Lipo's laden of niet bij opbergen

Hallo,

De lipo materie is voor mij nog redelijk nieuw, vandaag de volgende vraag.

Ik ga even uit van de situatie dat je een lipo gebruikt hebt en hem na twee-drie weken weer wilt gaan gebruiken. Wat is dan het beste voor de accu om hem die tijd te laten overbruggen? Vol laden, leeg laten (rond de 3,2-3,4 volt per cel) of telkens met een 'storage' programma op de lader op 3,8 volt per cel brengen?

De meningen zijn erover verdeelt maar het schjnt de levensduur ten goede te komen als je lipo's niet 100% opgeladen voor langere tijd opbergt, maar 50 a 60% geladen.
Echter voor die paar weken zou ik er niet moelijk over doen, denk daar eerder aan als je ze voor een paar maanden op de schap legt.

Bas

Zal ze zeker niet extra ontladen, denk dat je lipo daar meer mee lijdt voor die paar weken.

Wat je wel kan doen= Vliegen en pas weer opladen een dag voordat je weer gaat.

Nadeel kan zijn als je plots eerder wil vliegen dat de boel leeg is.

ik hoor veel over die storageprogramma's, maar mijn ultramat 8 heeft helemaal niet zoiets, moet je de accu dan gewoon een half uurtje minder lang aan de lader hangen ofzo?

Zoals door de voorgangers al is gezegd het is het beste een LiPo gedeeltelijk geladen te bewaren. Wat onder gedeeltelijk wordt verstaan is verschillend maar als het ergens tussen de 50% en 70% is zal het prima zijn.
Twee zaken moet je dus niet doen. 1. Helemaal geladen wegleggen en 2. Leeg of bijna leeg wegleggen.
Wanneer je een LiPo helemaal geladen weglegt gebeuren er bepaalde dingen IN de cellen die niet goed zijn voor de cellen. Wat precies weet ik niet want dat wordt nergens duidelijk uitgelegd door de fabrikanten.
Een lege LiPo is chemisch instabiel, de chemie gaat verkeerde dingen doen waardoor er materiaal van de positieve en de negatieve platen wordt omgezet in materialen die niet meer als accu kunnen werken. Met andere woorden de capaciteit wordt (vrij rap) minder en de inwendige weerstand wordt hoger.
Zelf laad ik mijn LiPo's ongeveer half op en leg ze zo weg, dat werkt tot nu toe prima. Ik heb sinds kort een lader met een "bewaarstand" die in nu ga gebruiken. Het nadeel is wel dat ik m'n LiPo's moet laden voor ik ze kan gebruiken.
Mijn eerste twee LiPo accu's heb ik altijd volledig geladen weggelegd. In het begin was dat geen probleem omdat ik ze bijna elke week minimaal één keer gebruikte. Toen was m'n model gecrashed en hebben die accu's bijna een half jaar zo gelegen. De ene kon ik weggooien en de tweede had één rotte cel. Sinds die tijd heb ik ze nooit geheel geladen meer weggelegd en is dit nooit meer gebeurt.

Heren,

Dank voor alle info! Ik ga dan maar gewoon elke keer het storage programme gebruiken. Dan kan er in ieder geval niets mis gaan als de accu's dan onverhoopt toch twee maanden niet gebruikt worden en weet ik in ieder geval in welke staat ik ze heb weggelegd. Momenteel krijg ik in de 5000 mAh accu's 5300 tot 5400 mAh, en dat wil ik zo lang mogelijk zo houden! Dank voor de tips!

Nog wat extra info, ooit een LiPo als zenderaccu gebruikt en dat ging prima.

Zender per abuis aan laten staan bij opbergen, paar dagen later bleek LiPo helemaal bol te zijn geworden en.. kapot.

De nieuwste generatie LiPo's (Hyperion G3) kan er wel tegen, hoewel totaal ontladingen voor LiPo's slecht zijn voor de accu, maar ik heb er niets vreemds aan kunnen ontdekken.

LiFe(po) accu's (A123systems)zijn weer anders, deze kunnen dingen waarvan iedere LiPo zou stukgaan, maar dat valt buiten deze discussie.

Suc6!

Nog wat extra info, ooit een LiPo als zenderaccu gebruikt en dat ging prima.

Zender per abuis aan laten staan bij opbergen, paar dagen later bleek LiPo helemaal bol te zijn geworden en.. kapot.

De nieuwste generatie LiPo's (Hyperion G3) kan er wel tegen

Suc6!

Zeker weten?

Ja, in zoverre dat het volledig ontladen Hyperion G3 LiPo pakket weer helemaal back in business is.

Het totaal ontladen pakket heb ik weer aan de praat gekregen door het kort (halve minuut/minuut op 1C) te laden op een NiCd laadprogramma. En dan volgens het LiPo programma geladen, immers anders had de lader de LiPo niet kunnen herkennen omdat het zeer ongebruikelijk/onmogelijk is dat een LiPo 0V heeft als beginspanning... (mag niet onder de 3V per cel komen, dus in dit geval 3S1P, 3x3 = 9V)

Het betreffende 3S1P-pakket, 1800 MAh Hyperion G3 kan met 5C geladen worden, dat is 9 Ampere, het kan met 35C ontladen worden. (63A continu)

Dus alles weer o.k. maar eerlijk = eerlijk, het verdient niet de aanbeveling dit vaak te doen.

Storage programma is niet eens nodig, als het goed is heeft je lader een instelbare lipo cut off, die kan je terugregelen naar 3.8, en klaar is Lex!

Ja, in zoverre dat het volledig ontladen Hyperion G3 LiPo pakket weer helemaal back in business is.

Het totaal ontladen pakket heb ik weer aan de praat gekregen door het kort (halve minuut/minuut op 1C) te laden op een NiCd laadprogramma. En dan volgens het LiPo programma geladen, immers anders had de lader de LiPo niet kunnen herkennen omdat het zeer ongebruikelijk/onmogelijk is dat een LiPo 0V heeft als beginspanning... (mag niet onder de 3V per cel komen, dus in dit geval 3S1P, 3x3 = 9V)

Het betreffende 3S1P-pakket, 1800 MAh Hyperion G3 kan met 5C geladen worden, dat is 9 Ampere, het kan met 35C ontladen worden. (63A continu)

Dus alles weer o.k. maar eerlijk = eerlijk, het verdient niet de aanbeveling dit vaak te doen.

Heb ik ook weleens gehad.
0 v en stond niet bol.
Maar ook hyperion cellen kunnen er niet tegen.
Ja je krijgt ze weer aan de praat maar je krijgt er minder Mah in en/of ze kunnen minder hebben kwa ontlading.

Als hij 120A kon leveren nu nog 100A doet je je verbruikt maar 40A dan merk je dat laatste niet.

Maar een lipo die volledig ontladen is geweest heeft altijd meetbare achteruitgang, altans alle lipo,s tot nu toe.

Wel is het zo dat de 1e generatie lipo,s meteen na zo iets de chemo kliko in konden en ze nu er een stuk beter tegen kunnen maar het is niet zo dat ze er 100% tegen kunnen.
Want ze zijn er door achteruitgegaan.
Vooral te te beladen met 5C lipo,s kunnen er beter tegen.

Ik heb het eens gehad door per ongeluk een lipo in een kistje te laten zitten en niet los te koppelen.

Back