Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Hallo,
Als je 3 lipo's wilt samenstellen,mag je dan de balanceerstekkers ook parallel aan elkaar solderen?
Dit om het pakket in zijn geheel te kunnen balaceren.
v.b.: 3 X 2 cellen lipo's 5000 mah parallel = 6 cellen 5000 mah
Ik bedoel dit absoluut niet naar of vervelend, maar volgens mij haal je parallel en serie door elkaar. Want 3 x 2 cellen 5000 parallel geschakeld zou 3P2S 15000 mAh op moeten leveren, maar dan met een ongebruikelijk schakelschema. (normaal worden eerst cellen parallel geschakeld, zodat ze zichzelf onderling vereffenen, en deze clusters worden weer in serie geschakeld).
Het is me nu niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken: veel capaciteit bij de oorspronkelijke spanning van 7.6V, of wil je dezelfde capaciteit bij rond de 24 Volt? Het feit dat je het hier vraagt geeft aan dat je niet echt een degelijke basiskennis hebt van serie en parallelschakeling, en als je dit niet weet, doe het dan liever niet. Ook 7.4V 5000 mAh is een behoorlijke hoeveelheid opgeslagen energie, die erg makkelijk forse schade aan kan richten als je wat fout doet.
Hoe dan ook, NOOIT de balanceerstekkers parallel gaan schakelen, dat gaat vroeg of laat fout, omdat eventuele vereffeningsstromen (bij bijvoorbeeld een minder wordende cel) dan in plaats van over de hoofdgeleiders, via de balanceerdraden gaan lopen, en die zijn niet voor dergelijke mogelijk zeer hoge stromen berekend.
Dan kun je beter gewoon en door de fabriek samengesteld pakket kopen wat aan jouw gewenste spanning en capaciteit voldoet, of de drie accu's apart laden en balanceren.
Groet, Bert
Ja,een beetje te vlug geschreven.Het is in serie,dus de + van de eerste lipo aan de + van de heli,de eeste lipo de - aan de + van de tweede lipo,de - van de tweede lipo aan de + van de derde lipo,en de derde lipo de - aan de - van de heli.
En wat dan met de balanceerstekkers?