lipo's voor brushed motor

Ee en hallo,

Ik wil 2 nieuwe accu's kopen voor mn e-revo met een enkele brushed titan 775 motor en de evx-2.

Kan ik hier gewoon 2 x 3s1p inzetten en de temp in de gaten houden?
Weet iemand hier hoeveel Amp die esc kan hebben en hoeveel Amp de motor max kan trekken, zodat ik ongeveer weet welke C-waarde ik aan moet houden?

Of zijn er dingen die ik over het hoofd zie? Is het mss gewoon too much?

Op 2x 2s1p 5200 C30-40 doet die het goed en word ook niet te warm.

Laten we dit samen stap voor stap tacklen:

1. Lijkt me perfect vraag voor het E-Revo Topic!
  2. Als je er dan toch een aparte thread van maakt dan had deze imo beter in het Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad gepast.
  3. Let me google that for you
  4. Beetje klikken en lezen en we vinden:
  5. EVX-2 specs : Iput voltage : 6-14 cells (7.2 to 16.8 volts DC)
  6. 1S = 3.7v * 6 = 22.2v > 16.8v = NO-GO
  7. Controle: 1S = 3.7v * 4 = 14.8v < 16.8V = GO

Wellicht dat sommige mensen 6S rijden met externe BEC of andere constructies, ik raad het je niet aan. Als je sneller wilt kun je beter investeren in een brushless setje i.p.v. je brushed on 6S rijden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Laten we dit samen stap voor stap tacklen:

1. Lijkt me perfect vraag voor het E-Revo Topic!
  2. Als je er dan toch een aparte thread van maakt dan had deze imo beter in het Modelbouwforum.nl > Auto's en andere voertuigen (graag duidelijke topic-titels!) > Electro auto's > Electro offroad gepast.
  3. Let me google that for you
  4. Beetje klikken en lezen en we vinden:
  5. EVX-2 specs : Iput voltage : 6-14 cells (7.2 to 16.8 volts DC)
  6. 1S = 3.7v * 6 = 22.2v > 16.8v = NO-GO
  7. Controle: 1S = 3.7v * 4 = 14.8v < 16.8V = GO

Wellicht dat sommige mensen 6S rijden met externe BEC of andere constructies, ik raad het je niet aan. Als je sneller wilt kun je beter investeren in een brushless setje i.p.v. je brushed on 6S rijden.

Goed/beter plan, hoewel ik niet zo'n tackler ben; vind ik zo'n negatieve insteek en daarvoor ben ik niet hier:

1. Er is zover ik weet niemand die met n titan 775 rijd bij de e-revo's..
2. Waarom? Gaat toch om de motor en de esc, niet om de auto.Of moet ik
ervan uitgaan dat on-road niemand met zo'n combi rijdt?
3. Heb ik zoals altijd zeker gedaan, alleen niet op specs maar op amp
evx-2. Vond op google BIJ VOORBEELD een thread op page 46 in t
emaxx topic (dacht ik), maar na aanklikken stond het daar dus gewoon
niet..
4. Gegevens had idd al iemand gevonden in mn vraag bij accutechniek.
Ik was dus op zoek naar t aantal ampere en C-waarde e.d.
5,6 & 7 lijken me dus verder overbodig.

Ik ga verder in accutechniek

Brushless setje heb ik overwogen (nog steeds), maar dat doe ik dan pas na de winter ivm. de waterbestendigheid..

Verder...tx voor de bevestiging..

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor alles is een eerste keer ;). Zover ik weet rijden ze onroad niet met Titan 775 brushed motor en EVX-2 regelaars.

Tip: Probeer altijd verschillende zoektermen en woorden vast en los aan elkaar wanneer je het niet zeker weet.

Succes!

Ik heb wel mijn vraagtekens bij de 16.8V die de esc kan hebben
De regelaar en de motor nemen toch niet rechtstreeks het voltage van de accu's over? Dat word toch ergens verdeeld over de regelaar en de motor? Die zijn toch in serie geschakeld?

Hier staan de specs van de esc
Traxxas - EVX-2 ESC (#3019) - Overview | traxxas.com

Daar staat On-Resistance*, is dat de weerstand?

en deze 3 dingen:
Rated Current–FWD/REV: * 180 amps / 180 amps Braking Current: * 360 amps Continuous Current (at 100°F amb.): * 30 Amps

was da precies?
P.s. geen idee waarom die dingen vet gedrukt zijn...???

Laatst bewerkt:
Dat is de aan weerstand van de regelaar ja. Dus als die vol open staat verlies je over die 0,004 Ohm je voltage. Echter de rest van de 16,8V zal naar de motor gaan.

Zie de regelaar gewoon als een schakelaar. Als je op een schakelaar 16,8V zet en je zet hem aan komt er aan de andere kant ook zo goed als 16,8V uit bij een lage belasting. Zal echter iets varieren door die On-resistance en de stroom die er gaat lopen. Dus je kan niet zeggen dat de motor 50% van de spanning krijgt en de regelaar de andere 50%. Beide krijgen dus 16,8V voor hun kiezen. Echter zal de motor kunnen varieren afhankelijk door de stroom die er gaat lopen.

Laatst bewerkt:
Ok, tx.

Ik snap dat het voltage mede bepaalt; zowel van de accu,regelaar als de motor.
Die zijn bij mij dus alle 3 16.8V

Maar daarnaast moet toch ook het amperage wat een regelaar kan hebben hoger liggen dat dat wat de motor max kan vragen,toch?

Er is nergens te vinden hoeveel A die titan 775 kan trekken, maar goed.
Stel dat ik een zwaardere regelaar erin zet met een voltage wat overeenkomt met 2 x 3s = 22.2V, dan zou ik dus kunnen overstappen op 6s...?

Ik neem aan dat een zwaardere regelaar ook meer ampere's aankan dan een lichtere, dus zou ik me daar - in principe - geen zorgen over hoeven te maken.

Heeft de regelaar verder nix te maken met het aantal A wat de accu's kunnen leveren, maar wel met het aantal A wat de motor kan vragen?

Bricks zei al dat een brushed niet sneller zal gaan door meer volts; maar ik wil het graag weten om t te leren begrijpen...

Ok, tx.
1) Heeft de regelaar verder nix te maken met het aantal A wat de accu's kunnen leveren, maar wel met het aantal A wat de motor kan vragen?

2) Bricks zei al dat een brushed niet sneller zal gaan door meer volts; maar ik wil het graag weten om t te leren begrijpen...

1) Ik geloof dat meerdere mensen je dat nu al in den treure hebben uitgelegd. Stroom is iets wat door de belasting gevraagd wordt en niet vanuit de bron geleverd.

2) Meer volt zal een electromotor heus wel meer toeren laten lopen en dus sneller laten lopen maar het kan zijn dat de motor op de hogere toeren weinig koppel over houdt en de winst minder is dan verwacht. Wel zal er door de hogere spanning en dus stromen meer warmte ontwikkelt worden wat een kortere levensduur van de motor kan betekenen.

Bricks zei al dat een brushed niet sneller zal gaan door meer volts; maar ik wil het graag weten om t te leren begrijpen...
Ik bedoeld dat je niet met meer spanning (V) op je brushed motoren moet gaan werken, kunnen de meeste niet hebben. Natuurlijk gaan ze daar harder van draaien. Vinden ze alleen niet lekker meer.

Back