Lipo's en kortsluiting

  • Topicstarter Topicstarter DaveML
  • Startdatum Startdatum
D

DaveML

Guest
Hey jongens, ik heb nu in mijn EZ* 2 lipo's zitten (afkomstig van mijn coax heli), en nog een klein beetje lood (om de perfecte balans te behalen).

Uiteraard vlieg ik maar met 1 lipo tegelijk, en bij een lege batterij switch even tussen de lipo's en dan kan ik weer de lucht in.


Nu ben ik wat aan het knutselen (de EZ* is een leuk "knutselvliegtuig") en wou ik graag een rookcapsule aan de staart hangen. Om deze te ontsteken denk ik aan een Conrad schakelmodule, een batterij en dunne staalwol draad.

Ik gebruik vaker staaldraad in combinatie met een batterij, en dat lukt aardig. Nu vroeg ik me af of ik die 2de lipo kan gebruiken om het staaldraad te doen ontbranden. In dat geval hoef ik geen extra batterij meer en zit het gewicht nog goed. Het gewicht van het lood zou half naar de schakelmodule gaan.

In principe maak ik dan kortsluiting.. en nu weet ik niet of dat wel een goed idee is met lipo's.. Uiteraard, als de draad doorgebrand is, is er geen kortsluiting meer. Wat denken jullie?
 
voor zover ik weet is het zo dat als lipo's eenmaal kortgesloten zijn, ze zoiezo ontploffen, dus volgens mij kan het niet!
 
Een dunne staaldraad is in principe een weerstand. Deze bepaald hoeveel stroom er gaat lopen als je hem aansluit op een accu. I=U/R (I= stroom, U=spanning R=weerstand)

Meet met een andere accu de stroom als je zo'n draad aansluit, dan heb je een idee of het kwaad kan bij je Lipo. Zolang je niet te lang een te hoge stroom uit die lipo trekt is er niets aan de hand.
Lipo's ontploffen niet zomaar, daar moet je best wat voor doen. Een flinke kortsluiting krijgt het wel voor elkaar, maar daar heb je het in dit geval niet over. Als je op zeker wil spelen kun je nog een zware weerstand van een paar ohm in serie zetten met je gloeidraad. Je kan daarmee de maximale kortsluitstroom beperken. Stel je wil maximaal 2 ampère trekken uit je 2 cellen lipo. je hebt dan dus 7,4V , 2A en een weerstand van 3.7 Ohm. De weerstand krijgt dan wel een max vermogen van 15Watt voor z'n kiezen. Neem je bijv een 5watt weerstand (die zijn nog handig wat formaat betreft) dan zal die na een aantal seconden zo heet worden dat hij stuk gaat, maar je accu is erdoor beschermd. Omdat je ontsteking maar kort is zal er niets gebeuren.

Bedenk wel dat een EZ* vrij brandgevaarlijk is. Let dus goed op dat je je vliegtuig niet ontsteekt want dan heb je maar een keer plezier van een rookpluim. ;-)
 
Ik zou zelf als onsteking een onsteker voor modelraketten gebruiken.
dat is een soort luciferkop op een stukje weerstandsdraad.
met 6 volt ontbrandt de kop direct.
Maar dan moet je nog rook maken, mischien een stukje vuurwerk?
Zelf maken is linker.
Buskruit mengen met suiker geeft mooie rook bij ontbranding (in een OPEN buisje), word ook gebruikt om modelraketten te volgen tijdens hun vlucht.

Groeten Willem
 
voor zover ik weet is het zo dat als lipo's eenmaal kortgesloten zijn, ze zoiezo ontploffen, dus volgens mij kan het niet!

Laatst heeft mijn broertje per ongeluk een lipo kortgesloten.
Ze ontploffen niet, maar ontbranden gewoon.

Hele hoop rook gevolgd door wat vlammen...

Ik zou er niet op die manier mee gaan knutselen om rook achter je heli/vliegtuig te krijgen.....
 
Als je met een lipo maar heel kort kortsluiting maakt is er vaak niks aan het handje. Als het langer duurt dan gaat de lipo opbollen en uiteindelijk zal deze openscheuren en vlamvatten.
 
Bedankt voor de replies mensen. :)

Ik zou zelf als onsteking een onsteker voor modelraketten gebruiken.
dat is een soort luciferkop op een stukje weerstandsdraad.

Dan wordt het weer wat duurder natuurlijk.. Zelf maken is ook leuker. Voor de rook gebruik ik van die "kinder" rookbommetjes. Dun straaltje rook, zeer korte periode.. Moet nog leuk blijven he. ;)


Ik gebruik nu enkele staaldraden om zeker te spelen. Eén enkel draadje brandt te snel door vooraleer ze het "poeder" genoeg warmte hebben gegeven. Die draadjes zijn ook fragiel en breken vrij snel.

Met een 10-20tal draadjes heb je vrijwel altijd een ontsteking van het poeder. Op dit moment ontbrandt een lucifer spontaan op 21V. De 7+ V van mijn lipo zou een vertraging van een seconde of 5 veroorzaken.. Das nog verwaarloosbaar vind ik.

Ik kan ook nog altijd een 6tal AA cellen nemen, maar dan zit ik natuurlijk met meer plaatsinname en meer gewicht dan een lipo.


Heeft iemand ervaring met condensators? Ik heb een condensator die een piek van 25V geeft, maar echt een "piekje", niet lang genoeg om de draadjes te laten doorbranden.. Iemand een idee?
 
In principe maak ik dan kortsluiting.. en nu weet ik niet of dat wel een goed idee is met lipo's.. Uiteraard, als de draad doorgebrand is, is er geen kortsluiting meer. Wat denken jullie?
Bij zulke expirimenten moet je niet denken maar weten en daarvoor moet je eerst meten.
Je hebt bij dit expiriment geen kortsluiting maar misschien wel een veel te hoge stroom voor de lipo.;)
 
De huidige generatie lipo's, ontbranden niet zo snel. Ze bollen wat op en daarmee is de kous af. Het ontbranden gebeurt pas bij overladen met te hoge stromen.

Alles staat of valt met de stroom die je gaat trekken met zo'n staaldraad. Zolang dat binnen de toleranties van de lipo valt, is er niets aan het handje.

Ik zou het simpelweg testen. Je vliegt waarschijnlijk met 3S lipo's, dan kun je een standaard auto-zekering pakken die de stroom die je lipo's mogen hebben als maximum heeft. Dus.. stel je vliegt met 3S 1500mAh pakketten met 15C.. dan mag er dus maximaal iets van 22A lopen. Een autozekering van 20A er tussen en proberen maar.

Trekt de staaldraad teveel, brand de zekering door. In het andere geval heb je rook. In alle gevallen zullen je lipo's heelblijven.
 
Ik ken hier niks van, maar mijn ervaring (is ook ergens een topic van hier op 't forum) is dat een lipo snel de geest kan geven bij kortsluiting, en dan heb ik het niet over opbollen of in brand vliegen. Ik weet niet of mijn post een nuttige bijdrage levert of niet, maar ik vertel het toch maar even...

Ik heb enige tijd geleden bij het verwijderen van een dean's connector van een Zippy lipo per toeval kortsluiting gemaakt tussen de + en de -, terwijl ik het kabeltje afknipte met een tangtje. We spreken hier over minder dan 1 seconde. Knets, een vonkje, tang teruggetrokken maar het kwaad was geschied. Bij het ontmantelen van de lipo bleek één van de alu blaadjes die de cellen met elkaar verbinden doorgebrand. Dus veel kunnen die niet hebben.
 
LiPo's kortsluiten is in alle gevallen een heel erg slecht idee. Kortsluiting betekend dat er een vrijwel ongelimiteerde stroom kan lopen. Bij zulke hoge stromen kunnen de aluminium lipjes die de cellen met elkaar verbinden makkelijk door laten smelten. Funky heeft dat al gemerkt.
Hezik heeft al geschreven dat er niets aan de hand is zolang de stroom die er gaat lopen maar laag genoeg blijft. Een simpele zekering kan dan veel problemen voorkomen. Alleen zou ik geen auto zekering gebruiken want die kunnen wel eens te traag blijken. Als je een beetje pech hebt kunnen de aluminium stripjes al doorgesmolten zijn voordat de zekering gaat. Haal dus liever een 20A fast glaszekering in een elektronica winkel. Die gaat misschien een beetje (te) snel door maar je voorkomt wel een kapotte accu.
Een andere manier is een klein stukje elektronica dat er voor zorgt dat er gewoon niet meer stroom dan bijvoorbeeld 15A kan lopen. Een stroombegrenzer dus. Daarmee zou het veilig moeten kunnen werken.
Succes.
 
voor zover ik weet is het zo dat als lipo's eenmaal kortgesloten zijn, ze zoiezo ontploffen, dus volgens mij kan het niet!
Dat is gewoon niet waar... Waar haal je het idee vandaan?


Maargoed, als je wat wilt ontsteken is het makkelijkste gewoon een borstel regelaar te gebruiken, zelfs een 10A is al genoeg.
Tussen de draden waar normaal een motor komt doe je een kort dun (0,5mm of dunner) metalen draadje, dit kan van tig materialen zijn (ik zou geen koper gebruiken), gewoon proberen met iets dat je toevallig hebt liggen.
Meestal soldeer ik 2 krokodillebekjes aan de regelaar zodat het vervangen van het ontstekingsdraadje makkelijk gaat.
Dan de regelaar schakelbaar maken , zo instellen dat schakelaar de 1e kant 0 gas is en de andere kant vol, alles aansluiten en ff uitproberen, waarschijnlijk brand het draadje direct door, dan ipv vol wat minder gas, zover dat hij langzaam(1-2sec) rood word en eventuweel doorbrand.
Dan dat draadje om het lontje (gewoon zoon groene die meestal in vuurwerk zit) heen wikkelen.

Werkt perfect.

Ik gebruik meestal gewoon mijn aandrijf accu ervoor maar als je wat anders ervoor hebt liggen kan dat net zo goed.
 
Mwah moet het toch af raden om kortsluiting in een lipo te maken. Ik liet bij het afknippen van de draden er een los, ze raakten elkaar zeer kortstondig, wat vonken, en ik zit nu met een dooie lipo die eenmaal gebruikt is.
 
Bij kortsluiting van een lipo brand de alulip van een cel door en dan is ie dood . :D

Verder gebeurt er niks .

Je kan de cel er tussen uit halen en de rest weer aan elkaar .

Mvg Johan
 
Voor de ontsteking van een standaard vuurwerk lont (rotje, vuurpij ect) gebruik ik altijd 1 of 2 penlites en een stukje van 3 a 4cm koperdraad. Dit draad komt gewoon uit normaal gevlochten draad van bv luidsprekers. Ik neem dan 1 zo'n haar of 2, ligt aan het aantal cellen en de lengte van de draden tot aan de ontsteker edg. Kwestie van testen wat goed gaat. De gloei spiraal enkele maken om de lont wikkelen en dan direct om dikkere draden die naar de accu lopen. Dit werkt 9/10 goed. Het gaat erom dat de draad in ongeveer 1/2 tot 1 seconden doorbrandt. Sneller en de lont warmt niet mee en langzamer kan teveel afkoelen in de lucht of op een andere plek doorbranden.

Met 2 lipo's zal je echt weerstandsdraad nodig hebben.
 
Tot m'n verbazing nog steeds verschillende mensen die het nog niet helemaal snappen, ondanks duidelijke uitleg in eerdere posts. :confused:

De topicstarter heeft het welliswaar over kortsluiting (daar zal de verwarring ook wel vandaan komen), maar kortsluiting is (zoals je hier kunt lezen en zoals Ernst al aanhaalde) het doorverbinden zonder weerstand.

Als je er een gloeidraad tussen hangt, is het dus geen kortsluiting, want zo'n draad heeft weerstand (een gloeilamp is ook gewoon een weerstandsdraadje met wat bescherming erom). Het is dus wel belangrijk dat die weerstand van het draadje hoog genoeg is, hoe lager die is, des te hoger de stroom die gaat lopen. Problemen hiermee zijn dan weer op te lossen door de LiPo te beschermen met een zekering zoals eerder vermeld.

Let wel op, bij gebruik van de vliegaccu is het raadzaam de zekering in de stroomkring voor het gloeidraadje te plaatsen en niet direct na de accu, dan blijft je ontvanger tenminste voorzien van de nodige spanning en kun je je toestel nog besturen ;)
 
Back
Top