Lipo's en lage temperaturen

Vorige week woensdag ben ik naar de camping gereden en wilde daar wat vliegen met de blade msr-x, mcp-x en 130x.

Temperatuur was ongeveer 5 graden.
Ik vlieg momenteel vaak in huis met de msr-x en mcp-x. Timer staat ingesteld op 3 min. en dat gaat altijd goed met voldoende power.

De eerste lipo buiten met de msr-x op de camping ging goed. De tweede lipo was al na 30 sec. leeg en de derde ook.

De mcpx kwam vrijwel niet van de grond met 2 lipo's.
De 130X maar niet meer geprobeerd.

Na een uurtje binnengelegen te hebben heb ik de lipo's allemaal weer geladen. De volgende dag was het rotweer dus niet meer gevlogen.

Vanavond thuis geprobeerd de msrx te vliegen met de eerste lipo, maar weinig power, die wel beter werd tijdens de vlucht. Wel 3 min. kunnen vliegen. De tweede en derde lipo waren binnen 30 sec. leeg.

Morgen de mcpx-proberen.

Kun je met één keer buitenvliegen met lage temperaturen een lipo om zeep brengen?

Kun je met één keer buitenvliegen met lage temperaturen een lipo om zeep brengen?
Ja, dat kan. In een koude omgeving gaat de C waarde van je lipo enorm onderuit. Je kan het vergelijken alsof je in plaats van een 30C lipo met een 10C gaat vliegen. Dit merk je doordat je heli minder power heeft.

De interne weerstand van de lipo gaat door de kou omhoog en waardoor de afgegeven spanning bij een vergelijkbare stroom lager zal zijn dan bij een lipo die je bij 30 graden gebruikt. Dit betekend ook dat de lipo spanning eerdere onder de 3V zal duiken. En daardoor kan je lipo inderdaad defect raken.

Zoals je al schreef werd het tijdens de vlucht beter. Dit komt omdat de lipo tijdens de vlucht opwarmt. Het is aan te raden om de lipo's tot vlak voor je vlucht verwarmt te houden. In iedere broekzak een lipo zonder sleutels is een oplossing, maar blijf wel voorzichtig in verband met kortsluiting.

Ik zelf vlieg nu ook met verwarmde lipo's op 35 graden en dat verschil is echt enorm! Je hebt direct al het vermogen en omdat de lipo door de stroom op temperatuur blijft kan je de normale tijd vliegen.

Hier nog een handige handleiding:
http://www.stefansliposhop.de/liposhop/LiPoFAQV15c.pdf

Kun je met één keer buiten vliegen met lage temperaturen een lipo om zeep brengen?
Ja dat kan maar het buiten vliegen is dus niet echt een maatstaf voor de mate waar in je lipo in prestatie is teruggelopen.
Trek dus geen conclusie voor je er bij normale temperatuur mee hebt gevlogen.
Vliegen met voorverwarmde lipo werkt i.d.d.goed maar hoe kliener de lipo hoe sneller hij afkoelt.;)

Een koelbox met één of meerdere PET flessen met warm water er in meenemen. En daar je lipo's tot vlak voor gebruik in laten liggen.

Stop ze op een warme plek ;) Ik doe ze altijd in me binnenzak..
En zoms in een koffer met wat verwarmings elementen, is het altijd 30~35 graden..

Er blijkt toch iets anders aan de hand te zijn.
De lipo's van de MSR-X werken prima in een Solo Pro.
De motor van de MSR-X komt niet goed meer op toeren, ook niet bij directe aansluiting op de Lipo. Heli komt nauwelijks van de grond,
Met een beetje pielen de motor van een Solo Pro op de electronica van de MSR-X aangesloten. De motor van de Solo Pro komt nu wel goed op toeren.
Mijn conclusie: De motor van de MSRX is kapot. Ik neem aan dat dit niets met het vliegen bij lage temperaturen te maken heeft.

De lipo's van de MCP-X werken weer goed.
Bedankt voor het meedenken.

Motor uit elkaar gehaald. Is inderdaad stuk. De sleepcontacten zijn aan één kant helemaal afgesleten en afgebroken. Nieuwe besteld.

Back