lipo's reanimeren

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 28 sep 2016.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Door verschillende omstandigheden had ik een paar 3S 2200 lipo's liggen die te ver ontladen waren zodat de lader ze vanwege het lage voltage niet meer accepteerde. Het voltage varieerde bij onbelaste meting van 2,8 tot 7,2. Voor de duidelijkheid: het gaat niet om 'bolle' lipo's. Er was er bijvoorbeeld eentje bij van een toestel dat ik al vliegend kwijt was geraakt en dat pas na een paar dagen terug werd gevonden. Dat was de lipo met 2,8 volt...

    Om ze te reanimeren heb ik de lader op NiMH i.p.v. lipo gezet en ze in eerste instantie tot ongeveer 10 volt opgeladen. Dat ging overigens tamelijk rap op 1,0 Ampere. Daarna weer op de lipo stand en doorgeladen tot storage niveau (11,4 volt). Dat lijkt goed te gaan, alhoewel een enkele lipo onbelast weer vrij snel naar 11,2 volt terugliep. De verschillen tussen de cellen zijn niet vergroot, bij de meeste ergens rond de 0,016 volt.

    Hoe het er verder mee gaat weet ik uiteraard niet, ik ben van plan om ze (onder toezicht uiteraard) volledig op te laden en in de praktijk te kijken in hoeverre ze nog bruikbaar zijn. Ik laat het hieronder wel weten. Het goede nieuws is in ieder geval dat het mogelijk is om ze met een truukje zodanig op te peppen dat de lipo lader(in mijn geval een Imax B6) ze weer accepteert.
     
  2. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Tot zo ver heb je alles gedaan wat je kunt doen.
    Dat alle celspanningen op niveau komen is een goed teken maar als dat sneller als normaal gaat is dat een slecht teken.
    Je kunt ze nu op een veilige plaats op laden en kijken hoe lang dat duurt en hoeveel capaciteit je er in kunt laden en of het balanceren goed verloopt.
    Vervolgens testen in het vliegtuig maar nog niet vliegen want het het zou wel eens snel gedaan kunnen zijn met de ontlaad tijd.
    Als lipos te diep ontladen zijn en niet snel weer geladen zijn dan is het vaak gedaan met ze of ze zijn flink wat capaciteit verloren.
    En reanimeren is er niet bij zo als soms bij nimh accu's nog wel eens lukt.:(;)
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2016
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Bedankt voor je reactie.

    Is die capaciteit af te lezen aan het voltage dat de lipo bereikt bij laden/balanceren?
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Neen Frits. Vergeet ook die zogenaamde "capaciteitsmetertjes". Daar heb je echt niets aan bij het bepalen hoeveel er nog in de accu zit. Het enige wat ze kunnen aangeven is of de accu vol is, maximale spanning, of leeg is, minimale spanning. Het is echt niet zo dat als de spanning midden tussen die maximale en minimale spanning is, de accu nog 50% vol is. Hij kan dan best nog wel eens 90% vol zijn zelfs.

    De capaciteit kan je een klein beetje zien aan hoeveel de lader in de accu heeft "gestopt" tijdens het laden. De enige manier waarop je echt kan bepalen wat de capaciteit is, is de accu ontladen met een bekende stroom en dan de tijd meten hoe lang dat duurt. Veel laders hebben een dergelijke functie. Ook dat is nog steeds niet helemaal 100% dekkend maar je komt wel het dichtste bij de werkelijkheid.
    De capaciteit van een accu wordt meestal opgegeven bij een vrij lage ontlaadstroom. Bij de stromen die wij modelbouwers uit die accu's trekken zal de werkelijk bruikbare capaciteit meetbaar lager zijn dan wat de fabrikant opgeeft. Wanneer je de ontlaad functie van de lader gebruikt en zo de capaciteit meet kom je meestal behoorlijk dicht in de buurt van wat de fabrikant opgeeft.
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.343
    Locatie:
    Rotterdam
    Ernst,
    Waar jij aan refereert zijn de metertjes, die gebaseerd op de celspanning, aangeven hoeveel procent er nog in de lipo zit.
    Indirect zeggen ze iets over de resterende capaciteit.
    Als je een goed metertje hebt, werken die prima, en kun je wel degelijk behoorlijk betrouwbare uitspraken doen over de laadtoestand van de lipo op basis van de onbelastte spanning van de cellen. Bijvoorbeeld:
    3.85V ~65%
    3.79V ~40%

    Twee puntjes:
    1. de goedkope metertjes meten de spanning vaak onnauwkeurig en zitten er daarom naast met hun percentage.
    2. Hoe ouder een lipo is, hoe minder bruikbare capaciteit hij heeft. Ten eerste daalt de totale capaciteit, ten tweede stijgt de interne weerstand, waardoor een deel van de resterende capaciteit helemaal niet meer bruikbaar is, de spanning wordt eenvoudigweg te laag.

    Met puntje 2 in het achterhoofd kun je een ouder wordende lipo prima monitoren. Is de lipo op storage spanning (3.85V voor de meesten), en er kan maar 30% van de nominale capaciteit ingeladen worden, dan kun je er op rekenen dat de totale capaciteit een stuk lager is dan wat er op het labeltje staat. Onder de 80% is het vaak tijd de lipo af te voeren.

    Gerben
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.237
    Locatie:
    Nootdorp
    Onmisbaar voor elke elektro vlieger/rijder/vaarder.
    Vol is vol, alles daar onder is niet betrouwbaar.

    Er zijn er zelfs met mini usb aansluiting zodat je je smartphone kunt laden, wel zo handig als er pokemons in de buurt zijn.
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Het spijt me Gerben maar mijn ervaringen met al die metertjes zijn ronduit bedroevend. Allemaal hebben ze een afwijking van minimaal 20%. Natuurlijk zijn die goedkope simpele dingen nog slechter maar zelfs de allerbeste hebben makkelijk een afwijking van 20%. Een belangrijke oorzaak daarvan is dat geen twee cellen, dus ook accu's, gelijk zijn. Bij de ene cel is 3,8V misschien 50% maar bij een andere kan dat zo maar 45% of 55% zijn. Wanneer je een metertje hebt en je gaat de hele curve van een bepaalde accu er mee meten en vast leggen dan kan je aan de hand van die curve wel meer zeggen over de capaciteit. Dat houdt dus in dat je een "kalibratie curve" voor elke accu moet maken om een betrouwbare meting te hebben. Dan kan je zelfs het meest simpele en goedkope metertje gebruiken zolang je de bijbehorende curve maar hebt. Die curve moet natuurlijk ook met dat specifieke metertje gemaakt zijn. Dat spreekt voor zich lijkt me.
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.343
    Locatie:
    Rotterdam
    Ok, mijn ervaringen zijn anders :)
     
  9. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.237
    Locatie:
    Nootdorp
    Over de laadtoestand vind ik ze wel redelijk betrouwbaar. Die 20% afwijking over de daadwerkelijke restcapaciteit vind ik nog best optimistisch.
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Wat dat betreft sluit ik me bij Ernst aan.
    Hij blijft het altijd duidelijk en onvermoeibaar met kennis van zaken uitleggen.:worship:
     
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik heb even de proef op de som genomen en heb van 3 lipo's het voltage gemeten nadat ik ze van de week op storage niveau had gebracht. Ik heb een multimeter en twee el cheapo voltmetertjes (resp. 4 en 2 euro bij Hobbyking gekocht). Ik ga er van uit dat de multimeter zijn werk goed doet. De resultaten zijn als volgt. M1 is de multimeter, m2 de 4 euro en m3 de 2 euro variant. De 2 euro variant heeft maar 1 decimaal en rondt derhalve af.

    Lipo 1
    m1: 11.51
    m2: 11.58
    m3: 11.6

    Lipo 2
    m1: 11.30
    m2: 11.36
    m3: 11.4

    Lipo 3:
    m1: 11.17
    m2: 11.25
    m3: 11.3

    De el cheapo's geven een iets hogere waarde aan dan de multimeter, maar de afwijking is vrij constant (m2: 0,06 tot 0,08 volt en m3 rondt zo te zien af in overeenstemming met m2). Dat vind ik geen rare waarden.

    De capaciteit ga ik in de praktijk meten: ik heb een proefopstelling gemaakt met een outrunner met prop en een esc die ik nog over had, zodat ik een praktijktest kan doen op bijvoorbeeld 50% throttle. En ja, dat doe ik voorzichtig: als je iets krijgt van deze hobby, dan is het wel ontzag voor draaiende propellers ;-)
     
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.343
    Locatie:
    Rotterdam
    Als je een capaciteitsmeting gaat doen, neem ik aan dat je stroom en tijd meet. Wat gebruik je voor de stroommeting?

    Het mooiste is natuurlijk een datalogger zoals een Unilog, geeft je hele nauwkeurige waarden.

    Wat is de nominale capaciteit van deze lipo's? 2400mAh bijvoorbeeld?

    Pack 1 zal ongeveer 63% vol zijn
    Pack 2 ~38%
    Pack 3 25-30%

    Groetjes,
    Gerben
     
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik ga ze vol laden en dan alleen de tijd opnemen totdat de cellen zo'n 3,4 volt meten. Puur op de praktijk gericht. Ze zijn 2200 mAh.
     
    springbowtje vindt dit leuk.
  14. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    11.533
    Locatie:
    Woerden
    Heel verstandig! Maar er is een nog makkelijkere manier die ook nog eens (veel) veiliger is. Sluit een stevige auto lamp aan op de accu. Die geeft alleen een boel licht en nog meer warmte maar er draait niets waar vingers of zo in kunnen komen. Een bijkomend voordeel is dat de belasting met een lamp redelijk constant is wat de meeting ten goede komt.
    Een bruikbare lamp is een duplex koplamp. Daar zitten twee gloeidraden in die elk meestal 50Watt of 55Watt zijn. Dat is per gloeidraad ongeveer 4,5A. Zet je ze parallel dan heb je om en nabij 9A als belasting. Twee lampen zou dan ongeveer 18A betekenen. Dat is een redelijke belasting om de capaciteit te kunnen beoordelen.
    Bedenk je wel dat de opgegeven 2200mAh gemeten wordt bij een belasting van 0,5C. Dat is dus maar 1,1A. Bij de stromen die wij uit de accu's trekken zal de opgegeven capaciteit dus duidelijk minder zijn. Je moet niet vreemd opkijken als dat wel 10% minder is.
    Deze weer gereanimeerde accu's zullen hoogstwaarschijnlijk nog (veel) minder presteren. Het zou mij niet verbazen als je niet meer dan 50% over hebt.
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    De eerste (de beste waarschijnlijk) heeft de test doorstaan: ruim 7 minuten op wisselend (schatting) 75 tot 100% throttle laten draaien en het voltage per cel was nog niet naar 3,4 gedaald. Daar durf ik wel een vluchtje mee aan. Maar de rest is waarschijnlijk minder goed: die verloren uit zichzelf al meer spanning dan deze, een paar dagen nadat ze op storage niveau waren gebracht.
     
  16. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.200
    Locatie:
    Uithoorn
    Die eerste is dan nog bruikbaar zeker als je ook maar weinig of geen vermogens vermindering constateert.
    Als ze uit zich zelf van af storage niveau in een paar dagen zo veel zakken in spanning in onbelaste toestand dan kan je die wel af schrijven.
    Opladen tot 4.2V per cel zal dan wel erg snel gaan wat aangeeft dat ze nog maar heel weinig energie kunnen opslaan.;)
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Tot mijn verrassing ging het bij de tweede ook goed, die heeft de motor ook ruim 8 minuten aangedreven op 75 tot 100%. Nu nummer 3.
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Nummer 3 idem dito. Het lijkt erop dat de schade meevalt.
     
  19. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    10.237
    Locatie:
    Nootdorp
    Maar hoeveel Amp. trek je bij de proefopstelling ?

    Ik heb gemerkt dat oude lipo`s prima werken totdat je ze wat zwaarder gaat belasten. Ik heb hier ook wat oudere, ( 5 jaar) lipo`s 3s 2200 liggen die prima hun capaciteit halen en het op mijn easy-star ook nog prima doen. Zet ik ze in mijn helietje (450) dan gaat het mis en kakken ze meteen in. Niet omdat ze dan leeg zijn, maar omdat ze hun C waarde niet meer halen.
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    588
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Geen idee.

    Maar ik gebruik ze in een Hype U can fly en dat geeft ook geen al te zware belasting.
     

Deel Deze Pagina