lipovoltage

• Topicstarter Topicstarter afab
  • Startdatum Startdatum
A

afab

Guest
Ik heb de info over laden van lipo's gelezen maar zit toch nog met een vraag(misschien een domme vraag maar ik heb totaal geen verstand van electrotechniek).Moet een lipo altijd tot/met 4.2 per cel geladen worden?
Ik kan dit nl. instellen en het is een 11.1v lipo en als ik dus 4.2 instel kom ik dus op zo'n 12.6v totaal lijkt mij.Moet ik hem nu met 3.7v per cel laden zodat ik op 11.1v kom of staat dit totaal los van elkaar.Graag een antwoordt op deze vraag zodat ik ook weer wat wijzen wordt in deze voor mij nieuwe wereld van RC.:-?

Je stelt je lader in op 11,1 volt, oftewel 3s. Als je dan het laden start, zal de lader eerst controleren of die instelling wel klopt. Pas dan zal hij gaan laden en vanzelf afslaan bij 12,6 volt.

Daar staat ie idd automatisch op op die 11.1v(als input)maar als ik kijk als naar volt per cel als ie opgeladen is geeft ie per cel zo'n 4.18v dus bij elkaar zo'n 12.4v.Maar dat kan dus geen kwaad?

Li-Po's worden geladen tot een spanning van 4,2 Volt per cel. De nominale spanning van een Li-Po cel, zeg maar de gemiddelde gebruiksspanning, is 3.7 Volt.

Daar staat ie idd automatisch op op die 11.1v(als input)maar als ik kijk als naar volt per cel als ie opgeladen is geeft ie per cel zo'n 4.18v dus bij elkaar zo'n 12.4v.Maar dat kan dus geen kwaad?

Dat kan geen kwaad, is gewoon normaal.

Niet leegrijden. Li-Po's kunnen niet tegen diepontladen. Bij voorkeur niet verder ontladen dan 80% van de capaciteit. Als je bij voorbeeld bij een 2000 mAh Li-Po veel meer dan 1600 mAh kan laden, dan is deze te ver ontladen geweest.

Niet leegrijden. Li-Po's kunnen niet tegen diepontladen. Bij voorkeur niet verder ontladen dan 80% van de capaciteit. Als je bij voorbeeld bij een 2000 mAh Li-Po veel meer dan 1600 mAh kan laden, dan is deze te ver ontladen geweest.