Lithium Ion van Notebook - kan ik daar nog wat mee?

Ik heb van een notbook een 14,4V 3360mAh batterij over die nog goed is.

Nu heb ik alleen een beetje ervaring met Nicad en Nimh batterijen.
Ik kan op het forum niets vinden.... kan ik nog iets met deze batterij?
Kan ik 'em zomaar opladen met de oude voeding en hoe krijg ik er iets van 7 à 8 V uit in plaats van die 14?

Ernani,
Je zal weinig of niets aan die accu hebben. Hij is niet gemaakt om hoge stromen te leveren. In een notebook moet hij zo lang mogelijk stroom voor de computer leveren. Dat zal hooguit iets van 3 of 4 Amp zijn.
Als je de accu in een modelvliegtuigje of een autootje wilt gebruiken dan kom je al snel aan stromen van 10 of 20 Amp en zelfs meer. Dat zal deze accu nooit kunnen leveren.
Als je de spanning wilt halveren dan moet je de accu halveren. Ik denk dat je nu een accu van 4 cellen hebt. Als je die uit elkaar haalt maak je zo 2 accu´s van 2 cellen. Dan heb je dus twee accu´s van ongeveer 7V.
Dan het opladen. LiIon accu´s MOET JE ALTIJD MET EEN DAARVOOR GEMAAKTE LADER OPLADEN. Probeer het NOOIT maar dan ook echt NOOIT met een gewone lader of voeding als je niet precies weet wat je aan het doen bent en hoe je gevaarlijke situaties moet voorkomen. LiIon accu´s kunnen ˝spontaan˝ in de fik vliegen als je ze overlaad, dus als de spanning over de accu te hoog wordt. Dat zal niet gebeuren als de spanning niet te gek veel te hoog wordt maar dan is de accu toch al naar de maan!
Ga maar eens zoeken op dit forum naar LiPo en andere LiIon accu´s. Er is al heel veel over geschreven, avonden leesvoer!

ik heb het al es geprobeerd en die dingen leveren ZEKER te weinig stroom.... doe geen moeite.
J.

voor gebruik in een vliegtuig is het geen optie maar een paar cellen parrallel was genoeg voor in een bootje :) Dan moet de accu natuurlijk niet al te oud zijn want als de laptop zo uit ging kan je de accu ook beter weggooien.....

Oke, bedankt allemaal.
Ondanks dat ie te weinig stroom levert zou ik er wel mee willen experimeneren voor andere dingen die weinig vragen, maar ik heb geen idee hoe ik 'em dan (veilig) moet opladen. Als iemand daar een suggestie voor heeft zou ik het leuk vinden maar anders denk ik dat ik 'em weggooi.

Ernani

op lipo stand of nog beter lion stand als je die hebt. Dus behandel hem net zo als een lipo accu.

Als het goed is, heb je de lader van de laptop nog.. kijk eens in de laptop en lader hoe e.e.a. aangesloten zat, mogelijk kun je de lader rechtstreeks op de accu aansluiten..

De meete laptop-accu's hebben de één of andere vorm "intelligentie" aan boord (SMART Battery) die via een universeel stekerblokje de (Intel/Duracell) SMBus connector (=Sytem-Management-Bus) met de laptop communiceert (en via deze bus ook de laptop voedt) deze bus is al "jaren" standaard op de meeste laptop-accu's en werkt met zowel Li-Ion als NiMH accu's ....

En o.a. hier en hier staat een uitleg van de werking van deze bus .... en hier vind je meer over het SMBus protocol ... dat ook voor andere toepassingen geschikt is .....

Back