Lipo's zowel in serie gebruiken, maar ook apart?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door paul_ehv, 21 okt 2012.

  1. paul_ehv

    paul_ehv

    Lid geworden:
    27 feb 2006
    Berichten:
    146
    Locatie:
    waalre
    Ik heb een vraagje over het gebruik van mijn Lipo's. Ik heb de zoekfunctie al geprobeerd, maar vind alleen info over parallel/serie laden. Mijn vraag is iets specifieker.

    In mijn Decathlon gebruik ik 10s1p 4500mAh lipo, welke 2 losse 5s1p pakketten zijn.
    Deze worden altijd geladen met 2 hyperion 0720i laders in sync mode. Worden dus ook altijd samen leeggevlogen.

    Nu heb ik sinds gisteren een SBACH gekocht, welke op 5s1p 4500 gaat vliegen.
    Is het slim om de pakketten die ik voor de Decathlon gebruik, nu als enkel pakket in de SBACH te gebruiken? Moet ik ze dan het beste eerst beide leegvliegen, en dan weer tegelijk (in sync mode) opladen, of juist niet? Of gewoon andere pakketten kopen voor de SBACH, en de pakketten voor de Decathlon als set bij elkaar houden?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Het is het verstandigste de accu's maar voor één doel te gebruiken. Je kan voor de Decathlon nieuwe kopen en de "oude" voor de Sbach gaan gebruiken. Je kan natuurlijk ook voor de Sbach nieuwe kopen.
    De zelfde accu's voor beide modellen gebruiken raad ik je af, dat zal een keer tot problemen leiden. Hoe goed bedoeld en hoe zeker je ook denkt te zijn maar het gaat gegarandeerd een keer gebeuren dat je met één volle en één gedeeltelijk lege accu in je Decathlon gaat vliegen.
    Ook zullen de twee accu's niet meer precies de zelfde "geschiedenis" meer hebben. Hierdoor loopt je het risico dat de eigenschappen van die twee accu's langzaam maar zeker van elkaar gaan verschillen. Uiteindelijk kan dat ook problemen op gaan leveren.
    Daarom is de "standaard regel" de accu's altijd bij elkaar blijven gebruiken en als het even kan ook zo laden als je ze gebruikt. Twee in serie, dus een 10S, zal bij veel laders een probleem opleveren. Je kan die twee wel apart laden maar doe dat dan direct na elkaar en op dezelfde lader. Eventueel laad je ze parallel maar dat kan weer probleempjes geven met de balancer.
    Als je hier meer over wilt weten dan zijn daar genoeg draadje over hier op het forum.
     

Deel Deze Pagina