Lipo's in serie op balancerbord

Hallo

Kan iemand mij uitleggen hoe ik 2 lipo's in serie op mijn balancer bord moet aansluiten?
Ik heb een jst xh adapter en een flightpower thunder power
2x lipo 5000mAh 3s 30c

Groeten Ronnie

Je zet eerst je lipo,sin serie via de gewone stroomkabel.

Als je dan b.v een balancer bord hebt die 2x een zelfde lipo balancer aansluiting heeft naast elkaar, zoiets als dit:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : CY- B6 plus balancer connector $4.99

De lipo die met de + naar de lader gaat moet ook met de balancer kabel aan de + kant zitten,\dat houdt dus in dat de zo dicht mogelijk bij de rodedraad van het balancer bord zit.
Ofwel de lipo die met de rode draad aan de lader zit moet ook zijn balancer stekker inpluggen op het balancerbord zo dicht mogelijk bij de rode draad van de balancerkabel.

|Doe je dit omgedraaid dan krijg je kortsluiting.
Alleen doen als je weet wat je doet....

Zo ver ik het kan zien gaat het niet met dat bordje.

Er zit namelijk een balancer aansluiting op voor 2,3,4,5 en 6 cell lipo.

Maar jij wil:
2x een 3 cell in serie zetten.
En dus tegelijk 2 x een 3 cell inpluggen op je balancer bord.

Dan wordt het dus eigenlijk een 6 cell lipo aan voltage.
Een 6 cell lipo zou je aansluiten op de 6 cell balancer aansluiting.
Omdat het 2 lipo,s zijn in serie blijft dit hetzelfde alleen dan plug je dus 2x 3 cell balancer plug in.

Maar daar moet je wel het juiste bordje voor hebben zoiets als ik al eerder aangaf of je koopt zoiets:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Twin pack charge lead (2 x 3S)6S w/ XT60 $1.99

Maar kijk wel goed of het juist is aangesloten.

EDIT:

Zie net de 2e aangepaste foto van het 2e bordje. Die is om b.v een 2 + 3 cell in serie te zetten zodat je een 5 cell hebt.

heb jij dus in dit geval niks aan.

Laatst bewerkt:
Dit bordje zo aan zien te sluiten (zelf ff verloopkabeltje solderen, MAAR wel alleen als je verstand van zaken hebt):

liposs.jpg

het zwarte draadje tussen de balans kabels van de 2 accu's zou ik weg laten. Anders wordt de volgorde van stekkertje insteken heel kritisch

Het kan veel eenvoudiger, maar dat werkt alleen als je weet waar je mee bezig bent. Fouten in het aansluiten leiden tot kortsluitingen, vuurwerk en defecten. Je bent dus gewaarschuwd.

Zet de accu's is serie (rode plug van de ene accu aan de zwarte van de andere. Sluit de resterende rode en zwarte draad aan op de lader.

Nu de balanceraansluitingen. De balancerkabel van de accu waarvan de zwarte draad aan de lader is aangesloten plaats je op de normale connector voor het laden van een drie-cellige Li-Po. Is dus de connector met 4 pootjes.

Nu de tweede balanceraansluiting. Die komt op de 7 polige connector op het balancerbord. Deze is voor het balanceren van een 6 cellige Li-po. De balancer moet juist geplaatst worden, anders is het vuurwerk. Hij komt op de laatste pennen van de balanceraansluiting. Dus verschoven ten opzichte van andere balancer. Of anders gezegd, op de tekening staan 7 draden, in volgorde, 1 zwart, 2 rood, 3 rood, 4 rood, 5 rood, 6 rood, 7 rood.

De connector komt dus op 4 rood, 5 rood, 6 rood en 7 rood.

Nogmaals, als je dit niet begrijpt, niet experimenteren, dan krijg je enorme kortsluitingen met alle gevolgen van dien. Ook het verwisselen van de balancerconnectoren leidt tot kortsluiting en dus schade.

LET DUS OP!!! Je bent nog een keer gewaarschuwd.

Het laden van losse pakketten is serie is alleen mogelijk onder een aantal stringente voorwaarden. De pakketten moeten:

Van dezelfde fabrikant zijn.
Uit dezelfde productiebatch komen
Niet gescheiden zijn gebruikt of geladen
En daaruit volgt, dezelfde ontladingstoestend hebben.

Als de Li-Po's apart zijn gebruikt of geladen dan zou ik er nooit aan beginnen.

Laatst bewerkt:
Het kan veel eenvoudiger, maar dat werkt alleen als je weet waar je mee bezig bent. Fouten in het aansluiten leiden tot kortsluitingen, vuurwerk en defecten. Je bent dus gewaarschuwd.

Zet de accu's is serie (rode plug van de ene accu aan de zwarte van de andere. Sluit de resterende rode en zwarte draad aan op de lader.

Nu de balanceraansluitingen. De balancerkabel van de accu waarvan de zwarte draad aan de lader is aangesloten plaats je op de normale connector voor het laden van een drie-cellige Li-Po. Is dus de connector met 4 pootjes.

Nu de tweede balanceraansluiting. Die komt op de 7 polige connector op het balancerbord. Deze is voor het balanceren van een 6 cellige Li-po. De balancer moet juist geplaatst worden, anders is het vuurwerk. Hij komt op de laatste pennen van de balanceraansluiting. Dus verschoven ten opzichte van andere balancer. Of anders gezegd, op de tekening staan 7 draden, in volgorde, 1 zwart, 2 rood, 3 rood, 4 rood, 5 rood, 6 rood, 7 rood.

De connector komt dus op 4 rood, 5 rood, 6 rood en 7 rood.

Nogmaals, als je dit niet begrijpt, niet experimenteren, dan krijg je enorme kortsluitingen met alle gevolgen van dien. Ook het verwisselen van de balancerconnectoren leidt tot kortsluiting en dus schade.

LET DUS OP!!! Je bent nog een keer gewaarschuwd.

Het laden van losse pakketten is serie is alleen mogelijk onder een aantal stringente voorwaarden. De pakketten moeten:

Van dezelfde fabrikant zijn.
Uit dezelfde productiebatch komen
Niet gescheiden zijn gebruikt of geladen
En daaruit volgt, dezelfde ontladingstoestend hebben.

Als de Li-Po's apart zijn gebruikt of geladen dan zou ik er nooit aan beginnen.

N.P.S

Het zijn 2 nieuwe lipo,s die nog nooit zijn gebruikt en ze gaan allebij in dezelfde boot.

Groeten Ronnie

Jan

Blijft dan de laad tijd het zelfde of is het in serie laden sneller

Gr Ronnie

Als je zo'n vraag stelt, dat is je kennis van de elektrotechniek minimaal of niets.

Dan weet je ook niet waar je mee bezig bent en dan zou je je beter verre houden van oplossingen zoals ik hierboven aangaf.

Geef je de goede raad eerst maar eens heel veel ervaring op te doen in het gebruik van Li-Po's en daar veel over te lezen.

Zonder die kennis gaat het zeker een keer erg mis.

Als je zo'n vraag stelt, dat is je kennis van de elektrotechniek minimaal of niets.

Dan weet je ook niet waar je mee bezig bent en dan zou je je beter verre houden van oplossingen zoals ik hierboven aangaf.

Geef je de goede raad eerst maar eens heel veel ervaring op te doen in het gebruik van Li-Po's en daar veel over te lezen.

Zonder die kennis gaat het zeker een keer erg mis.

Lipo,s zijn helemaal nieuw voor mij, vandaar dat ik ook vragen stel, en hoop van jullie antwoorden er wat van op te steken

Groeten Ronnie

Vragen stellen is heel goed. Van mijn kant wil ik met mijn opmerkingen alleen maar voorkomen dat er ongelukken gebeuren.

Het zijn 2 nieuwe lipo,s die nog nooit zijn gebruikt en ze gaan allebij in dezelfde boot.

Groeten Ronnie
Wil je daar mee zeggen dat de lipos in serie in je boot aan gesloten zijn.
M.a.w. de boot werkt op de dubbele spanning van een lipo paket.
In dat geval kunnen de lipos permanent in het midden aangesloten blijven net zo als een groot paket met het dubbele aantal cellen.;)

Ik gebruik zelf het split kabeltje van Hobby King.
HobbyKing Online R/C Hobby Store : 2 x 3S -> 6S Splitter JST-XH (5pcs/bag) $4.59

!!! 1 heel belangrijk punt !!! De balanceer stekkers van de accu's mogen maar op 1 manier op de splitter aangesloten worden en kunnen niet zomaar verwisseld worden. De balanceerstekker aan de accu waar de plus van de lader ingeplugt zit moet aan de splitter zijde aangesloten worden waar ook de plus zit. Doe je dit niet, dan heb je vuurwerk.
Ik heb de accu stekkers een kleurtje gegeven waardoor je ze altijd in dezelfde volgorde aansluit. De balanceerstekker aan de pluskant is bij mij rood. Als je op de kleurtjes let bij het inpluggen kan er niets misgaan.
Twijfel je? Niet doen en 1 voor 1 laden.
2.JPG

1.JPG

Groet,
Patrick

Bij PK verkopen ze een mooie bordje zoekterm "gizmo" Kost wel wat...
In mijn geval boek ik snelheidswinst doordat mijn lader maar 5A levert . Als ik 2 accu's in serie laad (2*2s) laad ik met 3,4A. En er wordt geen tijd verloren tussen het wisselen van de accu's (en dan bedoel ik meer dan alleen de tijd die nodig is om stekkers te wisselen. Ik sta er niet altijd naast)

Back