Lipo's

Heb net de wellpower accu binnen gehad. Weegt idd maar 114 gram en past perfect in de romp. Kan lood eruit gaan halen. Perfect.

Ik heb zo´n pakket liggen maar dan in de 900 mAh versie. Ik heb het niet betrokken in de tests die ik in een groot aantal vluchten met de Pike1300 bij super mooi weer in de eerste weken van november heb uitgevoerd (met een Tenshock 1020 met ME 5:1) omdat ik het Hyperion-pakket niet zozeer uit hoofde van het hogere voltage heb aangeschaft maar vanwege de geringe breedte en het lichte gewicht (voor een nieuw rompproject met een lichte en heel smalle romp). Als het nog een keer geschikt vliegweer wordt (er heerst hier nu al twee weken sterke nevel in het dal) dan probeer ik het pakket een keer. Want het is wel interessant om te weten hoe het pakket presteert t.o.v. de geteste pakketten.

Het ging mij in eerste instantie om de motor. Met een 13x7 Graupner Cam Carbon is deze probleemloos 30 seconden continu te belasten. De geteste pakketten waren:

- een NT 850 45C pakket dat dit seizoen in ca 120 vluchten is ingezet;
- een nieuw NT A-Spec 850 65C pakket;
- en een nieuw SLS Magnum APL V2 800 45C pakket.

En, Arno, ik kan je bevestigen dat het SLS pakket de topper is. Allereerst heb ik voor aanvang van de vlucht het getrokken amperage gemeten van de gelijkelijk geladen en verwarmde pakketten. Alledrie trokken met de 13x7 27A. Daarna bij windstil weer, zonder thermiek (inversie), en op dezelfde dag, een 30 seconden stijgvlucht uitgevoerd. Tweemaal per (opnieuw geladen) pakket, met minieme verschillen. De NT kwam tot 210 meter, de NT A-Spec tot 220 meter en de SLS tot 232 meter. De NT A–Spec is dus nauwelijks beter dan een veelvuldig gebruikt NT-pakket; SLS overtreft beide!

Het Tenshock-motortje (50 gram!) is tot meer in staat (met diverse andere props getest), maar dat terzijde. Komend seizoen gaan we hier sowieso de iets langere 1030 gebruiken, dat is bij 65 gram een 500 Watt-motor.

Twijfels heb ik wel of het hogere voltage van de Hyperions wat gaat helpen. Misschien wel gedurende de eerste seconden zoals eerder hier ter sprake kwam, maar wellicht verlies je dat weer bij een langer gebruik. De vraag is wat de 30C waard is. Nu staat bij Hyperion kwaliteit hoog in het vaandel, dus wellicht is men hier correcter dan bij de optimistische C´s van een aantal andere Chinese merken.

Een apart probleem is het laden tot een hoger voltage. Mijn Junsi 1010B, toch een van de betere laders op de markt, is niet hoger in te stellen dan tot 4,30 Volt per cel. Ik heb daarom de Scott Henion zelfbouw-lader uit de lipo-begintijd opgedoken en deze komt in 3s-versie tot maximaal 13,15 Volt, en kan ik dus nog iets terugregelen.

En ook nog: van diverse types Hyperion G6 bestaan 30C- en 40C-varianten, ook van het aangehaalde 1200-pakket. Helaas niet van het 900-pakket.

Het ging mij in eerste instantie om de motor. Met een 13x7 Graupner Cam Carbon is deze probleemloos 30 seconden continu te belasten.
Bij een zulk lage belasting is dat ook niet vreemd. De 1025 houd het volens mij ook best lang uit bij slechts 27A
De geteste pakketten waren:
- een NT 850 45C pakket dat dit seizoen in ca 120 vluchten is ingezet;
- een nieuw NT A-Spec 850 65C pakket;
- en een nieuw SLS Magnum APL V2 800 45C pakket.
En, Arno, ik kan je bevestigen dat het SLS pakket de topper is.
Leuk dat ook jouw testmethode hetzelfde resultaat geeft.
Twijfels heb ik wel of het hogere voltage van de Hyperions wat gaat helpen. Misschien wel gedurende de eerste seconden zoals eerder hier ter sprake kwam, maar wellicht verlies je dat weer bij een langer gebruik.
Ik zie het voordeel van deze packs eigenlijk in de eindfase van de motorloop waar je meer vermogen (een hoger voltage) over hebt wanneer je snel nog wat extra hoogte wilt pakken.
Een apart probleem is het laden tot een hoger voltage. Mijn Junsi 1010B, toch een van de betere laders op de markt, is niet hoger in te stellen dan tot 4,30 Volt per cel. Ik heb daarom de Scott Henion zelfbouw-lader uit de lipo-begintijd opgedoken en deze komt in 3s-versie tot maximaal 13,15 Volt, en kan ik dus nog iets terugregelen.

Bij het gebruik van de HV en normale packs door mekaar moet je natuurlijk wel goed uitkijken welke lader je gebruikt........ Een standaard lipo laden met een eindspanning van 4.35 Volt kan vervelende gevolgen hebben

Bij het gebruik van de HV en normale packs door mekaar moet je natuurlijk wel goed uitkijken welke lader je gebruikt........ Een standaard lipo laden met een eindspanning van 4.35 Volt kan vervelende gevolgen hebben

Exakt. Dat is ook de reden waarom ik het Hyperion pakket beslist alleen met het oude ladertje zal laden. Op het veld, in een wedstrijd, voltages in de lader heen en weer wijzigen is niet aan te bevelen. Dat gaat een keer ernstig fout.

Ik heb inmiddels de wellpower 1400 mah accu statisch getest en dook na 8 seconden ook al onder de 10 volt. Zal deze accu morgen misschien morgen gaan testen op ons vliegveld in Oosterland.
Ondanks dat er nu meerdere fabrikanten met op het oog aantrekkelijke accu's op de markt komen blijken de SLS accu's er toch steeds bovenuit te steken tot nu toe.
Die 400 mah meer t.o.v. de SLS 1000 heb je niet echt voordeel mee denk ik. Dan zullen het toch de SLS 1000 en de 800 mah worden denk ik voor komend seizoen.

Zelf gebruik ik voor de perfection 1300 ook de Tenshock VIPER 1020-14T 4pol 4550KV met een 13x8 en trekt inderdaad zo rond de 30 amp statisch. Perfect motortje tot nu toe.

Net getest bij ongeveer 35 graden. 10,2 volt na 10 sec motorlooptijd. 47amp 480 watt. Aanzienlijke verbetering na verwarming van de accu.
We hebben het hier dus over de wellpower 1400 mah 30C accu. Ben benieuwd naar de waarden van een nieuwe SLS magnum 1000 mah accu.

Net getest bij ongeveer 35 graden. 10,2 volt na 10 sec motorlooptijd. 47amp 480 watt. Aanzienlijke verbetering na verwarming van de accu.
Ik ben blij dit te lezen Adrie :)

Dit betekent voor mij, dat mijn bestede uren aan die lipo tests, verleden jaar, niet voor niets waren.
De SLS'n waren inderdaad in mijn tests ook de beste packs en het effekt van verwarmen was dit nog meer !!

En nogmaals: met het verwarmen van je packs verminder je de inwendige weerstand van je lipo waardoor deze (veel) minder snel onder de 3.3 Volt/cel duikt. Dat je hierdoor ook meer vermogen uit je lipo haalt is mooi meegenomen maar het is vooral belangrijk voor de levensduur van het pack !!

Ben benieuwd naar de waarden van een nieuwe SLS magnum 1000 mah accu.
De 1000'rs heb ik verleden jaar niet gemeten maar uit mijn getalletjes blijkt dat de 800'r packs, verwarmd tot 40 graden niet onder de 10,2V/pack gingen. De 1000'rs zouden dan fractioneel hoger moeten uitkomen.

Heb net nog getest met de nanotech 1000 en de SLS 1000 die ik nu ongeveer 2 jaar gebruik.
Nanotech: 10,2 volt 450 watt 44 amp
SLS : 9,5 volt 351 watt 36 amp Duidelijk aan vervanging toe.

.
Wat kan ik nu zeggen van de toestand van deze packs ??
Dat ze nu wat ouder zijn merk ik aan mijn "norm" afstelling. Ik heb mijn regelaaar namenlijk 2 klikjes hoger moeten zetten om mijn normhoogte van 150 meter in 30 sekonden te bereiken.

Gisteren was het hier eindelijk weer eens zo plat als een dubbeltje :D
Dus s'middags ff vrij gemaak om wat "Frischluft zu schnuppern" .
Mijn 4 stuks 800 'r lipootjes vers geladen en weggestopt in het verwarmingstasje (bijna 2uur op 40 Gr.).
Alles klaar dus :)
Vlucht 1 ging in 30 sekonden naar 174,1 meter en vlucht 2 naar 169,9 meter. Oops, dat is te hoog.
Daarop mijn regelaar weer teruggezet naar zijn oude stand, dus terug van 20 naar 18 en kijk aan, vlucht 3 eindigde op 154,3 en vlucht 4 op 149,1 meter. (er waren er wel maar 2 van de 4 vol :weetnie:)

Conclusie: met die lipootjes is nog helemaal niks mis :yes:

De regelaar is een YGE 60 en mijn zender is sinds lange tijd een Graupner MX22 met ACT 2.4Ghz.
Voor het starten/regelen van de motor maak ik gebruik van de vliegfases.
Gaat een schakelaar om naar de vliegfase "start" dan wordt hiermee ook de motor gestart.
Binnen de vliegfase "start", wordt de ontvangeruitgang voor de regelaar, gestuurd door een 3 standen schakelaar op mijn zender. Hiermee stel ik dus mijn standaardwaarde in (150 meter in 30 sekonden, wat circa 17-18A is), een "zoekwaarde" van 7-8A, waarmee de kist net hoogte houd en de derde stand is de full power reddingsboei.

Laatst bewerkt:
Deze Horus staat ook hoog op mijn lijstje, maar wist je trouwens dat zenders ook kunnen slijten ??

720.jpg

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik vaak met het zweet in mijn handjes gestaan heb, want de hardware werkt nog altijd perfekt :rolleyes: (alhoewel de "hardcase" er een tikkeltje anders uitziet)

Laatst bewerkt:
Ik hou het maar op deze. Tenminste, als hij leverbaar is.

Die ziet er wel heel erg gelikt uit. :p

Al ben ik gewoon blij met m'n jeti bakbeest. Al moet ik zeggen dat ik eigenlijk nog steeds m'n profi mc 4000 nog steeds mis en ondanks alle moderne opties het nog steeds meest veelzijdige zender is.

Maar terug naar het topic. Lipo's SLS lijken mij nog steeds de veilige keus te zijn. En ja geen garanties voor de toekomst en lees voor aankoop van dit product de energiebijsluiter ...

Back