Lithium Mangaan, al mensen met ervaring?

• Topicstarter Topicstarter Marc Bolier
  • Startdatum Startdatum
M

Marc Bolier

Guest
Zijn er mensen die met LiMn accu's vliegen?

Ze zouden sneller te laden zijn dan LiPo, goedkoper, niet brandgevaarlijk bij overladen of misbruik en op te laden met een Lipo lader. Wel iets zwaarder dan LiPo.

Ik ben benieuwd naar de praktijk en waar ze te koop zijn.

Groeten,
Marc

Bij elbe is de prijs 60 Euro voor 3s 2400 mAh pakket. Kan zonder meer 15C leveren. Het gewicht is ongeveer 250 gram .Ik weet niet wat de afmetingen zijn.

Hoi hoi,

Ooit in het verleden zijn we eens lekker gemaakt met deze akku's. Er werd geadverteerd met: "ze kunnen wel 50C doen!!"

Destijds besteld, geld overgemaakt, maar geen akku's. Een telefoontje aan gewaagd, maar nog geen akku's. Wel werd netjes het geld teruggestort.

zie http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=16662&highlight=lithium+mangaan . De link naar de betreffende site is inmiddels ook niet meer werkend.

De firma Graupner heeft wel lithiummangaan akku's als goedkopere lijn naast hun lipo's. Het lijkt leuk, maar lipo's hebben toch duidelijk betere specs. en worden ook steeds betaalbaarder.

Groetjes A.

Ik heb een aantal van die cellen in gebruik, tot nu toe werken ze prima.
Gebruik ze in verschillende modellen, de zwaarste belasting is in een electro zwevertje, stroom is tussen 8 a 10 ampere. Heb ze een tijdje geleden besteld bij Hopf: http://www.hopf-shop.de/default.php
Hier een test: http://elektromodellflug.de/akku-test/LiIonM-1100.htm
Ik zie ze nu nergens meer te koop, een raadsel want het zijn prima cellen voor een lage prijs (minder dan 8 euro per stuk), wat zou het probleem zijn?

Het is een nieuw type cel. Van wat ik ervan begrepen heb is dat de interne weerstand lager is dan LiPo. Ook is het zo dat de fysische/chemische structuur beter is zodat bij zwaar (mis)/(ge)bruik de weerstand niet toeneemt (zoals bij LiPo). Ook zouden de laadstromen hoger liggen (ergens 5C gelezen).

Momenteel is alle productie (die sinds begin dit jaar is gestart) voor de industriele markt. Alle LiMn accu's die momenteel te koop zijn waren officieel bedoeld voor elektrisch gereedschap.

Ik weet dat deze cellen ook nog in 2 soorten zijn.. niet alle ingeblikte cellen zijn safe.. Heb er ooit een filmpke van gezien het was iets met veel vuur en een spijker.. boeiend om te zien... dat wel..

een vriend van mij, wie elektrisch gereedschap mee helpt ontwerpen, had het er over, dat Sony cellen heeft, welke 50A kunnen leveren (een 25C, want ze zijn meen ik 2000mAh) ze kunnen alleen de vraag niet aan, de produktie capaciteit schijnt de vraag niet aan te kunnen, ik weet niet waarin ze worden gebruikt.. Maar ze zijn er wel..

vandaag bij elbe mangaan cellen gekocht. dit is dus een 2s3c pakket... ff het mes erin gezet samen met de beste man en hoppa ik heb dus 2 x 3c pakket van ieders 1200 mah.. ga van het weekeinde een testen..
we hebben het gewicht vergeleken en daar zat maar 20 gram verschil in met een 1500 mah lipo... ik laat wel ff weten hoe het gegaan is..

o ja ze zijn alleen te krijgen in 2p3c en kosten op dit moment 60 euries.. ff het mes er in en 30 euries per 3c .. das niet duur :D

Back