Lithium-Ion akku laden?

• Topicstarter Topicstarter Ron 01
  • Startdatum Startdatum
R

Ron 01

Guest
Hallo, ik heb een Lithium-Ion akku (merk Align) van 1900 Mah bij 11.1V
Kan iemand mij vertellen tot welke spanning deze soort akkus geladen en ontladen mogen worden. Ik heb wel wat waarden gevonden maar die lopen nogal uiteen.
Men zegt bv dat ik dezelfde waarden als lipo`s mag gebruiken, maar is dat zo??
Wie kan me helpen.
Bijv dank
Ron

De een zegt dat ze hetzelfde zijn als lipo`s en de ander weer niet, ik zou dat ook wel eens willen weten.

Het is eigelijk heel simpel: LiPo accu's zijn Lithium Ion accu's maar niet alle Lithium Ion accu's zijn LiPo's.
Met andere woorden LiPo's zijn dus een soort Lithium Ion accu. Er bestaan dus verschillende soorten Lithium Ion accu's waarvan LiPo's dus één soort is.
Het is hetzelfde als: een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferrari's.

Voor zo ver ik het weet hebben LiPo cellen een iets hogere eindspanning dan "gewone" Lithium Ion cellen. Daarom kan je een LiPo cel wel laden met een "gewone" LiIon lader alleen krijg je hem niet 100% vol. LiIon kan je beter niet laden met een LiPo lader omdat je de cellen dan gaat overladen. Het is niet zo heel erg veel dus bang voor brand of zo hoef je niet te zijn maar het gaat wel flink ten koste van de levensduur.
Om weer een vergelijking met een Ferrari te gebruiken. Een Ferrari rijdt op super benzine. Als je er normale benzine in gooit rijdt hij wel maar je kan de motor beschadigen omdat er een vrij grote kans op "pingelen" is. Een "gewone" auto rijdt meestal op normale benzine. Super erin gooien kan wel en zal de motor niet beschadigen maar het is niet erg zinvol omdat je er nauwelijks meer vermogen door zal krijgen.

Als het een 11,1 Volt accu is kan deze het zelfde worden geladen als een LiPo. Wél de door de fabrikant aanbevolen laadstroom aanhouden (en als deze niet wordt aangegeven met 0,5 x C laden).

Lithium ion accu's van de eerste generatie waren 3,6 Volt per cel en moeten met een eindspanning van 4,1 Volt per cel worden geladen.

Lithium ion, Lithium ion polymeer en Lithium Mangaan accu's, die 3,7 Volt per cel leveren worden met een eindspanning van 4,2 Volt per cel geladen.

De laadstroom kan wel verschillend zijn. Zo worden LiPo's als regel met 1 x C geladen en LiMn met 0,5 x C.

Back