Lipo's en weerstand :? Ik snap er niets van.... :?:

Tadango

Forum veteraan
Ik had laatst het idee dat een lipo pakket het minder deed dan mijn anderen dus ik wou de weerstand vergelijken. Minder weerstand zou betekenen minder inzakken dus betere prestaties...... Maar het pakket dat het super deed heeft 25 mOh weerstand en een andere, die het ook perfect deed, heeft 48mOh.... De 2 paketten die het minder leken te doen hebben 16 en 19mOh.... Snap ik niet, iemand anders wel?

Hoe meet je die weerstand?
De inwendige weerstand meten van een accu is niet zo simpel. Vooral de dynamische weerstand (soms ook wel impedantie genoemd) is eigenlijk niet te meten als je over niet meer apparatuur beschikt dan een multimeter.

Mijn lader heeft een special test functie om accu's belast te testen. Hij meet het op de juiste manier. De meeste lipo's verhouden zich aardig qua prestatie en weerstand.

Er is ook een accu weerstandsmeter op de markt, de RIM 1000 die pakketten t/m 30 Volt op ohm kan doormeten onder belaste weerstand. De innerlijke weerstand van een individuele cel of pakket meten kan hiermee zonder probleem worden gedaan, en het apparaat doet dat met een instelbaar ontlaad stroomimpuls van max. 20 A. Zo krijg je een aardige indruk wat hoe je pakketten of cellen zijn.
De spanning is ook te meten met deze weerstandsmeter. Minpuntje vind ik dat deze meter niet alles tegelijk op 1 display laat zien, dus én voltage, én ontlaadstroom én weerstand tijdens het meten.
Maar verder is het een goed apparaatje, en is zo te horen en te lezen stukken beter/betrouwbaarder dan de Robbe weerstandslader.

Groeten,
BJ

Het probleem is hoogstwaarschijnlijk de "wisselstroom weerstand" of "dynamische weerstand". Dit is niet de juiste naam maar een betere weet ik er niet voor.
Je moet je realiseren dat de regelaars GEEN constante gelijkstroom uit de accu trekken. Het is een pulserende gelijkstroom! Regelaars voor borstelmotoren schakelen met frequenties tot maximaal iets van 5kHz. Borstelloze motoren worden met veel hogere frequenties aangestuurd.
Vooral door de laatste motoren en regelaars is die wisselstroom belasting van de accu's veel groter. De wisselstroom weerstand van de accu is afhankelijk van de frequentie van de stroom die eruit wordt getrokken. Hoe hoger de frequentie hoe hoger die weerstand!
De inwendige weerstand (impedantie) wordt in de specificaties van de cellen heel vaak opgegeven bij 1kHz, dat staat er bijna altijd achter! Doordat de frequenties bij een borstelloze motor tot boven de 10kHz uit kunnen komen kan die "weerstand" duidelijk hoger zijn dan opgegeven.
Wat wij kunnen meten met onze meters, en ook een lader welke deze functie heeft, is de gelijkstroom weerstand. Deze zal vrijwel altijd lager zijn dan de "dynamisch weerstand". De werkelijke weerstand (de impedantie dus) die de pulserende stroom "tegenkomt" in de accu is de optel som van de gelijkstroom weerstand en de "dynamisch weerstand".
Dat betekend dus dat de impedantie hoger wordt als de schakel frequentie hoger wordt.
Dat cellen met een lage gelijkstroom weerstand uiteindelijk toch een hogere impedantie hebben is geheel niet onmogelijk. Dat kan dus verklaren dat cellen met een ogenschijnlijk lagere weerstand toch slechter presteren of in ieder geval niet beter dan die met een lagere weerstand. We meten eigenlijk maar één deel van de werkelijke weerstand. Helaas is dat deel maar een klein deel van de impedantie (de totale weerstand).
Meten is weten. Maar je moet weten hoe te meten! :wink:

Hallo Herman,

hoor niets meer over je Eagle, gestopt daarmee?

Je hebt het over beter doen en slechter doen, maar wat bedoel je daarmee?
Wellicht heb je problemen die niet met de inwendige weerstand maar met de capaciteit van de cellen te maken hebben?
Een cel kan een lage inwendige weerstand hebben, maar weinig capaciteit, dan lijkt het ook een slechte cel, terwijl ie eigenlijk erg goed is :wink:
Je hebt ook veel verschil in de temperatuur van Lipocellen, sommige cellen hebben pas een lage inwendige weerstand als ze na een tijdje stroom leveren, opgewarmd zijn........................

Cellen waren gelijk qua temps, capaciteit en continu te leveren stroom. Daarom vindt ik het vergelijk ook zo raar.

Mijn lader meet ook met een pulserende stroom en ook een soort reflex achtige meting. Accu's die ver inzakken maar sneller stabiel worden hebben een lagere weerstand dan accu's die minder snel ver inzakken maar langzaam doorzakken. Dit meet hij en bepaald de weerstand. Ik weet alleen niet welke frequentie hij meet, dat kan nog flink wat invloed hebben.

Een condensator heeft een erg hoge weerstand, behalve als je een pulserende spanning gaat gebruiken :) Zelfde idee.

Back