Lipo's

Marginaal groter dan geadverteerd dus. Ben benieuwd. Heb nu een TP pack gehaald omdat ik daarvan zeker weet dat die past in mijn kist. Wel duuure packs :(

Mag ik wat vragen? Als jullie de accu's gaan voorverwarmen met HK-bandenwarmers, hoe pas je die dan toe? Maak je zaktjes van de verwarmingselementjes ofzo?

Zelf heb ik ook de battery warmer bag. Deze voldoet prima voor de kleinere accu packs zoals de 850 en de 1000 mah accu's. 3 of 4 accu's nemen makkelijk plaats hierin. Voor wedstrijden laad ik ze meestal een avond van te voren en verwarm ze dan in de auto of op het veld. Werkt prima.

@A3

Voor wedstrijden laad ik ze meestal een avond van te voren en verwarm ze dan in de auto of op het veld. Werkt prima.

En laat ik nu altijd begrepen hebben dat je lipo's zo kort mogelijk voor gebruik moet laden :confused:
Bron: http://www.stefansliposhop.de/liposhop/LiPoFAQV15c.pdf
onderdeel: lipo richtig lagern

Kühl und trocken ist Voraussetzung und die LiPos sollten nicht vollgeladen gelagert werden. Auch nicht, wenn es nur über eine Nacht ist.

'k Geef toe, daarna volgt de nuancering met laden tot 4.1V. En in je tekst schrijf je zelf voor wedstrijden.

Weer wat geleerd. Dank

Johnny

Ik heb gisteren mijn accu's binnen gekregen (ik heb ook de sls 1000's) en vroeg mij even iets af wat ik wellicht eerder had moeten bedenken:
Ik weet dat de accu's beter presteren door te verwarmen, ik heb die hk heater ook besteld en ga mijn laadkoffertje aanpassen om dit handig en veilig te kunnen. Maar......ik ga ook wel eens niet f5j vliegen en vraag mij ineens af of ik dan de accu sloop.
Lees dit als: ik gooi de Orca in Oostenrijk van een berg, weet mij heerlijk te amuseren maar na een minuut of 30 ben ik verder het dal in verdwenen dan mijn hart aan kan en wil de motor even aanzetten om weer op veilig hoogte te komen. Looptijd zal hooguit een seconde of 15 zijn, is een voorverwarmde accu na een half uur vliegen al zo ver afgekoeld dat ik mij zorgen moet maken?
Of kan ik hem er ook gewoon op kamerteperatuur in stoppen met als enige effect dat hij alleen maar iets minder vermogen levert maar genoeg om weer thuis te komen?

Zolang de lipo boven een graad of 15 is en de belasting niet extreem hoog (zeg een max van 20a30C) is niet voorverwarmen geen probleem.

Gerben

Zolang de lipo boven een graad of 15 is en de belasting niet extreem hoog (zeg een max van 20a30C) is niet voorverwarmen geen probleem.
Gerben

En hiermee heeft Gerben dus helemaal gelijk :)

Toch wil ik hier nog één keer een poging doen om uit te leggen waarom ik van mening ben dat verwarmen van de lipo's aan te raden is.
Kijk daarom eens naar het onderstaande lijstje. Dit zijn de meetresultaten van SLS 800 mah packs, niet -en wel verwarmd. De meetmethode is bekend neem ik aan; de getalletjes waar het vooral over gaat, staan in het groen gemaakte deel.

Foto-ZXWYLJAH.jpg

Bij volle belasting van het pack zie je dan dat het voltage bij het verwarmde pack aanmerkelijk hoger blijft ! Aangezien ik op heel veel plekken gelezen heb dat een spanning onder de 3.3 Volt per cel, minder gezond is voor de lipo heb ik gesteld dat verwarmen niet verkeerd is. That's all ;)

Thanx! Zoals ik al zei is de heater onderweg maar nu ben ik ook gerust gesteld dat ik niet meteen de accu om zeep help als ik hem op kamerteperatuur gebruikk.

En zo'n heaterbox is een leuk knutselprojectje :-) Thx.

Gerbens heaterbox is inderdaad een leuk projectje. Aan de mijne heb ik ook ongeveer een uurtje besteed. Nou is die wel heel wat simpeler en eenvoudiger:rolleyes: Maar een lipo van 40 graden in je koude handjes voelt toch wel heel lekker aan. Kun je nagaan hoe lekker die lipo zich moet voelen ;)

Van mijn veel wandelende echtgenote, heb ik geleend een warm/koud houdend tasje voor eet -en drinkwaren :rolleyes: Zoiets dus:

Foto-NW77DYUW.jpg

Hobbyking levert een leuk regelaartje ;)

Foto-E873D4HR.jpg

Vervolgens heb ik aan de binnenkant wat extra isolatie aangebracht en de originele hobbyking verwarmingspad vervangen door een elementje wat ik bij Conrad vandaan heb. (maar de hobbyking wantjes doen het net zo goed)

Foto-67O7KET3.jpg

Om het helemaal luxe te maken kun je er nog een thermometer bijhangen natuurlijk:)
Je moet natuurlijk wel een accu meeslepen maar ik neem aan dat zoiets toch al tot de standaarduitrusing behoort...

En zoals gezegd; deze "heater unit" heeft me een uurtje werk gekost :rolleyes:

Arno,
In jouw voorbeeld zit je al op ruim 50C, dan zit je wat mij betreft in regionen waar voorverwarmen zeker verstandig is. Niet zozeer voor het vermogen, wat toevallig hoger is als je voorverwarmt, maar voor de levensduur van de lipo.

Een hoger vermogen is niet altijd een goed ding, zeker niet voor aandrijvingen die zonder voorverwarmen al op de limiet zitten.

Gerben

Arno,

aardige bevindingen! IMHO vind ik het afgegegeven vermogen (aantal W) nog maatgevender dan de spanning. Met voorverwarmen haal je blijkbaar 15-20% meer piekvermogen dan zonder.

Wat me nu benieuwd: ik neem aan dat je enige tijd kwijt bent (2 min?) tussen het voorverwarmen en het moment dat je vol vermogen vergt. Heb je (telemetrie) data van de actuele accu-temperatuur? (moeten we de accu nu thermisch isoleren om optimaal nut te hebben van het voorverwarmen?)

Arno,

aardige bevindingen! IMHO vind ik het afgegegeven vermogen (aantal W) nog maatgevender dan de spanning. Met voorverwarmen haal je blijkbaar 15-20% meer piekvermogen dan zonder.

Wat me nu benieuwd: ik neem aan dat je enige tijd kwijt bent (2 min?) tussen het voorverwarmen en het moment dat je vol vermogen vergt. Heb je (telemetrie) data van de actuele accu-temperatuur? (moeten we de accu nu thermisch isoleren om optimaal nut te hebben van het voorverwarmen?)

In F5J heb je dat vermogen niet echt nodig alhoewel het wel handig kan zijn met de nadruk op kan .......
Mij gaat het veel meer om het behoud van de lipo, dus niet te ver door die ondergrens van 3.3V per cel zakken.

In andere klassen waar het pure vermogen wel belangrijk is wordt tot het startmoment een verwarmingselementje om de romp heen gehangen om die 40 graden vast te houden !! Maar daar kan Gerben je meer over vertellen ;)

Back