Lipo's laden, welke maat laadkabel?

• Topicstarter Topicstarter gerben de vries
  • Startdatum Startdatum
G

gerben de vries

Guest
Voordat ik dit onderwerp heb geplaatst heb ik de zoekfunctie gebruikt, echter ben ik niet tot mijn specifieke vraag gekomen.

Ik werk met verscheidene laadkabeltjes thuis, allemaal aangegeven in de American Wire Gauge (AWG).

Heeft iemand een idee hoe voor welke laadstroom en accu waardes, men de bijbehorende ideale AWG waarde voor de kabel kan berekenen?

In mijn geval gaat het om een ultramat 16S lader die 5A zal laden en het gaat om 5800mah 2S en 5000mah 3S lipo accu's. Ik wil deze met een kabel van 16AWG gaan laden, is deze voldoende qua dikte?

Alvast bedankt voor iedere serieuze input.

Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is het wel veel te simpel gedacht maar...
Is het niet een goed uitgangspunt om de dikte te gebruiken die ook aan de lipo zit?

Bart, simpel is prima! Dat lijkt mij ook een vrij logische.

Echter heb ik die maat niet thuis liggen en wil ik graag weten of mijn 16AWG kabel voldoet.

Misschien is het wel veel te simpel gedacht maar...
Is het niet een goed uitgangspunt om de dikte te gebruiken die ook aan de lipo zit?

Die dikte is berekend op de max ontlaadstroom van die lipo en dat is al snel een factor 10 méér dan de max laadstroom voor die lipo....
Maw; die 16AWG kabel is prima geschikt (belangrijk is om de kabellengte zo kort als mogelijk te houden (20 a 30 cm).
Overigens; even AWG googelen en je krijgt direkt div overzichten met alle info mbt de AWG standaard.

Ik gebruik zelf 10AWG, past mooi in de bulletconnectors die in de lader gaan, en laten zich makkelijk solderen aan allerlei connectors, van ec3 tot 6.5mm bullets.

@rheli, de stroom die een accu kan ontladen is groter als dan dat je kan laden, daarom zit er ook geen 16awg op de regelaar;)

Ok, maar met 16AWG zit ik ruim binnen de veilige marges voor het ontladen/laden van 2S en 3S 5800mah packs?

laden met lader ja
ontladen met lader ja

ontladen met grotere stroom dan 25A zou ik niet doen. maar dat is niet je laadstroom.

Mooi, bedankt voor je antwoord!

De 16AWG gebruik ik enkel om de accu's te laden/ontladen via de lader.

Want de draden op de regelaar/motor/accu's hebben een lagere AWG waarde.

Klik hier op 'low amp' charging en je ziet in de tekst onder het plaatje dat tot 1,5Ampère via de dunne balancerdraadjes geladen kan worden: LiPo wiring.

Gisteren nog even een fraaie :onweer: getrokken bij aansluiten van 3s+3s packs in serie op B6-AC lader, bij 2 deans connectors het nodige koper weggepetst :mrgreen: Foutje in 3s+3s -> 6s balancerkabeltje waarschijnlijk. Sowieso een onhandig kort kabeltje, evenals de balancerkabeltjes die aan de accu's zitten.

Laatst bewerkt:
Back