Dan heb ik nog de volgende interessante constatering:
2 Lipo's Hyperion CL 4200 4S
http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/lipo/cl/hp-lcl-lithium.htm
Na het vliegen is de spanning gezakt van 16,8 naar ~15,2 Volt. Voor het opbergen balanceer ik ze altijd nog even (Hyperion LBA-6).
Bij het laden gaat er dan weer ~ 2800mAh in. Ik stop met laden als de stroom is teruggezakt tot ~ 300 mA (tijdens het laden ook weer balanceren). 2800 mAh is flink meer dan de halve capaciteit.
Ontlaad ik de accu's tot 3,7 V per cel (14,8 V totaal), dan gaat er bij het laden ~3500 mAh in pack 1 en ~4100 mAh in in pack 4.
De aanbeveling om slechts tot de halve capaciteit te ontladen levert me een accu op, die nog bijna 4 Volt per cel heeft en ontladen tot 3,7 V per cel ontlaadt dus bijna tot op de bodem.
Van de 3 oorspronkelijke packs zijn 2 en 3 gesneuveld. 1 is niet helemaal plat meer, maar werkt eigenlijk nog probleemloos ( ik merk bij het vliegen geen verschil). 4 heb ik er dit voorjaar bijgekocht en lijkt, na evenveel gebruik als destijds 1, 2 en 3, nog in staat van nieuw....
Het balanceergedrag van 1 en 4 is volslagen verschillend: 1 laat meestal 3 (steeds verschillende) ledjes zien die nagenoeg constant branden. 4 laat altijd alle 4 de led's om beurten even vaak kort oplichten. Het maakt verschil of je de balancer aan het pak steekt, of dat deze al is doorverbonden en je daarna op de startknop drukt. In het eerste geval begint er bijna altijd nog wel een (kort) balanceerproces, in het tweede krijg ik vijf lange knippers en dan schakelt de balancer uit (als in: klaar)
P.S. Ik gebruik deze accu's omdat ze voor hun capaciteit het laagste gewicht hebben. Ik ben meer geinteresseerd in laag gewicht dan piekstroom, omdat pieken korter duren dan twee seconden. Ik heb nog nooit stromen hoger dan 45 A gemeten.