Lippo langere tijd niet gebruiken

Hoe kan ik mijn lippo`s het best bewaren tijdens de winter als ik ze een half jaartje niet gebruik.
Moet ik ze vol geladen wegleggen of maar half vol.

Wat ik nu doe en heb gelezen is 70% geladen wegleggen.
Dat schijnt de beste opslag methode te zijn. In ieder geval niet vol en zeker niet leeg wegleggen.

Greetz,

Michiel.

Yep, naar wat ik geleerd heb uit diverse fora is dat temperatuursverschillen de spanning kunnen beïnvloeden, dus als je ze volgeladen weglegt kan die te hoog worden bij temperatuursstijging in de omgeving. En te leeg mag ook niet want dan kan je onder de drempel komen wat ook niet goed is. Zo'n 70 % lijkt me ook veilig. Maar ik leg m'n lipo's nooit zo lang weg.

Komt ong. overeen met de 70%, elke cel ontladen tot 4.00V. Volgens mij is er nog niemand die dit echt getest heeft. Wat nou echt het beste is.

Merk wel dat de eerste keer vliegen na een opslag van zeg, 2 weken ( niet lang dus ) het piekvermogen iets lager is.

Momenteel heb ik zo'n 7 Lipo's liggen met ladingen van 10 tot 25
Gezien de winter naderd en het vliegen wat beperkt wordt lijkt het
me zeker de moeite waard om de Lipo's 'juist' weg te bergen.
(éérste Lipo seizoen)

Voorlopig ontladen op 70% dus. (tot we tegen bericht horen:-D)

Op de Turnigy laders zit een "storage" stand.
Deze stand brengt de lipo op 3.80V/cel. Dit komt ongeveer overeen met 50% geladen.
Voor mij werkt dit uitstekend.
Toen ik deze lader nog niet had laadde ik de lipo, om ze vervolgens 30 te ontladen.
Met deze behandeling weken m'n Kokam 3600 en 4000mAh cellen nog steeds prima, ondanks dat ze al eens langere tijd (3 a 4 maanden) stil gelegen hebben.

Mijn advies zou zijn: wegleggen met 50%-70% lading, goed balanceerd.

Groet,
Gerben

Bedankt voor jullie reactie.

Nu heb ik geen ervaring met het ontladen van lipo`s in de lader.
Is het ook mogelijk om na het laden de accus even te gebruiken
in de heli.
En als dit ook gaat hoe lang moet ik ze dan belasten?
Ik gebruik lipo`s van 2600 mAh.
Normaal laad ik er ongeveer 1800mAh bij na ongeveer 7a8 min vliegen.
Bvd Karel.

Nogmaals dank voor jullie reactie en Gerben mijn lader
is een robbe compact 6s EQ power peak.

Nu wordt er gezegt de lipo`s voor 70% te laden maar hoe doe je dat?
Moet ik de lader dan anders afstellen.
Nu laat ik tot 2600 mAh.
De lader houd dan vanzelf op.

Je kan ook doen wat Barrrrt zegt ontladen tot 4,0 Volt.
Laders zoals de Hyperion hebben een zogenaamde cutt-off stand die je kan instellen op een bepaald laad percentage. Wanneer je dat niet hebt moet je bij het Display blijven om te kijken wanneer er 70% van de capaciteit is ingegaan. Let wel dat je rekening houd met de rest capacitiet die nog in de LiPo zit!

Greetz,

Michiel

Back