Lipo's laden uit autoaccu versus advies uit handleiding EVO

De handleiding van de EVO 20 accu geeft aan de accu niet uit een autoaccu te laden, maar een gestabiliseerde voeding te gebruiken (en natuurlijk een geschikte lader)

Ik vraag me af of het werkelijk kwaad kan om, op het veld, gebruik te maken van een autoaccu.

Thuis laad ik met mij geupgrade Robbe lader, gestabiliseerde voeding en balancer. Op het veld kan ik dan vast wel dezelfde lader (zonder balancer ivm warme accu) gebruiken maar dan gevoed vanuit de autoaccu?

Of zit er een "langetermijnlevensduuradder" onder het gras?

Geen probleem hoor ! zodra de autoaccu onder een bepaalde spanning zakt, slaat je lader gewoon af.
Welke lader heb je ?

Ik vraag me af of het werkelijk kwaad kan om, op het veld, gebruik te maken van een autoaccu.

Nee dat kan natuurlijk geen kwaad, behalve dan voor je autoaccu. Auto accu's mogen niet te diep ontladen worden (dan moet je een deep cycle accu hebben met dikkere platen) en zijn vaak te klein van capaciteit. Als ik bijvoorbeeld 1x 6s1p 4900mah accu laad met de maximale laadstroom die ik kan laden, trek ik bijna 20 ampere. Meeste autoaccu's zijn maar rond de 50 ampere, dus dat is snel afgelopen.

Enfin, het kan dus wel!! Maar je accu gaat ervan kapot als je hem te diep ontlaad en vooral met grotere accu's kun je weinig keren laden voor hij leeg is. Moet je nog een accu kopen, kijk dan naar een accu met dikkere platen die geschikt is voor diepere ontlading. Kleine accu's laden met een autoaccu gaat PRIMA!

(zonder balancer ivm warme accu)

Ik laad ALTIJD met balancer, ook met een warme accu... ik zie niet in waarom je dit niet zou doen?

Cheers,

Richard

Ik heb de robbe Powerpeak Ultimate met upgrade.

Ik had niet anders verwacht dan dat dit op een veilige manier kan. Wel vreemd dat het in de handleiding van de Lipo's afgeraden wordt. Bedankt voor de bevestiging.

Het zijn overigens pakketjes van 2500mah. Daar trek ik mijn autoaccu echt niet voor leeg.

Ikdenk dat t probleem is met lopende motor, of t starten van je auto.
Dan kunnen er spanningspieken optreden waar de ingangstrap van je lader niet gelukkig mee is..

Mijn goedkope ladertje raakt al in paniek (bliep,bliep,...) als ik (onder t rijden laden) mn knipperlichten aan zet.

Een losstaande 12V accu is nog stabieler dan een voeding kan (rimpels)

Ik heb het een jaar of twee geleden bij '" Corrien" gedaan. Maar of dat nu nog kan? Misschien kan je hem middels een PBtje vragen...

Back