live tooling voor de draaibank, ideeen

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door americanspinningwheels, 2 dec 2014.

  1. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Ik mis live tooling in de beitelhouder van de draaibank.
    Op de foto wat spulletjes die ik zo heb liggen.
    Ik heb een multifix B snelwisselsysteem op de bank, en van deze houder op de foto heb ik er twee, en maar een in gebruik.
    Boorgat is 40 mm de freeshouder is een MC 3
    Lager is 50 uitwendig en 30 inwendig-
    Heb ook nog een losse spindel waar een MC 3 inpast.
    Ik denk Spindel op 30mm maken twee pasbussen maken smalle stuk 40mm met een verdikking van 60 mm waar het lager van 50 ingeperst word, zodat de lagers buiten de houder steken.
    Dan houd ik nog genoeg ruimte over om het spul op centerhoogte te stellen.
    Maar dan moet er nog een motor op of aan.
    Zal denk ik toch wel zeker een 1 KW 3 fase motor moeten worden met een frequentie regelaar. Of is 0,5 KW al voldoende, dat weet ik dus niet.
    Monteer ik de motor op de toolhouder dan word het geheel wel wat zwaarder , maar lijkt mij voor de multifix B geen probleem. Of pak ik een flexibele as , maar is zo.n ding betaalbaar en kan die het vermogen aan.
    3 fase motoren heb ik er nog wel een paar liggen, frequentie regelaar kost op MP niet zo veel.
    Maar wil geen kapitaal er aan uit gaan geven.
    Zit ik met mijn idee in de richting of gaat dit niet werken en zijn er betere oplossingen.

    Bedankt,
    Remco

    [​IMG]
     
  2. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Vond in de bak met `ik heb er nu even niets aan maar zonde om weg te gooien spullen nog een complete spindel met lagers van een freesbank die ik ooit eens gesloopt heb, ook met een MC 3 opname.
    Ding is wel te lang maar dat word zo verholpen.
    Met een beetje geluk vanavond foto´s
     
  3. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Stapje verder, voorste bus en lagerblok klaar, lagerblok is 45 mm lang en 72mm rond
    Het moest zo lang want achter het lager zat op de spil nog een spanmoer, en die moest ik r ook in kwijt.
    Met het dwarssupport gewoon haaks kan ik dus maar een beperkte diameter pakken. eerst foto

    Dwarssupport onder een hoek en ik kan 400 rond pakken met de frees.
    tweede foto

    Achterste pasbus met lagerblok moet nog, en dan zien er een motor op te prutsen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  4. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Nu al niet tevreden dat gaat dus lekker zo.
    Maak het eerst af motor er op en kijken of het werkt.
    Maar die rechte lagers gaan er dus uit, paar conische lagers er in lijkt mij mooier af te stellen.
     
  5. Live tooling

    @ Remco, leuk, een nieuw draadje :).

    @ Remco, wat is dat, live tooling? "Levend gereedschap" = bewegend gereedschap?


    @ Remco, wat moet dat worden dan?

    Lijkt mij toch dat het tijd wordt dat ik binnenkort eens bij je langs kom ;)
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    even vlug "livetool".

    Groef maken in walsrol om hoeklijn te kunnen walsen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De "pest" met dit soort werk is dat als je klaar bent meteen je hele bank kan gaan "reviseren" om al dat slijp(schijf)stof kwijt te raken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Volgens mij staat die term inderdaad voor een aangedreven gereedschap inplaats van een beitel.
    Dus (meestal) een slijpsteen van een of andere soort, maar ik zou me ook voor kunnen stellen dat er hoogtoerige freesjes o.i.d. gebruikt worden.

    Ik ken het verder alleen maar van het slijpen van grote uitlaatkleppen in de draaibank, met een luchtgedreven precisie slijptol in de beitelhouder, maar wellicht zijn er veel meer verschillende tools te gebruiken?

    Groet, Bert
     
  8. Dunsz

    Dunsz

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    1.189
    Locatie:
    leiderdorp
    Op de kleine Hobbymat met een Proxxon opname.

    De motor opgehangen voor de ruimte en de flexibele boorslang in de opname om glas door te slijpen. Metalen asjes (hard) zijn met een ander slijpschijfje ook goed te doen.

    Als ik heel veel stof/slijpsel verwacht leg ik een vette lap met lijnbaanolie neer op het bed.

    [​IMG]



    Geniet nooit met mate.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Peter,
    Zoals je aan de voorbeelden kan zien is het dus een stukje draaiend gereedschap.
    Dat kan dus van alles zijn, boor, frees, zaag of een slijpschijf ( diamant schijf)
    Was eigenlijk voor jou op zoek naar een MC 2 freeshouder ( heb ik dus helaas niet)en kwam deze MC 3 weer tegen.
    Dus gewoon voor de heb even vlot een hulpstukje maken wat toch wel handig is.
    Frezen van spiebanen, boren concentrisch gaten, schuine gaten en wat maar meer te bedenken is.
    Heb een hoogtsupport bijna klaar , maar dat opstellen is veel meer werk als even een multifix wisselen.
    Het is maar MC3 opname maar dat is voor gewoon freeswerk voldoende.


    Remco
     
  10. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Achterste lagerblok in de multifix geklemd ,
    nog even kijken hoe ik het met de aandrijving ga doen, net een half pk 3 fase motor gekocht, doet 900 toeren bij 50 hz, ook al een frequentie regelaar gevonden, zo.n motor loopt ook nog prima op 75 HZ, dan heb ik dus een 1300 toeren max, dat is voor een klein HSS freesje mooi.
    Dan kijken hoe het ding het doet met een grotere frees of een zaagfrees, denk dat er dan een extra vertraging tussen moet.
    Eens kijken wat tandriempjes en schijfjes gaan kosten, desnoods een wisselschijf er van maken.
    [​IMG]
     
  11. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    En het lager in het achterste huis geperst
    [​IMG]
     
  12. live tooling

    Heren,

    dank voor de duidelijke foto's en uitleg.
    @Remco: knap werk. Waar ik versteld van sta, is dat het - en ook nog zonder tekeningen - wel lijkt alsof het allemaal 'eventjes' gemaakt wordt :rolleyes: maar misschien is dat ook wel zo :D
     
  13. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Die maak je toch zelf?
    Al is het maar een krabbel op een envelop.
     
  14. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Met mijn tekentalenten van een kleuter en het handschrift van een doctor, doe ik het liever zonder tekening.
    En het is ook gemaakt van wat reststukjes dus dan is het ook maar net hoe het uitkomt.
    Denk dat ik toch met een tandriempje aan de gang ga en even zelf daar twee drietraps schijven voor maak.
    Heb immers toch die verdeelkop, leuke oefening.
     
  15. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Motortje opgehaald,
    Eerst zien of het werkt zoals verwacht en dan toch op zoek naar een hoogfrequent motor. die dingen zijn een heel stuk compacter,
    [​IMG]
     
  16. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Voetje van de motor iets aangepast zodat het ding een paar centimeter rechter boven de houder komt.
    Dacht even twee gaatjes boren en draad tappen, dat gaat dus niet door houder is nogal hard.
    Dat word dus een beugel maken zodat ik de bouten kan gebruiken die op de bovenste foto´s zichtbaar zijn.
     
  17. americanspinningwheels

    americanspinningwheels

    Lid geworden:
    26 okt 2013
    Berichten:
    383
    Locatie:
    Vledder
    Beugeltje gemaakt, motor zit er nu vast op.
    Van marktplaats voor 5 tientjes een frequentie regelaar met los bedienings-kastje.
    Nu nog de aandrijving, denk dat ik om te proberen maar even twee poulies maak voor een v snaartje.
    Als het werkt zoals gedacht kan ik altijd nog wielen maken voor een tandriem.


    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina