Hallo,
Vraagje over lipo's en de omgevingstemperatuur, hoe groot is de invloed van de buitentemperatuur op de capaciteit van een lipo?
zoiets als
20graden = 100%
10 graden = 95%
0 graden =50%?
Dit zijn fictieve getallen, maar is daar een betrouwbare indicatie van te geven?

Een dergelijk effect is er inderdaad maar er is niet één grafiek die voor alle LiPo's geldt. Kijk bijvoorbeeld meer eens naar de onderstaande twee grafieken. Dit zijn twee verschillende LiPo's, verschillende merken en capaciteit.
344b1c043d1db15.jpg

Het effect is hetzelfde maar als je naar de exacte grafieken kijkt zie je toch behoolijke verschillen. In de bovenste grafiek is er bij -20°C nog ongeveer 550mAh van de oorspronkelijke 850mAh beschikbaar. Dat is ongeveer 65%.
In de onderste grafiek is er nog maar 80mAh van de oorspronkelijke 145mAh beschikbaar. Dat is maar 55%.
Het dus onmogelijk om met enige nauwkeurigheid te voorspellen wat de beschikbare capaciteit bij een bepaalde temperatuur zal zijn. Dat zal voor elk merk en elk type weer anders zijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
De vraag is natuurlijk ook hoe koud de lipo's daadwerkelijk worden.
Als ze gebruikt worden warmen ze weer op bijvoorbeeld.
Ik vraag me dan ook af of er daadwerkelijk veel verschil in zal zitten. (als je ze tenminste niet ijskoud in de kist stopt).

Wat ik me dan ook af vraag of het kwaad kan met koud weer LiPo's te gebruiken.
Hebben ze bij koud weer alleen lagere capaciteit of gaan ze ervan kapot?

Wat ik me dan ook af vraag of het kwaad kan met koud weer LiPo's te gebruiken.
Hebben ze bij koud weer alleen lagere capaciteit of gaan ze ervan kapot?

Dit was met 0 graden op het ijs afgelopen winter.
Weinig verschil gemerkt met de zomer qua vliegtijd of vermogen.
Lipo's wel in de jaszak bewaard dus die waren niet echt 0 graden.
Door de stroom die je trekt wordt de lipo opgewarmd dus is het verder geen probleem.
Zolang je je lipo's maar niet te koud bewaard, ook niet even op de grond leggen voor je gaat vliegen dus.
Anders krijg je kristalvorming (oid) in de lipo en daar gaan ze stuk van.
De lipo's uit het filmpje zijn trouwens nog steeds goed en in gebruik ;)

Laatst bewerkt door een moderator:
De meeste LiPo's mag je tot -20°C gebruiken zonder dat het schade zal berokkenen aan de accu. De beschikbar capaciteit is lager en de inwendige weerstand hoger. Je moet dus opletten dat je bij die lage temperaturen de accu niet te zwaar gaat belasten.
Stel je hebt een 2200mAh accu die je met 10C mag belasten. Bij -20°C heb je bij deze accu bijvoorbeeld nog 1500mAh tot beschikking. Wanneer je de accu bij -20°C gaat gebruiken moet je de accu niet met 10x2200mAh=22A gaan belasten. De maximale belasting is dan 10x1500mAh=15A!!!!
Ga je toch 22A uit de accu trekken dan loop je het risico dat je de accu gaat beschadigen. Ok, de accu zal opwarmen en daardoor weer meer kunnen gaan leveren. Helaas zal de schade al gedaan zijn voordat de accu op temperatuur is. Bij grote koude dus altijd voorzichtig zijn met de stroom die je gaat trekken.

Back