Lipo's

Discussie in 'F5J' gestart door arno888, 23 okt 2014.

  1. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Alvast wat huiswerk voor seizoen 2015.
    Geen PeggyPepper aandrijving meer maar de Shambeck 1025 op 3s lipo. De Lipo zal iets in de 850mah klasse moeten worden gezien het formaat/gewicht.

    Afgaande op mijn ervaring dit jaar zal de lipo gedurende de eerste 20 sec. met maximaal 20 A belast gaan worden. Gedurende de laatste 10 sekonden wordt de belasting maximaal wat rond de 40 A + zal zijn. De vraag is nu welke Lipo doet hier het beste (en langste) aan mee. Een speurtocht naar cellen die aan mijn eisen voldoen (of, zouden moeten kunnen:) ) levert dit lijstje op:

    - Turnigy nano-tech 850mAh 3S 45~90C Lipo Pack €8,00
    Turnigy nano-tech 850mAh 3S 45~90C Lipo Pack
    - SLS APL MAGNUM 800mAh 3S1P 11,1V 45C/90C €12,15
    SLS APL MAGNUM 800mAh 3S1P 11,1V 45C/90C - Lipo Modellbau Akkus bei Stefansliposhop online kaufen
    - Hyperion GENERATION 3 EX LIPO 900MAH/11,1V 45C €18,90
    GENERATION 3 EX LIPO 900MAH/11,1V 45C*HYPERION
    - Thunder Power G8 Pro Force 70C 850mAh 3S 11.1v Lipo TP850-3SPF70 $30,29 (€23,91)
    TP850-3SPF70
    - WELLPOWER SE 850MAH/11,1V 45/80C CH8 €12,90
    http://http://www.thunderpowerrc.com/850-mAh_2/TP850-3SPF70
    - Gens ace 800mAh 11.1V 40C 3S1P €12,99
    Gens ace 800mAh 11.1V 40C 3S1P Lipo Battery Pack - Gens Ace
    - LiPo-Akku ROXXY® Evo 3-850 30C €11,50
    LiPo-Akku ROXXY® Evo 3-850 30C - Akkus - Ladetechnik und Akkus - Zubehör/Ersatzteile
    - Hacker - TopFuel LiPo 40C-POWER 800mAh 3S €16,99
    Hacker - TopFuel LiPo 40C-POWER 800mAh 3S Power 40C Hacker - im Modellbau Online Shop Litronics2000

    Er bestaan nogal aardige prijsverschillen tussen de verschillende merken. Thunder Power steekt er wat dat betreft bovenuit, maar heeft ook goede recensies. Maar is deze echt zo goed ? één Thunderpower is bijna gelijk aan 3 Nano Tecs. Mijn ervaring met de NanoTecs was goed, dus deze worden zonder meer getest.

    Mocht er al iemand getest hebben, of een goede tips hebben betreffende Lipo’s in dit segment, houd ik mij aanbevolen :cool:
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2014
  2. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Grappig....ik ben net de laatste dagen mijzelf volop aan het inlezen in motoren voor mijn nieuwe kist waarbij juist een PeggyPepper heel interessant lijkt.

    Waarom voor jou geen PeggyBundy en wel die Schambeck?
     
  3. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
  4. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Uit gewichtgronden wilde ik terug naar 3s. Nu zijn daar ook weer verschillende mogelijkheden van de PP 2221-6 tot en met de 2221-10. ( Ik heb altijd de 2221-12 op 4s gevlogen). Mijn keuze voor de 1025 is dan ook meer op safe gaan. "Join the mob" :rolleyes:
     
  5. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
  6. Terence

    Terence

    Lid geworden:
    17 jan 2011
    Berichten:
    1.423
    Locatie:
    Ermelo
    Gens ace 1200mAh 11.1V 40C 3S1P Lipo Battery Pack - Gens Ace - Gens Ace


    IK gebruik de 1200 icm met een 3536, trekt 48 ampere en hij blijft dat doen ook als het koud is zonder te verwarmen.

    Accu's inmiddels minstens 75 keer opgeladen en ze zijn nog steeds in balans en absoluut geen bolling.

    ze zijn helaas niet altijd op voorraad.

    succes Arno, produceer je straks alle verzamelde gegevens?

    Terence
     
  7. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Ik meen altijd begrepen te hebben dat je juist graag een beetje eigenwijs bent ;).
    Alhoewel je vraagt naar lipos's..... ik gebruik de 2221-8 op 3s met een RF 16 * 8.5 en heb voor een normale start < 20 sec naar 199 ;) nooit meer dan half gas op een 1900 gram supra nodig gehad. Harder gaat makkelijk.

    Scheelt je mi. onnodig veel geld want je hoeft alleen maar de motor + ritzel en flansch te bestellen.

    O ja lipo sls 3s/1000 45C-90C, gaan zonder problemen mee naar het volgende seizoen. Bol? Dat heb ik ze nog niet gezien. Nog niet veel gevlogen met lagere temperaturen maar heb de indruk dat ze er gevoelig(er) voor zijn. Moet ik nog testen.

    Succes.

    Johnny
     
  8. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    LOL; ik noem dat een eigen mening hebben :rolleyes:
    Daar zit nou net het probleempje. Dat ik met half gas op 200 meter kom is geen punt; dat is een makkie. Maar ik wil de eerste 20 en liefst 25 sekonden "zoeken" op een veel lagere hoogte. Is er dan geen goede lucht wil ik kunnen "ontsnappen" en heb dan pas die extra power nodig. Zo belast je, je lipo's anders en vooral meer .
    een plusje dus alvast voor sls ( edit: en voor Gens Ace)
     
  9. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ok, dan zal ik ook een duit in het zakje doen :p

    Als (ook/voormailig) heli vlieger kan ik melden dat ik 2 nano-pech pakketten in 3 maanden zo bol heb gekregen dat ze niet meer in het frame pasten..

    Belasting: maximaal de helft van de opgegeven specs..

    6 minuten vliegen, bij de landing nog 30% lading over en dat waren de 35-70C versies .. daar zouden ze net eens wakker van mogen worden :rolleyes:


    Bob
     
  10. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    zelf gebruik ik dit seizoen de robbe roxxy evo 3s1250 35C pakketjes, voorlopig gaan die als nieuw 2015 in :lol:
     
  11. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Ik durf te stellen dat deze combi meer power geeft dan de shambeck. Deze binnenloper heeft volgens mij alleen nut bij een romp waar de buitenloper niet in past. In mijn Xplorers is het ondanks een spinner van 30mm geen probleem.
    Kijk ook naar de specificaties waaruit blijkt dat de buitenloper liever is voor je lipo's (max 45A). Om weer terug te komen op je vraag. En als je het helemaal gek wil doen (prijs :( ) en dezelfde power als de 2221/8 wil hebben bij een lager gewicht neem je de strecker combi.

    Jammer genoeg woon je te ver weg, anders mag je mijn kist proberen. Als het zaterdag goed weer is en ik ga vliegen, maak ik een logje voor je.

    Nogmaals succes

    johnny
     
  12. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Typisch voorbeeld (bewijs?) van Chinese specs. Goede en zeer goed ogende specs halveren. Dan je zit ongeveer bij de werkelijkheid ... :(
     
  13. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Mee eens Dirk, maar zelfs dan hadden ze met 30 ladingen nog niet zo bol Mogen zijn :murder:
     
  14. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Bob, ik zie alleen maar 30C bij Robbe. Daarmee kom ik bij capaciteiten onder de 1000mah toch tekort :shock:
     
  15. bobt

    bobt

    Lid geworden:
    15 jun 2010
    Berichten:
    1.256
    Locatie:
    Dordrecht
    Ik zie het nu ook ...
    Om de een of andere reden dacht ik dat het 35C was :shock:

    Nou ja, ik ben er niet minder tevreden mee.. maar 1250Mah geeft dan ook wat meer speelruimte dan 800 pakketjes.

    Bob
     
  16. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Daar ben ik dus inderdaad ook nieuwsgierig naar. Wanneer je kijkt naar wat data in het Osprey draadje zie je wat de PP voor mekaar kreeg (14 m/sec stijgen op een Nanotec) Een en ander hangt natuurlijk ook af van het toestel (weerstand en gewicht) maar wanneer de 1025 te zwak is wordt die snel vervangen.

    Regelmatig worden Scorpion motoren aangeboden op de Duitse Ebay (nieuwe !)
    Zelf een Peggy Pepper opbouwen is redelijk makkelijk en een stuk goedkoper als een unit kopen bij Reisenauer :)

    Maar nu eerst eens het hoofdstuk: LIPO
     
  17. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen

    Dat is helaas niet uniek
    Zie hier de o.a. de TP test:
    http://www.elektromodellflug.de/files/3d0212_akkutest-tp-65c.pdf

    Sla verhaal maar over, conclusie volstaat.
    Wat ik heb geleerd, naar de huidige stand van zaken een passende accu zoeken bij max 45C continu.


    Johnny
     
  18. arno888

    arno888

    Lid geworden:
    12 mei 2006
    Berichten:
    3.469
    Locatie:
    Selfkant-Tüddern Duitsland
    Jij blijft dus bij SLS ?

    offline kreeg ik als comment, bij SLS (en Hyperion) :"ben ik niet van onder de indruk. Leuke marketing, maar gaan vrij snel bol staan ".
     
  19. soarer

    soarer

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    336
    Locatie:
    Groningen
    Jazeker, ik schreef toch dat ze nog gewoon goed zijn? Waarom zou ik nieuwe kopen :confused:?
    Belast die dingen volgens mijn CCregelaar met max 48A tijden de zeldzame runs. Voor de rest er zeer duidelijk onder met als gevolg volkomen onbruikbaar als handwarmer.

    Bol?? met zekerheid niet om de simpele reden dat ik ze dan zonder demontage van de regelaar niet uit de romp kan krijgen. Wat ik wel doe en eerlijk gezegd geen idee of het nuttig is; ik laat de gevlogen lipo rusten voordat ik ga laden. Als luxe dus een 3e accu, overigens eenvoudig te betalen uit het prijsverschil met bv een TP. (je vind altijd een argument voor luxe :murder:)

    Voor mijn nieuwe kist gekozen voor een 80 gr combi scorpion 2216-12 en reisenauer, trekt max 35A en hoop ik volgens de regel niet boven 45C vragen - want dat is alleen maar slimme marketing - te kunnen voeden met een 800mAh accu.

    Sorry maar moeilijker wil ik het mezelf niet maken voor deze max. 30 sec. Kan mezelf veel meer verbeteren in het voorspellen van de bel.

    Succes

    Johnny
     
  20. Blacquièrdinges

    Blacquièrdinges

    Lid geworden:
    3 apr 2013
    Berichten:
    509
    Locatie:
    Assen
    En wat dacht je van verbeteren van de indeling van de landing? Zodat je het belletje wel uitdraait en de landing haald? :evil::evil::evilbat:

    Maar ik ben het met John eens de wedstrijd wordt niet gewonnen door motor kracht maar door slim te vliegen. Wellicht ga ik nu mijn strategie voor volgend jaar verklappen, maar goed na een wedstrijd zullen we zien :D...

    Ik ben van plan om de gehele motor loop te gebruiken, tenzij ik in super thermiek zit. 30 seconden == 30 punten. Dus als je na 5 sec motor uit doen moet je 25 seconden extra zweven. Dus kijken of het onder omstandigheden loont om 30 sec motorloop volledig te gebruiken. Maar dan wel op minimale power 0 m/s proberen.

    Dus dan trek je nog minder C's uit je lipo.

    Ik ga voor de nieuwe Xplorer ook naar sls accus, ik twijfel tussen de 1000 en 800 nog. Dus gaat ook beetje afhangen van waar zwaartepunt uit komt.

    Zo nu is mijn geheim uit :rolling:

    Blacquièrdinges
     

Deel Deze Pagina