Lipo's, welke connectoren?

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag een lipo besteld bij hobbycity. Namelijk deze.
Hier zit zo te zien een rode connector aan.
Ik ga deze gebruiken in mijn traxxas bandit vxl. Hier zit dus een traxxas stekker aan.
Nu heb ik (hopelijk goed gehandeld), en heb ik dit verloopje meebesteld. Ik kon geen verloopjes van traxxas naar een andere vinden, al is deze blauw. Ik hoop dat het de goede is :s
Ook heb ik een standaard traxxas stekkertje besteld met kabeltjes eraan, desnoods kan ik deze dus erop solderen. Maar liever niet natuurlijk.

Mijn vraag is nu, heb ik het goede verloopje besteld? Of gaat deze niet passen.
Ik lees ook overal dingen over goudbussen; maar ik zie bijvoorbeeld bij rctechnics tientallen soorten staan. 2mm, 3mm, 3.5mm, 4mm, 6mm ? :confused:
Ik kom er geen wijs uit. Of heb ik deze helemaal niet nodig?
Ik ben een totale leek op het gebied van lipo's, dus wat hulp zou handig zijn :p

Ook ben ik nog op zoek naar een computergestuurde lader.
We hebben hier intussen 3 mensen in huis die met elektro rijden, en met 1 lader kunnen we het niet af. Vandaar dat hij dus gewoon (met minimaal 5A) nimh stickpacks kan laden.
Omdat ik deze lipo besteld heb, wil ik ook wel dat er een balancer in zit.
Kan iemand me er een aanraden voor een niet al te gekke prijs?
Ik heb er zelf bij conrad al een gevonden voor 50 euro, en die zou eigenlijk alles moeten kunnen doen wat ik nodig heb.
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek
Ook heb ik deze nog gevonden bij rctechnics:
Digital Charger, Discharger, Balancer KDS RC-6S
Iemand ervaringen met een van deze? Mijn budget is namelijk niet heel veel hoger dan deze twee bovenstaanden.

Bij voorbaat dank.

Groetjes!
Erik

Wat dacht je van de turnigy accucel-6 of de accucel-8?
Ik heb de accucel-8 en die bevalt mij uitstekend. Prijs was 80 dollar. Accucel 6 is een heel stuk goedkoper. Ik dacht 40 dollar.

Bedankt voor je reactie, die twee laders zien er inderdaad wel netjes uit.
Ook de prijs valt me reuze mee. Ik heb nu voor de eerste keer bij hobbycity besteld,
en wil eigenlijk eerst proberen of ik geen extra kosten ga krijgen.
Ik bestel dus liever de lader hier in nederland. Ik heb namelijk al zo'n voorgevoel dat ik nu geen extra douane kosten ofzo heb, maar dat zul je altijd zien als je een tweede ding besteld dat je het wel hebt! :p

Iemand dus ideeën in het binnenland?

Aan Flightmaxl lipo's zitten Deans connectoren. Het verloopje wat je gekocht hebt, past niet.

Dat staat overigens ook als eerste in de user remarks:

Strong soldered, very good but if someone is wondering if EC3 connector fits the new Flightmax red connectors I advise you they don´t. Still gonna use it soldering a deans connector

Maar het zou wel zo prettig zijn als alle lipoleveranciers eens tot een standarisatie van connectoren en balanceerstekkers komen. Soms zie je door de bomen het bos niet meer.

Never gonna happen :P

Gewoon je eigen standaard gebruiken. Kies een type wat je zelf prettig vind werken, en soldeer alles wat je aanschaft om naar je eigen standaard.

Die rode connectoren heten dus Deans connectoren?
Hmm nougoed, in ieder geval heb ik wel een traxxas stekker erbij besteld, dan kan ik die er aan zetten. Wel jammer, want dan kan ik hem niet in mijn tt01 gebruiken.

Weet iemand dan toevallig of er verloopjes voor zijn? Ik kan ze namelijk niet vinden.

@hezik: tja. dat kan inderdaad ook. een aantal female en male stekkertjes bestellen en alles naar die soort maken. Denk dat ik dat maar ga doen.

assumptions are the basis of all fuckups ;)

Je schrijft in je openingspost niet om welke lipo's het gaat. Hobbycity is vooral bekend vanwege de zippy lipo's. Daarbij schrijf je dat er een rode stekker aan zit.

Aan zippy lipo's zit een rode Deans connector.

Dus had ik aangenomen dat het om een zippy ging (aanname = assumption).

Toch denk ik nog steeds dat het antwoord wel klopt, zitten er aan jouw lipo's deze stekkers?

deans_red_pair.jpg

Dat zijn Deans connectors.

Goudcontacten/bussen, of hoe je ze ook noemt:

PMX4mmGC.jpg

Er is (helaas) geen standaard voor stekkers aan lipo's. Deans stekkers zijn vooral in de USA erg populair, in Nederland wordt veel van goudcontacten gebruik gemaakt.

Als ik het plaatje v/d lipo in de 1e post bekijk, zijn het 4mm goudstekkers met zo'n (ellendige) rode kunstof bescherming er omheen.
T5000-2-20.jpg

Ik zou zelf trouwens liever hebben dat ze er geen connectoren aan zetten, want het wordt toch meestal 6mm of 4mm, maar dan andersom dan op het plaatje staat.

Het verloopje gaat denk ik niet passen, maar je kunt er natuurlijk wel gewoon andere connectoren op solderen.

Ah, ik had totaal over die link heengelezen.

Als die stekker er aan zit, dan zijn het goudcontacten met een beschermhuls. oa. Graupner verkoopt deze ook.

Je ben zelf ongeveer al tot de conclusie gekomen die ik je als raad wilde meegeven, nl kies een soort connector uit (in mijn geval 4mm contacten, gekozen nog voor mijn aankoop van die turnigy Lipo, ->een gelukje) en soldeer dan aan al je batterijpacks, laadkabels en regelaars die soort connector.
Ik zou het gebuik van de verloopjes in je auto's vermijden, want dat betekent weer verlies.

Maar heb je al naar je balancerconnector gekeken? Want ook die verschillen van merk tot merk, ik heb bvb voor mijn ultramat volgend balancerconnectorverloopje mee gekocht (na vragen van advies hier op het forum): Hobbycity Online R/C Hobby Store : Female JST-XH <-> Male Kokam 2S (10cm) $0.99
(zal toch altijd even ademinhouden zijn wanneer de bestelling binnenkomt of het nu echt allemaal past :-)

Maw hou in de gaten met welke connector je nieuwe lader werkt, want anders heb je weer potentiele problemen. De reeds aangeraden Turnigy lader zal wel dezelfde JST-XH connectie hebben (let op wel veronderstelling, niet nagekeken)

Ik heb vanochtend een graupner ultramat 14 plus besteld, inclusief geïntegreerde balancer dus.
Ik kan alleen niet vinden of het dezelfde balancer connector is als de lipo die ik besteld heb?
Het gaat om deze lipo.

Ik kan in de handleiding enkel vinden:
If the battery does have a balancer connector, connect the
balancer connector to the balancer input (BALANCER
CONNECTOR) of the charger.
Make sure for the right polarity.
From right handed to left side:
Pin 1 (GND): Ground = battery -,
Pin 2 (1): + cell 1, Pin 3 (2): + cell 2, Pin 4 (3): + cell 3,
Pin 5 (4): + cell 4, Pin 6 (5): + cell 5, Pin 7 (6): + cell 6
balancer connector: 1...6 NiMH/NiCd/LiPo/LiIo/LiFe cells
Dus ik heb enkel de eerste 3 pinnetjes nodig. Maar is die connector dus hetzelfde?

Die balancer connector gaat niet passen. Graupner heeft een eigen balancer connector.
Er zijn echter wel conversie connectors te koop, waarmee je deze accu wel op de Ultramat14 plus kunt aansluiten.Die conversie connector koppel je dan met een kabeltje aan de lader en de accu koppel je aan de connector. heb ook zo'n dingetje en werkt perfect.
De Vtec LRP lipo's passen overigens wel rechtstreeks op de lader.
Kijk maar eens op de site van Graupner.

Willem.

Ik heb via vraag/aanbod gedeelte hier ook twee graupner v-maxx lipo's gekocht. Neem aan dat deze twee connectoren wel overeen komen ;)
Maar oké, die hyperion lipo moet ik dus een verloopje voor bestellen. Dat zal de kop niet kosten denk ik.

Back