Lipo's niet veilig in vliegtuig?

Op een vlucht van KLM van Amsterdam naar Bangkok is brand uitgebroken. Een cameratas vatte vuur in een bagagebak boven de zitplaatsen. De crew bluste de brand koelbloedig.

De boeing was net aan het taxiën naar de gate in Bangkok toen het vuur werd ontdekt. Op videobeelden die via Twitter zijn verspreid, is te zien hoe het cabinepersoneel een brandblusser leegspuit op een rokende tas. Daarna konden de inzittenden het vliegtuig rustig verlaten.

Volgens de Telegraaf was de brand ontstaan door een oververhitte accu van een cameradrone. Presentator Martijn Krabbé was met een cameraploeg aan boord voor het programma 'Op de Proef gesteld'. De cameraman van het televisieteam moest na de landing tekst en uitleg geven over de oververhitte accu. KLM is een onderzoek gestart.

Lithium-ion batterijen hebben al vaker voor problemen gezorgd tijdens vluchten maar ze mogen wel meegenomen worden in handbagage

Batterij vat vuur in vliegtuig: crew spuit brandblusser leeg - HLN.be

loopt u maar door hier is niets te zien

Wat een titel zeg, probeer je soms aandacht te creëren?
Ik zie 'm al komen: "Laten we accu's aan boord van vliegtuigen gaan verbieden!"

Goede reactie van het KLM personeel :thumbsup:
Het gaat om een incident.

Geen idee wat dit om MBF moet

Laatst bewerkt:
Geen idee wat dit om MBF moet
Ach, had het anders niet geweten.

Bijna iedereen op MBF werkt met LiPo's en die spontane ontbrandingen komen gewoon voor. Incidenten, weliswaar, maar het komt toch redelijk veel voor. Ook bij mensen die weten wat ze doen. Ik mag aannemen dat een cameraman van een professionele filmploeg een gedegen technische achtergrond heeft en ook hem overkomt het. Op rcgroups ook foto's gezien van een afgebrande keet waar een LiPo gewoon maar op een tafel lag.
Zelf liggen mijn LiPo's in een flinke kunststof bak. Misschien moet ik toch ook wat maatregelen nemen.
Het is niet zo dat het enkel anderen overkomt en dat er altijd fouten worden gemaakt.

In dezelfde thread op dit forum wil iemand om een paar centen te besparen de schaar in die dingen zetten. Laatste foto's lieten zijn "stofvrij laboratorium" zien... Buiten tussen de bladeren. Een paar keer in die thread willen reageren, maar bij sommige zaken moet je gewoon een paar keer met je hoofd schudden en zorgen dat je er zelf niet door geraakt kunt worden.

Nadat hij denkt dat het hem gelukt is gaat die accu gewoon naar binnen hoor. En op een nacht terwijl hij slaapt.....

Edit: Ik had niet goed gekeken. Foto's waren van iemand anders. Ik weet niet wat zijn plan was. Zelf als tiener nitroglycerine gemaakt. Ook niet het verstandigste om te doen. Heb het allemaal overleefd en explosies boeien me nog nauwelijks. Ook met nieuwjaar geen vuurwerk.

Een LiPo vliegt absoluut niet spontaan in de fik. Dat zal ook in dit geval niet zo geweest zijn. Als ze dit tot in detail gaan onderzoeken zal blijken dat er wel degelijk iets mis was met die accu. Hij kan bijvoorbeeld beschadigd zijn geweest door een val. Hij kan ergens klem tussen hebben gezeten (in de tas?). Hij kan te ver ontladen zijn geweest.

Als de accu inwendig door één van de bovenstaande oorzaken inwendig is beschadigd kan dat aan de buitenkant onzichtbaar zijn. In ieder geval voor een "leek". Het enige wat zichtbaar kan zijn is dat de accu wat opgeblazen is. Dat zal de meeste van ons wel opvallen maar de gemiddelde toerist echt niet. ;) Een tas met een accu er in wordt in het bagage vak gelegd en er komt een andere tas bovenop of hij rolt er op tijdens het taxiën of door turbulentie. De toch al opgezwollen LiPo kan daardoor barsten en dan zou er brand door kunnen ontstaan.
Weer een andere mogelijkheid is dat er iets in de tas zit wat in de accu kan prikken. Een haarspeld misschien? Maar er zou ook op de ene of andere manier kortsluiting kunnen zijn ontstaan door een defect in de camera of zo.
Zo zijn er nog wel meer zaken te bedenken.

Als je accu's mee neemt is het dan ook verstandig om ze in een brandbestendige stevige doos of zo te verpakken. Een LiPo zak is een mogelijkheid maar die geeft weinig mechanische bescherming. Een LiPo kan dan toch nog klem komen te zitten.

Back