Lipos over winteren

Ik vlieg normaal een paar keer per week, dus dan leg ik de lipos vol weg zodat ik dan zonder te laden meteen kan vliegen. Ik vlieg in de winter gewoon door, maar nu gebruik ik een pakket misschien maar één keer per maand. Wat is nu het beste, lekker warm binnen of in mijn hobby schuur met zo ongeveer de buiten temperatuur. En op wat voor voltage?

Lipo`s houden niet van kou, ze presteren daardoor ook minder dus als je ze binnenshuis kunt laden en bewaren is dat beter.

De meningen over de mannier van bewaren van lipos zijn nogal verdeeld als ik zo lees op dit forum.
De enige regels waar men het enigzins over eens is is niet volgeladen opbergen.
Niet bijna leeg zodat ze snel onder hun minimum spanning kunnen komen.
Dus ik leg ze dus meestal weg op een spanning van 7.4V en controleer ze zo nu en dan. :)

Zoals ALLE accu's kan je LiPo's het beste bewaren bij kamer temperatuur. NiCad en NiMH worden vaak bij veel lagere temperaturen bewaard maar dat is alleen om de zelfontlading te verkleinen zodat je de accu's niet elke 2 maanden opnieuw moet laden. Als je deze accu's dan weer wilt gaan gebruiken moet je ze voorzichtig weer op kamertemperatuur brengen. Daarna een paar keer laden en ontladen en je kan de accu weer gebruiken.
LiPo's hebben een zeer lage zelfontlading dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Dat betekend ook dat er geen noodzaak is om LiPo's koud te bewaren. Kamertemperatuur is gewoon beter voor de cellen en de chemie erin.
Over het algemeen is iedereen het er over eens dat je LiPo's beter niet volledig geladen weg kan leggen. Er bestaat een kleine kans dat de spanning toch iets op loopt waardoor de cellen zouden kunnen beschadigen. Ook helemaal leeg is niet goed dus ergens daar tussen in is prima.
Als je de accu zo af en toe controleerd dan zou het eigenlijk niet fout kunnen gaan.
Nou ja niet , ik heb al twee accu's weg kunnen doen omdat er eerst één cel en later nog een tweede spontaan opzwollen en vrijwel geen stroom meer konden leveren. De oorzaak? Misschien wel omdat ik ze te vol heb weggelegd? Zeker weten zal ik dat nooit want ik ga het niet nog een keer proberen :roll:. De twee accu's die ik nu nog heb leg ik netjes gedeeltelijk ontladen weg en dat gaat tot nu toe prima.

Dus als ik de laatste keer voor het naar huis gaan laad met 4.1 V per cel, op Li-ion dan heb ik 2 vliegen in één klap, ik kan meteen vliegen en ik heb 0.1 V speling.

Gewoon opslaan met ongeveer 50% lading, dan blijven ze het langste goed volgens meerdere fabrikanten :wink:

3,85v per cel is aanbevolen, als je gaat vliegen even opladen... dat is dan ook zo gebeurd.

Ik gebruik zelf de ThunderPower 1010 lader en die kan gewoon tot "opslagcapaciteit" laden/ontladen. Zit er standaard in.

Cheers,

Rich

Dat zou ik niet doen Benvlieggraag

0.1V speling is erg weinig en dus bijna vol.
Ik heb al een accu verprutst met te vol wegleggen voor een paar weken.
Die verprutste accu bleek erg lang te laden en vervolgens bij het los koppelen van de lader van 8.4V onmiddelijk terug te zakken naar 8V onbelast.
Vervolgens bleek zeker 30% van de capaciteit verdwenen.
Nog steeds bruikbaar dus maar zeker niet zoals hij was.
Hij was inmiddels 1jaar oud dus helemaal zeker van de oorzaak ben je natuurlijk bijna nooit. :(

Halfvol wegleggen voor meerdere maanden is zeker aan te raden, de lipo's worden af fabriek ook op die spanning geleverd...
Een pakket waar je elke maand wel een keer mee blijft vliegen zou ik geen moeite voor doen (zolang het geen erg groot duur pakket is...)

Heb wel eens een gloednieuwe lipo pas een jaar na aankoop voor het eerst geladen en in gebruik genomen, dat pakket presteert nog steeds prima.

Dus wil je op zeker spelen, je pakket ergens tussen de 3,6 en 3,9 Volt wegleggen voor periodes langer dan een maand....
(Leeg pakket gewoon na een half uur laden van de lader afhalen en even meten voor de zekerheid)

Tadango zei:
mmh, ik leg altijd alles vol weg. Misschien toch niet zo'n goed idee ;)

Ik dus ook... Altijd vol weggelegd, vijf verschillende merken, oudste meer dan drie jaar oud, soms maandenlang ongebruikt. Reden dat ik ze vol weg leg is dat ik gelijk wil kunnen vliegen als ik zie dat de wind wegvalt (vaak tegen zonsondergang) Ik denk toch dat ik maar zo doorga zolang ik geen problemen heb.

Dirk

Ter info, er heeft iemand (in Japan geloof ik) flink zitten testen...

Battery-Univ.-LiPo-storage.gif

heb vlug mijn pakketje leeggetrokken tot 3, 84 Volt per cel. Hopelijk komt hij zo mooi de winter door.
Interessant draadje is dit, je moet ten slotte nog altijd opletten met lipo packs. Ik zou toch schrikken als ik thuis zou komen en een geheel opgezwollen lipo pack zien liggen dat op ontploffen staat(als het zo ver kan komen door te vol weg te leggen).

hoe dan ook: Bedankt

Mat

Ik heb 5 graupner lipopakketten, de oudste is al meer dan 3 jaar en heeft al meer dan 200 cyclussen gehad, altijd vol weggelegd, soms ook maandenlang, en zonder enig probleem.

Grt.

Tadango zei:
mmh, ik leg altijd alles vol weg. Misschien toch niet zo'n goed idee ;)
dat doe ik dus ook , nog nooit enig probleem gehad.
ps leg ze wel in een stalen doos met een brandweerende wanden , je weet maar nooit

Ik heb 5 graupner lipopakketten, de oudste is al meer dan 3 jaar en heeft al meer dan 200 cyclussen gehad, altijd vol weggelegd, soms ook maandenlang, en zonder enig probleem.

Maar je accu word er niet beter van, wel minder. Waarschijnlijk merk jij het verschil niet snel omdat je toch nooit/weinig vol vermogen aan spreekt. Normaal heeft een lipo een maximale levensduur van 200 vluchten, daarna worden de prestaties duidelijk minder... heb jij ook geen last van??

Als je je accu's voor een helicopter gebruikt, vooral in mijn geval, dan merk je wel verschil tussen een oud en een nieuw pakket. Ik heb ook accu's die ik vol heb opgeslagen gehad, maar deze zijn sneller "iets" minder geworden dan andere...

Anyway, ik leg mijn FP4900's wel halfvol weg als ik ze niet binnen 2 dagen weer ga gebruiken, dit op advies van de grote baas van ThunderPower.

Cheers,

Richard

Klopt, vol vermogen spreek ik nooit aan, alle accu's zijn in gebruik op shockflyers die met minder dan halfgas al hoveren. Maar alle accu's zorgen nog steeds voor een enorme pull-out uit bijvoorbeeld een hover, dus ik ben dik tevreden :D

Grt.

Dan heb ik nog de volgende interessante constatering:

2 Lipo's Hyperion CL 4200 4S http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/lipo/cl/hp-lcl-lithium.htm
Na het vliegen is de spanning gezakt van 16,8 naar ~15,2 Volt. Voor het opbergen balanceer ik ze altijd nog even (Hyperion LBA-6).

Bij het laden gaat er dan weer ~ 2800mAh in. Ik stop met laden als de stroom is teruggezakt tot ~ 300 mA (tijdens het laden ook weer balanceren). 2800 mAh is flink meer dan de halve capaciteit.
Ontlaad ik de accu's tot 3,7 V per cel (14,8 V totaal), dan gaat er bij het laden ~3500 mAh in pack 1 en ~4100 mAh in in pack 4.

De aanbeveling om slechts tot de halve capaciteit te ontladen levert me een accu op, die nog bijna 4 Volt per cel heeft en ontladen tot 3,7 V per cel ontlaadt dus bijna tot op de bodem.

Van de 3 oorspronkelijke packs zijn 2 en 3 gesneuveld. 1 is niet helemaal plat meer, maar werkt eigenlijk nog probleemloos ( ik merk bij het vliegen geen verschil). 4 heb ik er dit voorjaar bijgekocht en lijkt, na evenveel gebruik als destijds 1, 2 en 3, nog in staat van nieuw....
Het balanceergedrag van 1 en 4 is volslagen verschillend: 1 laat meestal 3 (steeds verschillende) ledjes zien die nagenoeg constant branden. 4 laat altijd alle 4 de led's om beurten even vaak kort oplichten. Het maakt verschil of je de balancer aan het pak steekt, of dat deze al is doorverbonden en je daarna op de startknop drukt. In het eerste geval begint er bijna altijd nog wel een (kort) balanceerproces, in het tweede krijg ik vijf lange knippers en dan schakelt de balancer uit (als in: klaar)

P.S. Ik gebruik deze accu's omdat ze voor hun capaciteit het laagste gewicht hebben. Ik ben meer geinteresseerd in laag gewicht dan piekstroom, omdat pieken korter duren dan twee seconden. Ik heb nog nooit stromen hoger dan 45 A gemeten.

Back