Lipo's ver onder spanning. wil niet laden

• Topicstarter Topicstarter steven_o87
  • Startdatum Startdatum
S

steven_o87

Guest
Hey!

heb net een nieuwe lader, een Swallow Advance.
Dat is zo'n ding waar je alle accu's mee zou kunnen laden.
Nou heb ik ook, een gloednieuw lipo pakketje van 3 cellen.
als ik deze wil laden op 11.1 volt zegt ie dat ie te lage spanning heeft.
als ik 'm op 2 cellig instel heeft ie zelfs te lage spanning.
op 1 cellig laad ie wel even maar zegt ie dat ie bij 4,2 volt natuurlijk vol is.
op 2 cellig wil ie niet verder laden.

Strontziek ben ik nu al van deze accusoort. WIE HELPT MIJ?

Je hoeft er niet stront ziek van te worden, je moet je alleen heel sterk aan enkele regeltjes houden.
Neem eens een normale multimeter en meet de spanning van het accupakketje eens op. Als dit onder de 3 volt per cel is dan is je accu dus totaal leeg en waarschijnlijk kapot. Verder vraag ik mij dan af hoe nieuw dit pakketje dan wel is en waarin je het gebruikt hebt en hoe je dit dan hebt opgeslagen.

Wat de opslag betreft gok ik erop dat je het pakketje in je model hebt gelaten met de regelaar aangesloten, en dat is dan ook gelijk de reden dat de accu te ver leeg zal zijn. Er zijn trucjes om die accu heel misschien weer goed te krijgen, maar dat is met vele risico's omkleed. Met een beetje goed zoekwerk vind je die methode hier op dit forum wel omschreven. Maar denk eraan, als je niet precies weet wat je doet dan loop je grote risico's op ongelukken.

He, misschien geeft de lader gewoon aan dat de ingangsspanning te laag is ?? Ik zie bij de specificaties van die lader staan :ingangsspanning 11-15V. Misschien slechte voeding?

Kleine update. Kan de handleiding van de swallow advance niet vinden op internet maar als ik de gegevens bekijk dan zijn die hetzelfde als mijn multiplex LN-5014.
Dus ga ik er van uit dat de 'software' hetzelfde is??
In de handleiding van mijn mpx lader staat bij de 'errormeldingen' slechts eentje ivm spanning en wel deze: INPUT BATTERY VOLTAGE ERROR. En dat wil dus zeggen dat de INGANGSpanning onder 11V of boven 15V zit. Ik gok op het eerste..
Dus slechte voeding of slecht contact met voeding...???

ik zal er even naar kijken.
hij staat nu op een adapter met precies genoeg ampere om te kunnen laden(uit de specificaties)

die accu komt net uit 't doosje, en de winkel wil natuurlijk niet ruilen met accu's vooral Lipo's niet

ik zal de faq's even goed doorlezen en hopelijk is de oplossing een betere voeding gebruiken.

bedankt voor de reacties

Steven, je bedoelt toch niet dat je zo'n 'prutsadapterke' gebruikt om je lader te voeden ?. Die zijn hier echt niet geschikt voor of je moet al een 'hele zware' hebben. Als je onbelast meet heb je dikwijls voldoende spanning maar als je er een belasting aan hangt zakt de spanning helemaal in.... Ik persoonlijk gebruik een 13.8v voeding die 10A kan leveren.
Wat bedoel je met net genoeg ampere om te kunnen laden? Wil je je lipo met pakweg 1A laden met een voeding die max 1A levert? Zal inderdaad niet lukken :wink:
Volgens mij mankeert er niks aan je lipo maar sluit je lader eens effe aan op een goede opgeladen autoaccu en probeer je lipo dan eens te laden. Dan weet je meteen of 't de voeding is... Ik durf te wedden dat 't je dan lukt .
Succes en groetjes... :lol: :lol:

Ik gebruik een oude laptopvoeding. 14 a 15V met 5A.
Mijn lader laad met max 3A dus niets overbelast, werkt perfect.

Back