Lipo's

Bedankt voor het gedane werk, Rick :)

Ik sluit me daarbij aan *Tim*

Wanneer mijn logger daar een stijgsnelheid van 14.5 m/sec registreerde is de aanname dat de vliegsnelheid in de buurt van de 20 m/sec komt heel erg reeel.

Arno, hoe meet/mat je de vliegsnelheid?

Heren,

Omdat ik min of meer al wat commentaar had geleverd en nu vandaag even tijd had om van het weer te genieten het volgende.. Dit is Xplorer 2 F5J, 1650 gram. Aandrijving is een Peggy Pepper 2221/10 met 5:1, 16x8.5 RF small prop aan 3s lipo Lemon 1300 mAh.

Ik haal volvermogen 7.5 m/s en trek daarbij rond de 26 A uit de accu.

Dat is wel heel erg matig, die 7,5 m/sec. Kijk eens of je een 17 x 11 uit kunt halen. Anders een 18 x 10 want met die motor moet je op 3s in de buurt van de 10-12 m/sec stijgen uit kunnen komen.

.....met die motor moet je op 3s in de buurt van de 10-12 m/sec stijgen uit kunnen komen.
Niet met een accu die na 10 seconden bij 25A nog maar net 10V vast kan houden. Jouw eigen (koude) Nanotechs leveren véél meer stroom bij een hogere spanning, de voorverwarmde helemaal. Die leveren meer dan 45A en blijven boven de 10V. Dat is echt een gigantisch verschil

Robert, ik zou echt eens met nieuwe/andere accu's proberen. Ik heb exact hetzelfde gehad toen ik Hyperions van 850mAh had. Na het aanschaffen van 1000mAh SLS 45C accu's ging het veel beter. Ook die leverden het eerste jaar ruim 40A zonder onder de 10V te zakken. Nu na twee seizoenen beginnen ze minder te worden maar nog steeds veel beter dan wat ik op jouw plaatje zie.
Als de spanning inzakt daalt de stroom en het toerental, eigenlijk stort de boel gewoon in.

Ik heb er nog een plaatje van

SLS_45C_zps4c15a02c.jpg

Gelukkig is het seizoen voorbij en kan ik rustig even gaan kijken welke accu's ik nu ga kopen voor 2015. Meer concurrentie bij gekomen en dan ook nog eens zo'n leuke trainings dag gehouden die ik helaas moest missen :( Dus moet komend seizoen alle zeilen ehm vleugels bij zetten... :)

Maar ik zat al te denken aan setje SLS accu's te bestellen. Die heb ik ook al voor m'n andere Xplorer (F3J). Die gaf ook gelijk veel meer pit dan de elcheapo's die ik nog had liggen.

Dus bestellijstje komt eruit te zien als iets van 4 tot 6 als 1000-1300 mAh 45C 3S pakketjes.

Had al linkje in bookmarkjes gedaan bij stephans lipo shop

Blacquièrdinges out

@ Robert

Aangezien dit draadje gaat over lipo's even voor de zekerheid:

Je gebruikt volgens mij de pichler lemon rc 1300 30/60C zoals te koop o.a. bij Hoellein.
Volgens mij is dit setje gekocht eind 2013 en pas in 2014 in gebruik genomen. Sterker, volgens mij heel weinig gebruikt want je hebt je F5J nog niet zo lang vliegend. Dus feitelijk een vers pakje die vanuit de verpakking deze prestaties levert :confused:

Ik heb gek genoeg andere ervaringen met hetzelfde type aan een 2221/8 aan exact dezelfde prop in een supra. Waarneming, geen meetwaarden overigens.

En wat mij betreft hangen we komend weekend mijn SLS eens in je kist en meten nogmaals.

Groet

Johnny

niets nieuws onder de zon

Niet met een accu die na 10 seconden bij 25A nog maar net 10V vast kan houden. Jouw eigen (koude) Nanotechs leveren véél meer stroom bij een hogere spanning, de voorverwarmde helemaal. Die leveren meer dan 45A en blijven boven de 10V. Dat is echt een gigantisch verschil

Voorverwarmde motoren werden al 25 jaar geleden toegepast, ook door mij :D
Op de foto zie je mijzelf samen met Anselmo Zeri tijdens een, F1B vrije vlucht, wedstrijd ergens in Frankrijk, vermoedelijk in het jaar 1989. We wachten op een thermiekbel en dat apparaatje voor ons is een schrijver die wind en temperatuur registreert.
Het model wat ik in mijn handen heb is een F1B model. Dat is een toestel dat aangedreven wordt door een rubbermotor. Door de motor voor te verwarmen, ik meen tot 45 graden, haalde je er 20% meer energie uit. De verwarming is die blauwe kous die je om het rompvoorstuk heengedraaid ziet :)

Foto-8YBRH8XS.jpg
Midden jaren negentig werd dit voorverwarmen reglementair verboden, om de prestaties van de toestellen enigzins in te perken.

Dat dit thema nu opnieuw boven komt drijven, zeker ook om je lipo's te sparen is dus eigenlijk niks nieuws voor mij :):):)

Voorverwarmde motoren werden al 25 jaar geleden toegepast, ook door mij :D

Ik heb het voor mijn Coupe d'Hiver modellen nooit gedaan, hoewel het voor de winterse omstandigheden erg goed zou zijn geweest. Het was mij toen ook niet bekend. (1966-1976).
Mooi een foto te zien van je, samen met Anselmo.

Rick

Waarneming, geen meetwaarden overigens.
Wat dat betreft is een regelaar die kan loggen echt wel een fijne investering.
In het geval van Robert zou je zonder meetwaarden denken dat de motor heel weinig stroom trekt (omdat je maar weinig bij hoeft te laden, er loopt ook maar 25A) en de prestaties niet al te best zijn. Logische conclusie: er moet een grotere prop op.
Uit de meetwaarden blijkt echter dat de accu instort, en zal een grotere prop het probleem alleen maar verergeren.

Zo'n Lemon 30C pakket zit trouwens ook wel aan de limiet met 30A dus heel vreemd is het niet dat die instort.

Gens Ace

Zojuist bereikt mij het bericht dat Gens Ace (een sponsor van het MBF) mij over enkele weken, enkele Lipo's toestuurt, om mee te nemen in mijn tests :)
Chapeau Gens Ace.

Ben benieuwd wat er als resultaat uit jouw test komt. Ik heb geen/weinig zinvolle vergelijkingstests gezien. De combi kleine lipo en hoog vermogen voor F5J is best een uitdaging.

Wat dat betreft is een regelaar die kan loggen echt wel een fijne investering.
Uit de meetwaarden blijkt echter dat de accu instort, en zal een grotere prop het probleem alleen maar verergeren.

Zo'n Lemon 30C pakket zit trouwens ook wel aan de limiet met 30A dus heel vreemd is het niet dat die instort.

Hoi Arjan,

In de supra had ik helaas (nog) geen regelaar die registreert. Mede om die reden ook alles vervangen door CC. Onderling had ik natuurlijk met Robert al gesproken - we vliegen samen - over het verschil in prestaties tussen beide setups. Vrijwel identiek, op 2 wikkelingen motor na nl. We hadden ook al gesproken over de prestaties van de lipo (ook identiek).

Wat ik bedoel met mijn vraag aan hem is - zie het onderwerp - helder te krijgen of in het algemeen deze lipo niet is aan te raden of dat hij de pech heeft van een slecht exemplaar. Op basis van mijn ervaring vermoed ik overigens het laatste.

Leuke discussie overigens.

Groet

Johnny

Wat ik bedoel met mijn vraag aan hem is - zie het onderwerp - helder te krijgen of in het algemeen deze lipo niet is aan te raden of dat hij de pech heeft van een slecht exemplaar.

Ik vermoed zo eerder dat die 30C de boosdoener is. Wanneer je maar de helft mag geloven van wat de leveranciers zeggen :rolleyes::rolleyes: dan is die Lipo bij 15 x 1,3 = 22,5 A al aan zijn end ............

Ben benieuwd wat er als resultaat uit jouw test komt. Ik heb geen/weinig zinvolle vergelijkingstests gezien. De combi kleine lipo en hoog vermogen voor F5J is best een uitdaging.

Het is zeker een uitdaging Frans en ik durf nu al te stellen dat zoiets zelfs mogelijk is met de simpelste en goedkoopste cellen, de Nano Tecs.
Dit, mits je twee zaken in acht neemt. Op de eerste plaats moet je je lipo's voorverwarmd gebruiken en niet minder belangrijk is het om na elke volledige vlucht (10 minuten, inklusief je motorloop) van pack te wisselen !!!

De ervaring bij F5B is dat je moet voorverwarmen (was al duidelijk in dit draadje) én dat je de accu niet leger trekt dan met 60% van de lading. Er moet dus 40% in blijven. En je moet ze rust geven na een vlucht, liefst 1 maximaal 2 vluchten per dag.
Dan gaan ze ook met extreme belasting best lang mee.

Verschil in belastingsprofiel is er wel F5B trekt de accu 60% leeg in 11 bursts van rond de 2 seconden, F5J in één keer in 30 seconden.

Rick

Wel met enige relativering of nuancering; deze handelswijze is noodzakelijk als je de allerkleinste accu's met de hoogste motorstromen combineert.
Als je je accu iets groter kiest zodat de belasting niet meer zo op de rand is speelt dit allemaal niet. Dat geeft dan wat extra gewicht maar het verschil tussen een 1000mAh accu (die erg op zijn donder krijgt bij 40A) en een 1500MAh (die veel makkelijker 40A kan leveren) is 30 of 40 gram.
Voor sommigen zal dat vreselijk veel zijn, anderen zullen daar wellicht niet veel van merken en langer met hun accu's kunnen doen zonder allerlei kunstgrepen.

Voor sommigen zal dat vreselijk veel zijn, anderen zullen daar wellicht niet veel van merken en langer met hun accu's kunnen doen zonder allerlei kunstgrepen.

Dat klopt helemaal Arjan, maar wanneer je naar die foto kijkt uit mijn vrije vlucht verleden en ziet dat daar ook al veel meer nodig was als alleen maar een vliegtuigje met een rubbermotor, dan is het wel duidelijk denk ik, dat ik ervoor kies de grenzen op te zoeken.
Of dit dan ook op wedstrijden het beste resultaat oplevert weet ik niet maar voor mij is dit alles wel het meest bevredigend.
En daarbij hoop ik,dat anderen misschien hier iets van opsteken (of zeker weten wat zij niet moeten doen :D )

dan is het wel duidelijk denk ik, dat ik ervoor kies de grenzen op te zoeken.
Jawel, is ook niet rot bedoeld maar deze draadjes worden door iedereen gelezen.
Jij hebt de vliegcapaciteiten om uit dit soort zaken voordeel te halen.
Het lijkt me niet wenselijk dat de indruk ontstaat dat iedereen deze extremen op moet zoeken om mee te kunnen doen met F5J.

Voor veel mensen is het denk ik zinniger een betrouwbare, betaalbare setup te hebben (en dus veel te kunnen vliegen op een wedstrijddag) dan die laatste 30 gram kwijt te raken.

Zelf had ik mijn lipo's in eerste instantie ook erg op de limiet gekozen. Je kunt ze dan voorverwarmen om het laatste beetje er uit te persen (wat de topvlieger absoluut zal doen), of iets grotere accu's gaan gebruiken en vrij zorgeloos veel gaan trainen en vliegen. Ik heb voor het laatste gekozen.
Mijn accu's (4 stuks SLS) heb ik zonder voorverwarmen twee jaar gebruikt bij alle trainingen en wedstrijden. Dus ook in de winter. Ze doen het nog steeds goed.

Tot zover dit stukje off-topic, kunnen we weer verder met het onderwerp :-)

De werkwijze zoals jullie omschrijven hou ik ook aan, per vlucht een geladen en gebalanceerde lipo. Lipo's blijven langer in een goede conditie.
Lipo voorverwarmer staat voor deze winter in de planning, aansluiting zit al in het laadkistje. Merkte laatste winter dat niet alleen de prestaties door de lage temperatuur een stuk minder worden, maar ook de algemene levensduur van de lipo gaat snel achteruit.
Ik gebruik de nanotech lipo's hoofdzakelijk om de lage prijs en redelijke goede kwaliteit.
Ben wel benieuwd naar wat andere merken presteren. Helemaal omdat ze bijna allemaal rebranded zijn, voor je het weet ben je dezelfde lipo's te testen... en is het enige verschil het stickertje en de prijs.

Even offtopic, want ik kom eigenlijk zomaar binnenvallen.
Ben me overigens pas dit jaar echt meer gaan interesseren voor zweefvliegen. Ik vlieg met F5J toestellen (Mandarin en binnenkort Pulsar 2.5) gewoon omdat ik dit type toestel mooi en fijn vind vliegen. Maar nu (nog) gewoon lekker langer dan 10 minuten.

Ehh, nee Arjan, ik zoek niet die extremen. Goed punt overigens.
Ik zoek meer de balans tussen de boel heel houden, prijs en zo een leuke hobby te hebben.

Back