Lipo's

De SLS 1000 Mah gebruik ik al 1,5 jaar voor mijn perfection en ik moet zeggen dat het mij zeer bevalt. Tot nu toe geen enkel probleem. Voor mijn 1400 grams perfection ga ik naar de SLS 800 Mah accu's als mijn TP's 850 zijn versleten. Maar die zijn nog geen jaar oud en doen het ook prima.

Is niet echt een geheim hoor ;-) Dat deed ik met de Diva al (dan haalde il de 4 minuten wel eens i.p.v. na 3:30 al beneden. En met de Climaxx nu ook......10 seconden verticaal volle bak en dan naar half gas rond zoeken tot de motor uitzichzelf uit gaat. Ik kom er redelijk constant ronde de 170/180 meter mee (nogmaals.....laag starten staat nog helemaal niet op mijn agenda)

De SLS 1000 Mah gebruik ik al 1,5 jaar voor mijn perfection en ik moet zeggen dat het mij zeer bevalt. Tot nu toe geen enkel probleem. Voor mijn 1400 grams perfection ga ik naar de SLS 800 Mah accu's als mijn TP's 850 zijn versleten. Maar die zijn nog geen jaar oud en doen het ook prima.

Heb jij iets aan het spanningsverloop gemeten, bij je Lipo's ? Ben vooral nieuwsgierig of die TP echt zijn geld waarmaakt :rolleyes:

Heb jij iets aan het spanningsverloop gemeten, bij je Lipo's ? Ben vooral nieuwsgierig of die TP echt zijn geld waarmaakt :rolleyes:

Heb toch een link geplaatst met de testgegevens van ook de TP:confused:

Lees maar na, alle tot nu toe geteste accu's van +55C label zijn maximaal 45C, de rest is marketing.
Of ben ik nu zo gek?

Johnny

Heb toch een link geplaatst met de testgegevens van ook de TP:confused:

Ja dat klopt van die link maar durf jij te stellen dat die grote packs, waar die link over ging, één op één te vergelijken zijn met de packs waar wij het over hebben ? Ik niet ....

spanningsverloop SLS

@Arno,

Heb je deze alvast: SLS 1000mAh, motor trekt max 48A en de spanning zakt bij een vers geladen accu en bij een 2e run uit dezelfde accu niet verder in dan 10.5V onder volle belasting op een reguliere zomerse/najaars dag.
Zal de temperatuur er even bijzoeken.
Ik verwacht overigens verder ook geen powerboost van de theoretische 0.6V. Zie drivecalc.

Gegevens afkomstig van uitlezen CC 75A ice lite.

Gegevens bij duidelijk lagere temperaturen heb ik (nog) niet.

Johnny

@Arno,

Heb je deze alvast: SLS 1000mAh, motor trekt max 48A en de spanning zakt bij een vers geladen accu en bij een 2e run uit dezelfde accu niet verder in dan 10.5V onder volle belasting op een reguliere zomerse/najaars dag.
Zal de temperatuur er even bijzoeken.
Ik verwacht overigens verder ook geen powerboost van de theoretische 0.6V. Zie drivecalc.

Gegevens afkomstig van uitlezen CC 75A ice lite.

Gegevens bij duidelijk lagere temperaturen heb ik (nog) niet.

Johnny

Bedankt voor deze getallen Johnny. Super.

Meten is weten en dat soort getallen had ik gehoopt al meer te zien :) Zoals je zelf al zei zijn de getallen wat de lipo boeren zelf aanleveren veelal marketingtrucs ....

Èén ding wat ik wel nog wil meenemen wanneer ik ga meten is de temperatuur. Dat een lipo op 40 graden duidelijk meer vermogen aflevert heb ik al eens vermeld in het Osprey draadje.

Arno

Turnigy nano-tech 850mAh 3S 45~90C

Vandaag de eerste 2 packs gemeten.
Even een kleine uitleg hierbij. Gemeten heb ik niet met high tec aparatuur, maar met een simpel eenvoudige Hobbbyking Wattmeter & Voltage analyser. (https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=33376) Hoe precies dit apparaatje is durf ik niet te zeggen maar aangezien ik alle cellen met dit dingetje meet, is dat niet zo heel erg relevant.

Wat ik wil meten is de spanningsval (afgegeven vermogen) van de lipo gerelateerd aan de door mij toegepaste startmethode.
Deze startmethode ziet er uit als volgt; gedurende de eerste 8-10 sekonden wil ik stijgen met 5 m/sec waarvoor iets van 200 Watt nodig zal zijn. Daarna wordt het vemogen dusdanig gereduceerd dat het toestel nog maximaal 1 m/sec stijgt. Is er geen goede lucht dan gaat de laatste 8-10 sekonden de gaskraan volopen :).
Dus eerst wegkomen naar een metertje of 50, dan een belletje zoeken en wanneer er niks is, omhoog met die hap :rolleyes:

Omdat ik niet weet, hoe efficient deze motor/prop combinatie is (een Schambeck 1025 met een Freudenthaler 16*8,5 schmall) en niet weet, wat ik precies nodig zal hebben, voor mijn model, heb ik een paar waarden aangenomen. Voor het wegkomen heb ik gestuurd op 15A (175-200 Watt) en voor het zoeken op 5A (50-75 Watt)

Hieronder de getallen van de eerste meting die vooral laten zien dat je met een 850 mah lipo pack heel erg aan de grens zit. De spanningsval gaat echt tot aan de kritische 3.2 Volt per cel waarde. Wat echter ook opvalt is dat een voorverwarmde Lipo wel in het veilige gebied blijft en daarbij ook beduidend meer vermogen aflevert! En daar gaan we komend jaar zeer zeker iets mee doen !

Foto-IGLJ6W4S.jpg

Dit waren dus de eerste getalletjes voor de Nano Tecs. Hopelijk heb ik snel andere packs in huis zodat er echt vergeleken kan worden :)

Laatst bewerkt:
Omdat ik niet weet, hoe efficient deze motor/prop combinatie is (een Schambeck 1025 met een Freudenthaler 16*8,5 schmall) en niet weet, wat ik precies nodig zal hebben, voor mijn model, heb ik een paar waarden aangenomen. Voor het wegkomen heb ik gestuurd op 15A (175-200 Watt) en voor het zoeken op 5A (50-75 Watt)

Bij de 50-75 W zal je met een vliegsnelheid van ~10 m/s vliegend een proprendement kunnen halen van 72 - 75%.
Voor de hogere vermogens kunnen de rendementen wat hoger zijn mits je snel genoeg vliegt (Reynolds invloeden). Bij 200 W kan je het maximale proprendement van ~80% te halen door rond de 18 m/s te vliegen. Bij 500 W wordt dat 25 m/s.
Als je bij 500W een vliegsnelheid van 12 m/s aanhoud zal het rendement zakken naar ~55%.

Wat echter ook opvalt is dat een voorverwarmde Lipo wel in het veilige gebied blijft en daarbij ook beduidend meer vermogen aflevert!

Daar komt als voordeel bij dat verwarmen de levensduur bij deze belastingen verhoogt.

Bij de 50-75 W zal je met een vliegsnelheid van ~10 m/s vliegend een proprendement kunnen halen van 72 - 75%.
Voor de hogere vermogens kunnen de rendementen wat hoger zijn mits je snel genoeg vliegt (Reynolds invloeden). Bij 200 W kan je het maximale proprendement van ~80% te halen door rond de 18 m/s te vliegen. Bij 500 W wordt dat 25 m/s.
Als je bij 500W een vliegsnelheid van 12 m/s aanhoud zal het rendement zakken naar ~55%.

De vliegsnelheid meten gaat wat moeilijker worden ( dat wordt iets van pi mal daumen ben ik bang :confused:) De snelheden waar ik op duide zijn de stijgsnelheden.

Daar komt als voordeel bij dat verwarmen de levensduur bij deze belastingen verhoogt.

Dat is inderdaad het geval; daarom heb ik mijn lipo's ook nu al, wanneer ik ga vliegen opgeborgen in een verwarmingskoffertje.

Laatst bewerkt:
De vliegsnelheid meten gaat wat moeilijker worden ( dat wordt iets van pi mal daumen ben ik bang :confused:) De snelheden waar ik op duidde zijn de stijgsnelheden.

Dat je met de snelheden de stijgsnelheden bedoelde was mij duidelijk. Maar het probleem met propellers in een zo groot vermogensbereik is dat je nooit in alle vliegtoestanden een echt goede aanpassing aan het vliegtuig kan realiseren.

De (ruwe) berekeningen geven aan dat je bij de lage vermogens dicht tegen de vliegsnelheid voor minimale daalsnelheid aan kan (moet) zitten, terwijl je bij de hogere vermogens duidelijk een stuk sneller moet vliegen om je Ampères goed te benutten.

Rick

Afgaande op mijn observaties ten aanzien van de Osprey en mijn eerder genoemde " pi mahl daumen" komen jouw 10 m/sec bij 200 Watt en 18 meter bij vol vermogen toch vrij aardig in de buurt..... Vooral bij vol vermogen moet je niet de fout maken tè steil te willen gaan!

Noob question

Totaal nieuw in F5J vandaar een misschien domme vraag / opmerking

Het prop rendement is toch niet zo belangrijk, je wil stijgsnelheid...
Indien je aan 25 m/s vliegt, bouw je veel weerstand op en klim je maar matig door de vlakke hoek.

Google maar eens op Vy. Dit is de snelheid van max stijgen per tijd en dit ligt veel lager dan max Nprop speed.

jouw 10 m/sec bij 200 Watt en 18 meter bij vol vermogen

Ik schreef 10 m/s bij 50-75 W en 18 m/s bij 200 W en 25 m/s bij 500 W, maar die 18 m/s blijkt mogelijk beter in de richting, zie hieronder.

Ik heb nog wat zitten analyseren en rekenen gisterenavond voor een F5J voorbeeld.

Bij een gegeven aandrijving (accu-regelaar-motor-prop) en vliegtuig zijn er optima voor diverse gasstanden, lees vermogens.

Ik heb hierbij op basis van eigenschappen van je 16 x 8.5 smal en je aangegeven vermogens samen met typische daaleigenschappen van een bijbehorende F5J wat rekenwerk in een plaatje gezet.

full

Je ziet hier in rood in feite het rendement van een 16 x 8.5 maal een asvermogen van 400W (=500W x 80%) gedeeld door de massa x g. Dit is de ideale stijgsnelheid. Alles uitgezet tegen vliegsnelheid.
Het motorvermogen is ter vereenvoudiging constant verondersteld, deze vereenvoudiging mag zeker tot het punt van maximum rendement, daarboven neemt het door de prop opgenomen vermogen met stijgende vliegsnelheid wel merkbaar af.

Wat je ziet is dat het propeller rendement maximaal is bij ongeveer 22 m/s.
Maar de weerstand van het model neemt (inderdaad Tim) toe bij hogere snelheid, maar wanneer we de daalsnelheid in de zelfde grafiek uitzetten in het groen kunnen we dat meenemen.
Door nu de daalsnelheid af te trekken van de ideale stijgsnelheid krijgen we de werkelijke stijgsnelheid. Deze is paars in de grafiek.
We zien hier een breder maximum bij een wat lagere vlieg snelheid. Tussen 15 en 22 m/s zitten we redelijk dicht bij het optimum.

Voor het lagere vermogen zijn de zelfde lijnen berekend en dan gestippeld weergegeven.
Door het lagere propeller toerental liggen de snelheden lager en komen de vliegsnelheden voor maximale ideale stijgsnelheid en die van minimale daalsnelheid beter overeen. Dus we vliegen dan het liefst rond de 10 m/s in dit voorbeeld.

Let op:
De waarden zijn inschattingen voor deze componenten, gebaseerd op ervaring, aerodynamisch onderzoek en metingen aan vergelijkbare componenten.
Voor iedere F5J kunnen de exacte getallen wat afwijken.
De grafiek van minimale daalsnelheid is mogelijk gebaseerd op een hogere vleugelbelasting dan van een lichte F5J.
Wanneer ik wat meer info heb over de componenten kan ik exacter berekenen, de optimale vliegsnelheden zullen niet erg veel veranderen en zoals je schreef is het niet makkelijk deze exact te vliegen. Omdat de optima niet erg scherp zijn, is dat ook niet zo erg.

Rick

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik schreef 10 m/s bij 50-75 W en 18 m/s bij 200 W en 25 m/s bij 500 W, maar die 18 m/s blijkt mogelijk beter in de richting, zie hieronder.

full

Rick

Ja, zo zit het in elkaar, heel helder.
Dan komt het er op aan om bij verschillende ingestelde vermogens de hoogte trimming zo bij te mixen dat je de optimale snelheid vliegt.
Je zou hiervoor een goede snelheidsmeter moeten hebben, maar dat gaat moeilijk met de propwash. Een boel testvluchten loggen dus...

Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor het gedane werk, Rick :)
Weliswaar is het rendement van de aandrijving minder relevant, vergeleken met F5B bijvoorbeeld, maar toch is het leuk om de opgaves wat snelheid betreft hier onderbouwd te zien.
De optimale snelheden bij vol vermogen klopten bij de Osprey vrij aardig. Dat was weliswaar een wat andere aandrijving maar het afgegeven vermogen lag in dezelfde order van grootte (450 Watt). Wanneer mijn logger daar een stijgsnelheid van 14.5 m/sec registreerde is de aanname dat de vliegsnelheid in de buurt van de 20 m/sec komt heel erg reeel.

Heren,

Omdat ik min of meer al wat commentaar had geleverd en nu vandaag even tijd had om van het weer te genieten het volgende.. Dit is Xplorer 2 F5J, 1650 gram. Aandrijving is een Peggy Pepper 2221/10 met 5:1, 16x8.5 RF small prop aan 3s lipo Lemon 1300 mAh.

Ik haal volvermogen 7.5 m/s en trek daarbij rond de 26 A uit de accu. Zelf heb ik het idee dat dit beetje aan de ondergrens is voor de tactiek die ik graag wil toepassen. Dus ik heb al een 16x8 en 17x8 klaar liggen om daar eens mee te spelen. Hier de stats/grafs van de meest stabiele klim vlucht, was soms beetje hobbelig door de wind en richting (turbulentie).

stijgvlucht.png

esc-castleedge50.png

Groet

Blacquièrdinges

Back