Ondanks dat de stromen bij F5J relatief bescheiden zijn, is de belasting op de Lipo best groot vanwege de kleine packs die gebruikt worden. Met 40A stroomopname van de motor en een 0.8Ah pakket zit je zelfs al op de 50C, wat voor een lipo erg veel is bij 15-30seconden. Je zit dus al op het randje van wat een packet aankan (ook te merken aan de relatief lage spanningen onder belasting).
Hoe leger het pakket wordt, hoe hoger de interne weerstand wordt en dus hoe meer het pakket opwarmt. Bij de derde en vierde start krijgt het pakket dus nog meer op zijn donder dan bij de 1e of 2e.
Bij hoge belastingen is het voor een beetje levensduur af te raden een lipo meer dan 50% te ontladen.
Als je meer stijgvluchten wilt doen, is een groter packet de makkelijkste oplossing. Wel rekening houden met het feit dat de lichte F5J motoren (vooral de binnenlopers) echt wel even tijd nodig hebben om af te koelen tussen de stijgvluchten door. Het duurt zomaar 30-45 minuten voor een binnenloper helemaal afgekoeld is. Stijg je bijvoorbeeld iedere 10 minuten, wordt de motor toch steeds warmer, ondanks dat hij tussendoor 10 minuten af heeft kunnen koelen. 2 Stijgvluchten gaat meestal nog wel, maar of 3-4 ook nog gaan is dan maar de vraag. Meten is weten. Hetzij met een sensor aan de Unilog/Telemetrie, hetzij met een max-temperatuur sticker (als referentie: bij de F5B motoren hield ik maximal 85 graden aan voor vertraagde binnenlopers).
Wat je kunt overwegen is een 3S 5000mAh lipo en een compact ladertje (30W is zat) aanschaffen, waarmee je je packs op het veld eenvoudig kunt volladen, zonder al teveel spullen mee te hoeven slepen.
Zo'n 3S 5000mAh pack is vrij voordelig aan te schaffen en past makkelijk in de vliegkoffer of rugzak. En je kunt er je halflege 800mAh lipo een keer of 6-8 mee laden, moet toch voldoende zijn voor heel wat vlieguurtjes
