Lipo's

TP 1300 70C weegt 109gr
SLS 1000 45C weegt 94gr.

Toch verdomd weinig verschil. Ik vind die TP's dan nog niet zo crappy voor t gewicht.

Deze redenering kan ik niet volgen; leg eens ff uit :confused:

Nou, voor 15pct extra gewicht krijg je met de TP 30pct meer capaciteit en een accu die met mijn stroomverbruik niet net aan het randje zit. Dan is die 15pct extra gewicht toch vrij gunstig besteed? Of zie ik dat fout?

Nou, voor 15pct extra gewicht krijg je met de TP 30pct meer capaciteit en een accu die met mijn stroomverbruik niet net aan het randje zit. Dan is die 15pct extra gewicht toch vrij gunstig besteed? Of zie ik dat fout?

Ik heb de SLS 1000 (die van 94 gram dus) niet zelf gemeten; dat die TP1300 30% meer capaciteit levert is nieuw voor mij. Waar heb jij die 30 % vandaan ??

Ik hoorde vanochtend van Pascal van Ool dat zijn nieuw bestelde SLS 1000 een hoger amperage leverde dan zijn TP 1300. Dat vind ik niet verwonderlijk want ik heb wel gemeten dat de TP1300 slechts 3% meer vermogen afleverde als de SLS800 !! Dat de SLS1000 dan in buurt komt van, of meer vermogen levert als de TP1300 vind ik dan ook niet meer als logisch.
Maar, zoals gezegd, ik heb de SLS 1000 niet gemeten en ben ook niet van plan, dat alsnog te gaan doen. Voor mij is het lipo verhaal duidelijk.
Volgend jaar opnieuw, misschien... :)

Laatst bewerkt:
Dus wat je eigenlijk zegt is dat de TP's er wel op zetten dat ze 1300mah zijn met 70c continue, maar dat niet waarmaken, en de SLS beter presteren dan de opgegeven waarden? Ben benieuwd! Ga t dit weekend proberen [emoji3][emoji3] Wel interessant dit alles, nam altijd gewoon voor lief aan wat er op t stickertje staat [emoji12]

Heb de slsjes nu ook in huis.

Dus wat je eigenlijk zegt is dat de TP's er wel op zetten dat ze 1300mah zijn met 70c continue, maar dat niet waarmaken, en de SLS beter presteren dan de opgegeven waarden? Ben benieuwd! Ga t dit weekend proberen [emoji3][emoji3] Wel interessant dit alles, nam altijd gewoon voor lief aan wat er op t stickertje staat [emoji12]

Heb de slsjes nu ook in huis.

Ik vermoedde al dat je met de getalletjes die de leveranciers aangeven gerekend hebt. Er is echter één groot probleem en dat is, dat er geen genormeerde meetmethode voor lipo's bestaat ! Iets als een ISO of ANSI norm bestaat hier niet voor, dus het is het niet meer als logisch dat een fabrikant zijn meest florissante getallen aangeeft.

En wat SLS betreft, op die 1000'r packs staat 45-90C. Die 45 redden ze wel maar die 90 absoluut niet !! Ook een gevalletje creatief boekhouden ;)

En dat is nu precies de reden waarom ik mij de moeite genomen heb, wel het een en ander te meten. Nu is dat ook zonder een norm gebeurd..... Maar wel met een portie gezond verstand waarbij elk pack op een gelijke manier behandeld/mishandeld en gemeten is :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Naar aanleiding van een vraagje over "mijn SLS lipo's" na één jaartje intensief gebruik..........

De laatste maanden heb ik alleen nog maar de 800 mah packs gebruik en die hebben er nu elk een 80 cycli op zitten.
Elk pack wordt gebruikt voor maximaal 2 vluchten, waarbij per vlucht een pack slechts zelden maximaal belast wordt en dan ook nog nooit langer als 7-8 sekonden. Gemiddeld moet ik er bij het laden, een 400 ma opnieuw instoppen en dit bij een laadstroom van 2A.
.
Wat kan ik nu zeggen van de toestand van deze packs ??
Dat ze nu wat ouder zijn merk ik aan mijn "norm" afstelling. Ik heb mijn regelaaar namenlijk 2 klikjes hoger moeten zetten om mijn normhoogte van 150 meter in 30 sekonden te bereiken. Daarentegen haal ik bij maximaal vermogen nog altijd mijn 11-!2 m/sec stijgen, net als toen de packs nog splinternieuw waren, wat er volgens mij op duidt dat de celspanning niet bovenmatig inklapt.

Na één jaartje vliegen met deze SLS packs durf ik dus te stellen dat de slijtage eigenlijk minimaal/verwaarloosbaar is .......

Laatst bewerkt:
@Arno

Mag ik uit het feit "dat je de laatste maanden alleen nog maar de 800 mah packs hebt gebruikt" afleiden dat je bent afgestapt van het naar voren leggen van het sp in de Xplorer bij wat "onstuimiger" weer?
Of heb je in Selfkant beter vliegbaar weer dan wij in het Noorden?

Groet

Johnny

:D
Dank voor de toelichting inclusief het stukkie zelfkennis:p
Wat betreft het laatste, ik heb alleen het weer benoemd, dus je leest een opmerking die ik niet heb gemaakt (kan hebben :rolleyes: )

Johnny

Of ze zijn erg goed, of een/of meer van de toppers in het racequad circuit promoot ze.. we komen er vanzelf achter of het een hype is of dat ze gewoon goed zijn :D

98 gram voor de sls1000 en rond de 116 gram voor de 1400. Daartegen heb ik voor mijn zwaardere perfection wat lood moeten gebruiken om het zwaartepunt goed te krijgen. Dat kan er dan uitgehaalt worden. Voor mijn lichte perfection ga ik de sls800 inzetten.

Idd erg interesant omdat deze dezelfde maat heeft als de sls1000. Waar het mij om gaat is dat een grotere capaciteit accu wat beter zijn spanning kan vasthouden. Ik schrok er een beetje van dat de sls1000 al vrijwel gelijk onder de 10 volt kwam bij belasting.

Dat onder de 10 volt komen klopt helemaal.
In mijn metingen heb ik getest met een maximale belastingsduur van 7 sec. Bij de (SLS800)
Ik heb 7 seconden gekozen omdat je in 7 sec bij vol vermogen tussen de 70 en 90 meter pakt!
Maar dan zie je ook dat een onvoorverwarmd pack na die 7 sekonden nog maar 9,5-9,7 Volt heeft. De 1000'r zal een tikkie meer over houden maar dat is slechts marginaal. Maar ik vermoed dat ook dat 1400 Pack na pak'm beet 15 seconden onder die 10 Volt zal duiken. Maar nou kan ik me moeilijk voorstellen dat je ooit die 15 sec. op fulll power zult gebruiken.

waarom niet Arno, soms wil je niet alleen je hoogte hebben maar ook ver weg vliegen. Ik in ieder geval soms wel.

sla ik bovenstaande met vol ballast nog even over natuurlijk :D

Back