lipo's koelen?

• Topicstarter Topicstarter djorkaef
  • Startdatum Startdatum
D

djorkaef

Guest
dag beste modelbouwers,

nu met het warme weer buiten merk ik dat mijn lipo's echt wel heet zijn na het vliegen (ik ben nog nieuw in het 'vak'), zonder dat ze noodzakelijk te diep gegaan zijn. als ik hem er meteen na het vliegen uit haal en ik grijp hem goed vast dan hou ik dat zeker geen 10 seconden vol (alle cellen meteen na de vlucht gemeten, 3.68V). ik heb begrepen dat hoe hoger de temperatuur, hoe korter de levensduur. kan het dus misschien nut hebben om onder/rond die lipo een zakje te steken met daarin een gekoelde vloeistof of ijs, of zou dat bijna geen verschil maken? of kan het misschien goed zijn hem na het vliegen in de koelkast te leggen? of enige andere gebruikelijkheid?

mvg, djorkaef

Je moet gewoon lipo's nemen die een hogere ontlaad waarde hebben, want ookal kun je ze koelen, jij bent waarscheinlijk over de max ontlaadstroom heen! snel stuk dus!
niet te lang in de vriezer, lipo's houden niet zo van kou.

Ik heb weleens ergens gelezen dat je lipo's het best blijven als je ze BIJ OPSLAG rond het vriespunt en op 3,7v/cel houdt. Maar bij het vliegen leveren ze het meeste vermogen rond de 35a40 graden. Zolang ze niet boven de 60 komen zou ik het lekker laten doen...

Kokam laad bij +/- 23 graden , vind ik toch wel een redelijke basis temperatuur , mogelijk te realiseren op het veld .

Mijn FP4900's worden ook zo'n 60 graden na het vliegen, soms zelfs warmer... deze leg ik dus wel in een koeltunnel alvorens ze te laden, als ik die niet bij me heb (ligt op de club) laad ik ze gewoon zo, gaan ze kapot.. gaan ze kapot, hadden het maar geen accu's moeten worden :wink:

Cheers,

Richard

Nou ik heb wel gemerkt, mijn 10 c accu's heb ik later gekocht dan mijn 20-30c accu's , de 20 c's doen het nog maar de 10 niet meer, terwijl ze in hetzelfde vliegtuig zijn gebruikt, de 10 c's bleven onder de 60 graden....
T lijkt me toch beter om dus gewoon een veilige marge te houden, dan ben je goedkoper uit dan telkens goedkope te kopen, ze gaan dus ook sneller stuk als ze niet te warm worden.

Ik gebruik ook bewust lipo's met een hogere C waarde zodat ze koeler blijven. Ik kan nu goed het verschil zien met deze zomerse temperaturen. Mijn 20C 1800 mAh Fighpowers werden vorig jaar met de zomer zo'n 60 à 70 graden terwijl mijn nieuwe Thunderpowers 25C 2070 mAh nu zo'n 45 à 50 graden worden. Dit in de T-Rex 450 SE, en vorig jaar lagen mijn lipo's nog onderin de heli en kregen nog wat luchtkoeling waar mijn Thunderpowers nu op de bovenste tray zitten en dus opgesloten zitten onder de canopy.

En dan mag ik nog rustig stellen dat ik vorig jaar een heel stuk rustiger vloog ten opzichte van het "stick bangen" waar ik nu mee bezig ben.

mijn Flightpower 3s 1800mAh zat na een minuutje afgekoppeld te zijn (en gemeten met een thermokoppel) op 57°. maximum zal dus ook 60-70° wezen denk ik.

gisteren was het inderdaad te warm voor mijn lipos, ook kan ik mijn lipos nergens opbergen op de club, ze zitten in een plastieken box, maar daar wordt het soms gloeiwarm in, zou ik mijn lipos anders in mijn koelzak mogen steken waar mijn frisdrank voor tussendoor inzit?

mvg

daarnet had ik volgend probleem: ik kreeg na het vliegen de stekkers niet meer uit elkaar. ik denk dat dat koper zo warm geworden is dat het mannetje uitgezet heeft in het vrouwtje met verschillende mate waardoor ze dus vast zaten. ofwel wat het plastic omhulsel half in elkaar gesmolten ik weet het niet. uiteindelijk met tangen op liggen trekken en het ging terug uit elkaar.

had nog een ventilatortje liggen 12V 0.09A dat eigenlijk goed past onder de batterij, zou het wat zijn :lol: ?

img8501fn4.jpg

Back