lipo's schakelen

ik heb een vraag

ik hoorde pas van iemand dat je lipo's met verschillende mah kan schakelen. Het voltage van beide was wel gelijk. Hoe er geschakeld werd serie of paralel is me nog niet duidelijk.

echter als ik naar ik de normale accu's is mijn boot kijk mag ik de accu's alleen schakelen als het AH gelijk is.
Hier staan bijv 2 accu's in van 165ah ( en even oud)

hoe zit het dan mbt lipo's?

Serie schakelen moet je nooit doen. Parallel schakelen kan in principe wel als de lipo's van hetzelfde merk/type/ouderdom/aantal cycles/laadtoestand zijn. Maar ideaal is het niet. Je moet dan trouwens ook de balancer kabels parallel schakelen en niet alleen de hoofdkabels.

Dirk

Er zijn al meerdere draadjes over het serie en of parallel schakelen van accu's. Zoek even naar die draadjes en je vindt een schat aan informatie. Wat wel en wat niet kan en waar je op moet letten om alles veilig te houden. Kortom alles wat je moet weten.

Serie schakelen gaat niet goed bij verschillende capaciteiten.
Parallel gaat prima, mensen die zeggen dat het niet kan hebben nooit metingen gedaan aan parallel geschakelde accu's of zijn gewoon voorzichtig.
Ik zeg altijd doe het gewoon niet tenzij je snapt waar je mee bezig bent!

de meningen zijn blijkbaar nogal verdeeld,als ik zo de diverse topics lees
Alles kan, maar het gaat erom wat beter, veiliger, efficienter, duurzamer, en dus op den duur goedkoper, is. O.a. N.P.S., Ernst Grundmann, Corrien, cdrom_flyer en ik figureren regelmatig in die discussies, we hebben alle vijf een elektrotechnische achtergrond. En Emanuel hierboven ook (iets met LEDs toch??). Maar tegen "het werkt toch?" is geen enkele techneut bestand, al kan hij l*llen als Brugman :mrgreen:

Accu's met verschillende capaciteiten kun/mag je niet in serie schakelen, een van de twee zal eerder leeg zijn en (te) diep ontladen worden.

Forumtipjes:

• Het kan handig zijn om je woonplaats of regio in je profiel - MBF op te geven, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Daarmee kunnen leden je verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties en drinkgelagen in jouw omgeving. En wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek, of iemand die jij kunt helpen.
  • Indien je ook leeftijdsweergave activeert in jouw profiel - MBF, zal die altijd zichtbaar zijn, links naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt. En leeftijd kan een zeeeeer ruwe indicatie geven van de kwaliteit/kunde/ervaring/kennis van jouw antwoorden.
    cleardot.gif
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Laatst bewerkt:
die gedachte had ik nl ook dat serie niet kan.
dus het paralel schakelen van 2 accu's bij met verschillend mah ( bijv 4000 en 5000) kan wel?

Mits ze dezelfde voorgeschidenis hebben en verder alleen in capaciteit verschillen dan kan dat.
De belastbaarheid kan je dan bij elkaar op tellen.
Verschillend capaciteit lipos hebben natuurlijk meestal al een verschillende voorgeschiedenis. ;)

Zelfde merk/type/C/gebruikshistorie, dus vanaf het begin als 1 accu behandelen: samen laden en samen gebruiken.

Alle cellen moeten zo aangesloten worden om te balanceren:
www.scriptasylum.com/rc_speed
-> electrical -> LiPo pack wiring

(De andere menu items zijn ook zeer nuttig/handig/leerzaam voor elektro-volk. Toevoegen aan favorieten? )

Bij serie-schakeling spanningen optellen, bij parallelschakeling de stromen en de capaciteiten.

In beide gevallen blijft C hetzelfde als die van de samenstellende accu's, verandert niet!!!
Want C is een materiaal/technologie-eigenschap, staat los van grootte, vorm en configuratie van accu(pakketten).

Laatst bewerkt:
Back