Lipo's

Dank voor de info Gerben.
Die Turnigy had ik ook gevonden, maar ik vroeg me af "of het wat is".
Inderdaad brengen onze huidige lipo's die F5J kisten hoog genoeg.
Het gaat mij er alleen om tijdig te weten dat een lipo "op" is en vervangen moet worden.
Groet,
Jan

@ Dirk: dat klopt. Daarom schreef ik ook vandaag om 11.59u post #236 in dit draadje: "De afnemende starthoogten zijn wellicht een even goede informatie."
Maar ik wil het liever weten vóórdat mijn kist niet meer hoog genoeg komt.

@jan & alleman :)

en daarom schreef ik in mijn draadje vanochtend om 10.27u al :

is dit nodig om deze waarde te meten ? Mijn conclusie was: nee, want het slijtageproces van onze lipo's verloopt heel gelijkmatig en om daar een getalletje aan te koppelen voegt niets toe.

succes met meten :rolleyes:

@ Arno: Klopt ook.
Maar jij was toch van "meten is weten"........
ff goed lezen Jan :rolleyes:
ik heb ook gemeten, maar los van de meetresultaten waar ik vraagtekens bij had/heb,
heb ik ook moeten concluderen dat het niets toevoegd !

Je kunt veel beter je pack controleren al vliegend en checken op hoogte.

op een sporadische uitzondering na zal een pakket vrijwel nooit 'opeens' niet meer voldoen.. tenzij het een jaar of wat geladen is weggelegd maar dat valt bij mij niet onder 'opeens' :-)

Ik moet nog een accupack bestellen voor een maxa 4e pro. Uit alle verschillende meningen wat zou een goed merk zijn? Wie vliegt hier een maxa en wat voor accupack gebruik ke?

Heb een reisenhauer micro 5:1

In mijn Maxa's doe ik het volgende:
MAXA 4.0 Windy: SLS 1000 en Hyperion 1200 (11,4V)
MAXA 4.0 Ultralight: SLS 800
Bevalt me prima!
Zie ook mijn post # 225 in dit draadje

Bedankt voor de reacties.
Die sls800 in wat voor mah en voltage gebruik jij die? Ik heb even op de site van sls gezocht maar kon niks vinden. Je refereert naar het type cellen denk ik of is sls800 een accu pack?

Deze dus?

http://www.stefansliposhop.de/lipos...L-MAGNUM-800mAh-3S1P-11-1V-45C-90C::1326.html

Ik ben van de oude garde vroeger waren de accupacks veel groter. Verder heb ik de ballen vestand van electra en ook heel erg een hekel aan alle combinaties amperes en voltages.
Het moet dus een 3 cel zijn met 800mah.
Deze kan 90c.

Aangezien ik een maxa 4e light heb kan ik wellicht ook gaan voor de 1000mah. Hoevaak kan je daar mee omhoog?

Het model zal doorgaands eat licht zijn voor nederlands weer vandaar dat ik er ook de ballast box bij heb om m zwaarder te maken.
Maar minder ballast en wat meer accu capaciteit lijkt me niet verkeerd.

Inderdaad, die is het.
Ik maak nooit meer dan 2 starts op een accu (zowel bij de 800 als bij de 1000): een "wedstrijdstart" en een lage start om (oa) de landing te oefenen.

Is er een reden dat je maar 2x omhoog gaat op een accu? Zit te denken om 2 of 3 packs te halen dat moet voldoende zijn voor n middag vliegplezier. Ligt ook even aan het aantal keren dat je omhoog kunt. Omdat ik geen wedstrijden vlieg en het puur recreatief is hoef ik niet snel omhoog wat ws ook nog capaciteit scheelt. Zou je veilig 4x omhoog kunnen op 1 pack? Ik ben van plan per seizoen nieuwe pack te kopen. Dus hij mag wat zwaarder belast worden.

Levensduur accu.
4x omhoog weet ik niet, nooit gedaan dus.
Maar mijn packs zijn meestal, aan het bijladen te zien, nog halfvol na die 2 starts.

Ik kon m'n 'zware' Orca 2 keer naar 180mtr jagen op 1 x sls1000, dan kon er zo'n 500mAh bijgeladen worden.

Met nog een keer motor aan kakte het voltage al zo ver in dat hij niet meer vlot kon klimmen

Ik kon m'n 'zware' Orca 2 keer naar 180mtr jagen op 1 x sls1000, dan kon er zo'n 500mAh bijgeladen worden.
Met nog een keer motor aan kakte het voltage al zo ver in dat hij niet meer vlot kon klimmen

FF voor de duidelijkheid :cool:
De "lichte" packs, van tegenwoordig 600 tot en met de 1300 mAh packs worden gebruikt in F5J om gewicht uit te sparen.
Het is simpelweg de bedoeling je kist zo licht mogelijk te houden. Mocht er wind staan, dan kun je altijd noch ballast toevoegen.

Wil je echter meerdere keren met één lipo omhoog, dan moet je dit gewichtsthema vergeten en voor een zwaardere lipo gaan! Vergeet daarbij echter ook weer niet de keuze van de overige komponenten.... Een "lichte" F5J motor vind het bijvoorbeeld minder prettig een paar minuten aan een stuk te moeten draaien .....

Zelf vlieg ik met 800 of 1000'r packs en maak altijd maar 2 starts per pack ! (ondanks dat ik weet dat ze nog 50% restenergie hebben)
.

Laatst bewerkt:
Ondanks dat de stromen bij F5J relatief bescheiden zijn, is de belasting op de Lipo best groot vanwege de kleine packs die gebruikt worden. Met 40A stroomopname van de motor en een 0.8Ah pakket zit je zelfs al op de 50C, wat voor een lipo erg veel is bij 15-30seconden. Je zit dus al op het randje van wat een packet aankan (ook te merken aan de relatief lage spanningen onder belasting).

Hoe leger het pakket wordt, hoe hoger de interne weerstand wordt en dus hoe meer het pakket opwarmt. Bij de derde en vierde start krijgt het pakket dus nog meer op zijn donder dan bij de 1e of 2e.
Bij hoge belastingen is het voor een beetje levensduur af te raden een lipo meer dan 50% te ontladen.

Als je meer stijgvluchten wilt doen, is een groter packet de makkelijkste oplossing. Wel rekening houden met het feit dat de lichte F5J motoren (vooral de binnenlopers) echt wel even tijd nodig hebben om af te koelen tussen de stijgvluchten door. Het duurt zomaar 30-45 minuten voor een binnenloper helemaal afgekoeld is. Stijg je bijvoorbeeld iedere 10 minuten, wordt de motor toch steeds warmer, ondanks dat hij tussendoor 10 minuten af heeft kunnen koelen. 2 Stijgvluchten gaat meestal nog wel, maar of 3-4 ook nog gaan is dan maar de vraag. Meten is weten. Hetzij met een sensor aan de Unilog/Telemetrie, hetzij met een max-temperatuur sticker (als referentie: bij de F5B motoren hield ik maximal 85 graden aan voor vertraagde binnenlopers).

Wat je kunt overwegen is een 3S 5000mAh lipo en een compact ladertje (30W is zat) aanschaffen, waarmee je je packs op het veld eenvoudig kunt volladen, zonder al teveel spullen mee te hoeven slepen.
Zo'n 3S 5000mAh pack is vrij voordelig aan te schaffen en past makkelijk in de vliegkoffer of rugzak. En je kunt er je halflege 800mAh lipo een keer of 6-8 mee laden, moet toch voldoende zijn voor heel wat vlieguurtjes :)

Laatst bewerkt:
Hoi Gerben zo had ik het nog niet bekeken. Bedankt voor je point of view. In dat kader denk ik dat ik ook het voorbeeld volg van 2x per accu en dan naar een accu pakketje meer aanschaf.

Back