Lipo's, vol of leeg wegleggen?

bdoets

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
Tot dusver herlaadde ik mijn (tot dusver enige) Lipo na het vliegen.
Nou hoorde ik ook iemand zeggen dat het beter zou zijn om dat pas vlak voor de volgende vlucht te doen.
Hoe zit dat?

Bart

Geen van beide denk ik.

Leeg wegleggen geeft gevaar op te ver ontladen van de cellen, met capaciteitsverlies, kapotte cellen of in het ergste geval brand op.
Vol schijnt ook niet goed te zijn, bepaalde mensen hadden problemen dat de cellen daarna hun opgegeven ontlaadstroom niet meer konden leveren. (1 @ 2 weken volgeladen wegleggen is geen probleem, het was na langere tijd)

Beste lijkt te zijn om de cellen op nominale spanning op te bergen (zeker voor lange tijd), dus rond de 3.7V/cel

En hoe kan je dat dan het beste doen? Ik heb een ultramat 14, moet ik dan de laadtijd verkorten ofzo.
Ik leg ze namelijk altijd vol weg.

Erbij blijven en de batterij van de lader afhalen als ze aan 3.7V/cel zit.
Ik ga trouwens nooit verder dan 5m uit de buurt van de lader als ik lipo's aan het laden ben.

Of gewoon laden en na het laden ontladen tot nominale spanning.

Kun je niet ontladen, dan kan het een optie zijn om de handel even aan te sluiten en de motor 1/4 van de normale vluchttijd te laten draaien.

Ik heb wel een vraag hierover. Het algemeen geldende advies is dat je lipo's het best niet vol kunt wegleggen, maar bv. half of driekwart vol.

De redenatie hierachter zou zijn dat de lipo, indien vol, door zelfontlading z'n 'punch' kwijtraakt, hij zou dan minder stroom gaan leveren.

Waarom is dit?

weet ik nei tzeker.. wat ik zou kunnen bedenken is wel dat als de cel vol is.. dat als de temperatuur en andere externe factoren veranderen.. dat de cel zichzelf dan ineens overlaad.. met opbolling en capaciteitsverlies tot gevolg..

Wat ik tegenwoordig doe; volladen en direct daarna ontladen tot de helft van de capaciteit, dan wegleggen :D

Grt.

Ik laad ze gewoon weer vol na het vliegen.
Ga ze binnenkort wel allemaal van een balancerkabel voorzien. :wink:
De oudjes hebben dat nog niet. :lol:

Mvg Johan

Ik heb een 4100 mah 5 cellen pakket gekocht vorig jaar zomer. Door omstandigheden heb ik het maar een keer kunnen gebruiken en daarna gelijk weer volgeladen. Netjes opgeborgen en onlangs weer tge voorschijn gehaald. Schrik --> staat inderdaad bol :( en het was niet zo'n heel erg goedkoop pakket....

LiPo's worden door de fabrikant 1/2 tot 3/4 geladen geleverd. De extacte reden waarom het fout gaat als je hem lange tijd helemaal geladen weg legt weet ik niet, de fabrikanten willen daar ook niets over zeggen. Dat het fout gaat als je hem ontladen weg legt komt doordat de cel-chemie dan verstoord raakt. Net als bij een loodaccu, die moet je ook nooit ontladen wegzetten. Er kunnen dan bepaalde chemische reacties in de cel plaatsvinden waardoor de elektrische werking verdwijnt of verstoord wordt. Bij loodaccu's ontstaat er een laagje loodsufaat op de platen. Dat spul is isolerend zodat er na verloop van tijd helemaal geen stroom meer kan lopen. En helaas je krijgt het er nooit meer vanaf dus einde loodaccu.
In LiPo's gebeurt iets soortgelijks alleen weet ik dus niet wat er precies gebeurt, dat wordt ook niet verteld. Het probleem is dat het ook bij LiPo's niet omkeerbaar is en dat je de accu dus weg kan gooien. :oops:

ik heb nu 2 2cells accu`s
en 1 heb ik al best lang en 1 net nieuw.
die wat ik al lang heb leg(de) ik altijd helemaal vol weg.
en doet het nog goed maar,...
nu vlieg ik met m`n nieuwe 2 cells in 1x meer power :o
zal dan tog wel minder stroom gaan leveren door vol weg te legen...

Sorry hoor, maar hoe kan men accu's verkopen die 'niet te bewaren zijn', wat staat in de gebruiksaanwijzing van de accu zelf? Vinden jullie het niet belachlijk dat je niet zomaar even op vakantie te gaan en je accu's weg te leggen, zonder 'research te gaan doen' voor het bewaaradvies :S

Je kan prima op vakantie gaan hoor, ik leg zelf de grens bij ongeveer een maand, dan ontlaad ik ze voor 50%.

Grt.

Ja maar wanneer je even vergeet dat je de accu nog vol of leeg hebt liggen kun je je geld vaarwel zeggen.

Dan maar niet vergeten :wink: Daar hebben we tegenwoordig BID-chips voor 8)

Grt.

modelvlieger zei:
Sorry hoor, maar hoe kan men accu's verkopen die 'niet te bewaren zijn', wat staat in de gebruiksaanwijzing van de accu zelf? Vinden jullie het niet belachlijk dat je niet zomaar even op vakantie te gaan en je accu's weg te leggen, zonder 'research te gaan doen' voor het bewaaradvies :S
Niemand heeft gezegd dat ze "niet te bewaren" zijn.
Iedere accu wordt in zijn functioneren beïnvloed door hem vol dan wel leeg te bewaren. Als je een NiCad of NiMH accu koopt staat dat er ook niet bij - maar er is een boel over te lezen, o.a. hier. Lipo's zijn vrij extreme accu's qua power, dan mag het niet verbazen dat ze ook wat extreem zijn in andere opzichten.
Als je daar een probleem mee hebt gebruik je toch NiMH cellen... ik ben er persoonlijk niet voor om te proberen de wereld 100% foolproof te maken, en lipo's zijn toch te klein voor zo'n sticker met "Lipo's kunnen gevaar opleveren voor de gezondheid"...
Bart

modelvlieger zei:

Tja, niemand verplicht je op lipo accu's te kopen he :-) Lipo's zijn trouwens lang niet het enige dat met 'zorg' bewaard dient te worden. Bij een motorfiets neem je bvb ook best enkele zaken in acht voor je hem op winterslaap zet.
Als het technisch (nog) niet mogelijk is lipo's foolproof te maken is er weinig keus he...

Back