Lipo's laden zonder speciale lader

Als er nu maar niemand hier op het idee komt om het zelfde te gaan doen.
Onverantwoord!
Maar er gaat een keer een beginner zoiets doen, daar kunnen we op wachten.
Ik begrijp dat niet! Wel geld uitgeven voor dure cellen, maar dan beknibbelen op de lader.
Als men zorgt dat men eerst een goede lader heeft/koopt, dan kan je daarna alles laden. En dan nog alle voorzichtigheid betrachten. Het is geen speelgoed waarmee wij bezig zijn, maar zaken die als men er verkeerd mee omgaat in je gezicht kunnen exploderen. Letterlijk en figuurlijk bedoeld.

So, DON'T TRY THIS AT HOME !!!!!!!

Dan kunnen wij elkaar een gezond en voorspoedig 2004 toewensen.

Wat een eikel zeg, als ie dat handmatig bijstellen zo zou blijven doen gaat dat vroeg of laat natuurlijk een keer fout... goed fout!

Doet me denken aan de tijd dat je met je multimetertje aan je pack zat te turen tot de spanning even inzakte...

KAWOEF, huis, of auto een keer in de fik, tewijl ie staat te buurten met een bakje koffie in de hand.

mensen, simpele lipo laders zijn er al vanaf 20 euro, ga niet staan prutsen net als de kerel in dat linkje.
lipo kan klappen !

Klik eens op deze link http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?s=&threadid=151687 en bekijk de video, dan weet je zeker dat je niet moet experimenteren met Lithium batterijen of zonder toezicht moet laden. Lithium werkt geweldig in de modelbouw maar je moet uitsluitend de daarvoor bestemde acculaders gebruiken en goed opletten dat je de juiste instellingen gebruikt. Als aan deze voorwaarden is voldaan dan kan er weinig misgaan.

Groeten,

Johan
HobbyDeals.nl
www.hobbydeals.nl

gerard_nl zei:
KAWOEF, huis, of auto een keer in de fik, tewijl ie staat te buurten met een bakje koffie in de hand.

mensen, simpele lipo laders zijn er al vanaf 20 euro, ga niet staan prutsen net als de kerel in dat linkje.
lipo kan klappen !

20 euro klinkt beter, kun je me een linkje geven of een winkel? :)

gezien ik na een format c: al mijn links kwijtben, helaas kan ik dat niet meer :(

Inderdaad erg dom om deze akku's zonder speciale lader te gaan laden. En dat terwijl kant en klare laders voor deze akku's niet eens zo duur zijn. En voor wie kant en klaar toch nog te duur is, zelf bouwen kan in dit geval nog voordeliger zijn. Op de volgende Tsjechische link vond ik een compleet schema.

http://www.zajic.cz/nablion/nablion.htm

Helemaal duidelijk is de tekst mij nog niet maar ik maak eruit op dat dit schema voor zowel Lipo, LiIon als ook lood akku's te gebruiken is, (klopt dit?) uiteraard wel met voor elke toepassing specifieke onderdelen/instellingen. Het toegepaste IC is gelijk aan dat wat in de LiPo-safe gebruikt wordt. Als tip werd aangegeven om bij de verschillende akku-pakketten (2- of 3- cellen) met verschillende connectoren te werken en gewoon 2 laders te bouwen (kopen) en die in 1 behuizing te monteren. Hierdoor is vergissen bij het instellen van het aantal cellen niet mogelijk. De prijs van de componenten laat dit ook toe.
Wellicht dat iemand de tekst behorende bij deze schakeling kan vertalen?

Grt,
Paul van Alphen.

?? Geen IC te zien, wel een grote dikke zware power tor..
En die zit gelukkig niet in de liposafe!

Deze lader werkt uitstekend... heb hem net vorige week gebouwd.
2 of 3 cellen en 400 of 1000ma instelbaar in mijn geval. Op het display kan ik de laadstroom en de laadspanning volgen:

lipoladerfoto.jpg

er zit een ma meter op hoor. Met de schakelaar linksbovenin kan ik omschakelen tussen de laadstroom en de laadspanning. Heb het zo geschakeld dat dit op hetzelfde display kan. De 734 die je op het dipsplay ziet zijn de milliamperes... :yes:

groet,
Alex

Belangrijk detail over het hoofd gezien ;-)

Maar waarom zou je een ma uur meter willen hebben? Je weet dat de accu leeg is als je gaat laden, je weet de laadstroom en je weet de C van de accu....

convince me :lol:

Een mAH meter is niet zo heel erg interessant bij het laden. Je kan er wel op aflezen hoeveel energie de lader in de accu heeft gestopt. Als je daarna de accu ontlaad via dezelfde meter kan je zien hoeveel energie je daarna uit de accu terug kan krijgen. Hiermee kan je dan het rendament van de accu uitrekenen. Dit is dan de combinatie van het laad en ontlaad rendament.
Een dergelijke meter is interessanter om te gebruiken tijdens een laad en ontlaad cyclus tussendoor. Je kan dan namelijk meten hoeveel energie je (nog) uit de accu kan halen als hij helemaal vol is. Op die manier kan je een idee krijgen van de conditie van de accu. Zelf doe ik dit minimaal 1 maal per jaar om juist dit te weten te komen. Komt de gemeten capaciteid onder de 80% van de opgegeven waarde dan gooi ik de accu weg en komt er een nieuwe.
Deze Tjechische lader is een prachtig voorbeeld van een "KISS" schakeling. Juist door zijn eenvoud moet dit haast wel perfect werken. Alex heeft hem al nagebouwd en denkt er volgens mij hetzelfde over.
En eh... Niek, er zit wel een IC in hoor! Het is IO1 in het schema. Dit is een TL431, je zou het een regelbare zenerdiode kunnen noemen. Dit IC knijpt de lader af als de accu vol raakt. Uiteindelijk blijven er slechts een enkele mA's over als de accu helemaal vol is.

Omdat ik me heb voorgenomen in Dortmund een Schulze lader te kopen voor de goed basis uitrusting zegmaar, heb ik nu idd een KISS lader gebouwd voor lipo's. Het huidige display is eigenlijk al overbodig.

Maar ik snap nu het nut van een mah meting. Zit dat trouwens op een Schulze 330? Vast wel....

Ja, de schulzes geef mAh in en uit aan.

Meeste andere slimme laders met een display trouwens ook.
Niet alle laders kunnen echter ook ontladen.

Back