Lipo's parrallel zetten met verschillende spanningen.....

Tadango

Forum veteraan
Ik zat te denken. Als je de lipo's hebt met 3.4 en 3.6v bv. Dan zou je ze toch makkelijk parrallel kunnen zetten? Ze balanceren dan uitzichzelf toch? Spanning van ene lipo trekt de 2e gelijk. Als je dit tijdens het laden doet laad 1 sneller bij dan de andere waardoor ze gelijk trekken. Met een klein verschil lijkt me dit geen probleem.... Toch?

In theorie heb je gelijk, maar dan krijg je waarschijnlijk ook wel eens een cel die bol wordt.
Vroeger (25 jaar geleden) deed ik net zoals velen op die manier de accu's van mijn autotjes laden vanaf de autoaccu met een weerstandskabel. Vele malen ging dit goed maar het gebeurde regelmatig dat we of een kabel verbrandden of dat een van beide accu's de geest gaf.

tsk tsk.. en hij ontwerpt electronica schakelingen.. maar goed.. dat is nog geen sterkstroom..

Al eens van de wet van oom gehoord?

paar tienden spannings verschil over nagenoeg geen weerstand.. dat geeft?

Niek zei:
tsk tsk.. en hij ontwerpt electronica schakelingen.. maar goed.. dat is nog geen sterkstroom..

Al eens van de wet van oom gehoord?

paar tienden spannings verschil over nagenoeg geen weerstand.. dat geeft?
nagenoeg geen weerstand? Valt je nog tegen hoor ;) Ik mijn hoofd had ik er ook een weerstand tussen als extra veligheid. Ik dacht meer aan lege lipo's die niet 100% gelijke leeg zijn koppelen. Dan kan je tegelijk laden wat een hoop tijd scheelt bij die lange laad tijden :(

75 mOh (per accu) is al genoeg om de laadstroom bij 0.3V verschil max 2A te leten worden. Verder zakt de spanning van de hoogte lipo verder in en zal de spanning van de andere lipo snel stijgen. Omdat je ook meteen laad trek je de spanning van de laagste lipo meteen omhoog zodat het verschil erg klein wordt. De laagste lipo trekt alleen meer stroom en laad dus sneller op. Hierloop loopt deze in 1 zijn ze snel gelijk.

Parallel schakelen en laden van lipo cellen met verschillende begin spanningen is geen enkel probleem. Je hebt ongeveer een halve volt overspanning nodig om een laadstroom van 1C te laten lopen. Tel daar nog eens af de spanningsdaling van de cel met de hoogste spanning ten gevolge van de belasting van het leveren van de laadstroom en je zult zien dat je bijna een lege en een bomvolle lipo zo maar parallel kunt zetten.

In principe is parallel laden van lipo's een betere methode dan in serie omdat de cellen zich automatisch in balans houden.

Bij kleinere pakketjes kun je overwegen om de MPX zespool stekkers te gebruiken en de aansluitingen zo te solderen dat de cellen via de contra MPX stekker in serie geschakeld naar de regelaar gaan en parallel via een anders gesoldeerde contra stekker aan de lader hangen.

Bij grotere stromen voldoen deze stekkers niet meer maar dan is de laadstroom van parallel geschakelde cellen meestal al te hoog voor de normale laders.

Ik zat ook al eens met deze vraag.

Dus het kan gewoon?? Dat zou wel een uitkomst zijn :)
Herman, test het even voor mij :mrgreen:

Ik heb nog 2 x 3s1p 350 die aan vervanging toe zijn :) Ga ik mee spelen!!! Dit zou enorm schelen. dan kan je 1 lader veel kleine accu's tegelijk laden.... nice :)

Bert

Je had het over de MPX stekkers die bij hogere stromen niet meer voldoen. Over wat voor stromen heb je het dan, waarmee kun je nog zonder problemen laden en wanneer houd het op!?

Ik wil gaan beginnen met lipo's en heb mooie gevonden de Kokam 3200HD die ik dan voor ongeveer 25A wil belasten. het betreft een 2S1P pak wat in de folders staat voor dauerentladung 40 dus mag geen punt zijn. Maar geeft zo"n klein in serie packje ook al problemen?? Of kun je zonder noemenswaardige problemen een 3S1P laden met 1C dus 3.2A per uur (even voor de zekerheid dat ik het helemaal snap!)

Met vriendelijke groet,

Johan Berends

Precies goed ;) Gewoon op 3.2A laden. Die groene mpx stekkers gebruik ik nu tot 30A continu en da's geen probleem. Meer moet ook wel kunnen maar 50A continu is wel het max denk ik.

Als je de MPX stekkers als gewone stekkers gebruikt dan kun je 3x2 lipjes parallel solderen en vallen de verliezen mee. 25 A moet wel kunnen maar dan al wel meer verliezen dan 4mm MC kontakt vergulde Berilium paraplui stekkers.

Als je de MPX stekkers echter wilt gebruiken om de cellen zo op de lipjes aan te sluiten dat je met de ene contra stekker het pack in serie aan de regelaar aansluit en met een andere contra stekker de cellen parallel aan de lader aansluit kun je niet meer alle lipjes parallel solderen en is de ontlaadstroom te hoog voor dit type stekker in deze toepassing.

Overigens is de kans op onbalans bij slechts 2 cellen in serie behoorlijk klein als je vooraf de moeite neemt om de cellen even apart vol te laden.

Ik gebruik die mpx (groene) steckers aan al mijn grotere lipo's en andere accu's waar stromen tot 40A doorheen gaan. Ze worden absoluut niet warm dus dan hebben ze ook erg weinig verlies ;) Ik soldeer de draad aan 3 contacten. Werkt erg goed :) ook gebruik ik ze tussen de regelaar en motor nu. dan 2 contacten per draad. Erg makkelijk en conpact :) 1 heel groot voodeel : Je kan nooit de accu aan zichzelf koppelen ;) Heb het meerdere mensen zien doen. Kost je een accu pack. Met lipo's zelf enorm gevaarlijk...

Back