lipo's samenstellen

Hallo,
Als je 3 lipo's wilt samenstellen,mag je dan de balanceerstekkers ook parallel aan elkaar solderen?
Dit om het pakket in zijn geheel te kunnen balaceren.
v.b.: 3 X 2 cellen lipo's 5000 mah parallel = 6 cellen 5000 mah

Hallo,
Als je 3 lipo's wilt samenstellen,mag je dan de balanceerstekkers ook parallel aan elkaar solderen?
Dit om het pakket in zijn geheel te kunnen balaceren.
v.b.: 3 X 2 cellen lipo's 5000 mah parallel = 6 cellen 5000 mah

Ik bedoel dit absoluut niet naar of vervelend, maar volgens mij haal je parallel en serie door elkaar. Want 3 x 2 cellen 5000 parallel geschakeld zou 3P2S 15000 mAh op moeten leveren, maar dan met een ongebruikelijk schakelschema. (normaal worden eerst cellen parallel geschakeld, zodat ze zichzelf onderling vereffenen, en deze clusters worden weer in serie geschakeld).
Het is me nu niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken: veel capaciteit bij de oorspronkelijke spanning van 7.6V, of wil je dezelfde capaciteit bij rond de 24 Volt? Het feit dat je het hier vraagt geeft aan dat je niet echt een degelijke basiskennis hebt van serie en parallelschakeling, en als je dit niet weet, doe het dan liever niet. Ook 7.4V 5000 mAh is een behoorlijke hoeveelheid opgeslagen energie, die erg makkelijk forse schade aan kan richten als je wat fout doet.

Hoe dan ook, NOOIT de balanceerstekkers parallel gaan schakelen, dat gaat vroeg of laat fout, omdat eventuele vereffeningsstromen (bij bijvoorbeeld een minder wordende cel) dan in plaats van over de hoofdgeleiders, via de balanceerdraden gaan lopen, en die zijn niet voor dergelijke mogelijk zeer hoge stromen berekend.
Dan kun je beter gewoon en door de fabriek samengesteld pakket kopen wat aan jouw gewenste spanning en capaciteit voldoet, of de drie accu's apart laden en balanceren.

Groet, Bert

Ik bedoel dit absoluut niet naar of vervelend, maar volgens mij haal je parallel en serie door elkaar. Want 3 x 2 cellen 5000 parallel geschakeld zou 3P2S 15000 mAh op moeten leveren, maar dan met een ongebruikelijk schakelschema. (normaal worden eerst cellen parallel geschakeld, zodat ze zichzelf onderling vereffenen, en deze clusters worden weer in serie geschakeld).
Het is me nu niet helemaal duidelijk wat je wilt bereiken: veel capaciteit bij de oorspronkelijke spanning van 7.6V, of wil je dezelfde capaciteit bij rond de 24 Volt? Het feit dat je het hier vraagt geeft aan dat je niet echt een degelijke basiskennis hebt van serie en parallelschakeling, en als je dit niet weet, doe het dan liever niet. Ook 7.4V 5000 mAh is een behoorlijke hoeveelheid opgeslagen energie, die erg makkelijk forse schade aan kan richten als je wat fout doet.

Hoe dan ook, NOOIT de balanceerstekkers parallel gaan schakelen, dat gaat vroeg of laat fout, omdat eventuele vereffeningsstromen (bij bijvoorbeeld een minder wordende cel) dan in plaats van over de hoofdgeleiders, via de balanceerdraden gaan lopen, en die zijn niet voor dergelijke mogelijk zeer hoge stromen berekend.
Dan kun je beter gewoon en door de fabriek samengesteld pakket kopen wat aan jouw gewenste spanning en capaciteit voldoet, of de drie accu's apart laden en balanceren.

Groet, Bert

no ja, 91 jaartjes oud. Toch nog fief ook al weet ie niet precies wat parrallel is en wat serieel....

loges

Ja,een beetje te vlug geschreven.Het is in serie,dus de + van de eerste lipo aan de + van de heli,de eeste lipo de - aan de + van de tweede lipo,de - van de tweede lipo aan de + van de derde lipo,en de derde lipo de - aan de - van de heli.
En wat dan met de balanceerstekkers?

Ja,een beetje te vlug geschreven.Het is in serie,dus de + van de eerste lipo aan de + van de heli,de eeste lipo de - aan de + van de tweede lipo,de - van de tweede lipo aan de + van de derde lipo,en de derde lipo de - aan de - van de heli.
En wat dan met de balanceerstekkers?

Eventueel kun je alle balanceeraansluitingen in één stekker kunnen onderbrengen, waarbij je de vanaf de min gerekend, alleen de zwarte draad van het eerste pakket mag gebruiken, die van het tweede en derde pakket moet je negeren. Je krijgt dan zeven draden in je balanceerstekker.

Maar ik zou hier heel voorzichtig mee zijn, en het gewoon NIET doen, een foutje is zo gemaakt, en dan is het een "klein rookwolkje" en een hoop schade.
Gewoon alledrie de paketten apart laden is het veiligste, en veel tijd win je er ook niet mee, de meeste huis tuin en keuken laders kunnen bij dergelijke hoge voltages tóch niet de maximale laadstroom leveren.....

Wil je het per sé toch doen, dan zou ik dringend aanraden er even mee naar iemand te gaan die weet wat hij doet, en welke draden in welke volgorde in de balanceersteker moeten komen. Uitleggen hier kan alleen maar tot misverstanden leiden, en dat wil ik niet op mijn geweten hebben.

Maar nogmaals, ik snap niet zo goed waarom je dit zou willen doen: je hebt nu drie apart gebruikte paketten (met verschillende eigenschappen en capaciteiten doordat ze gebruikt zijn) en die ga je aan elkaar koppelen.
Als je een "kant en klaar" 6S pakket koopt, weet je tenminste zeker dat alle cellen goed zijn én allemaal exact dezelfde laad en ontlaadcyclussen krijgen, alles goed bedraad is, en veel compacter, want je hoeft niet de draden van drie verschillend lintsnoeren in één stekker te fröbelen.

Voor mij zou het geen moeilijke keuze zijn.

Groet, Bert

Groet, Bert

Het was gewoon omdat er 4 lipo's van 2 cellen 5000 mah te koop stonden.
Als ik er drie kon samenstellen naar een 6 cellen lipo had ik er eentje bij voor de t-rex 600.
Bedankt voor jullie reactie.
Zal maar rondkijken naar een lipo met 6 cellen,kant en klaar.
Groeten.

Back