Lizard extreme

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 7 jul 2021.

  1. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik heb een lizard extreme gekocht.
    Voordat ik alles in de hull ga verlijmen zou ik graag wat advies willen over de indeling.
    Ik heb het standaard roer en strut. Welke in 1 lijn staan. Ook maak ik gebruik van de hull passage van mhz.
    Ik zou graag willen weten op welke hoogte het hart van de hull passage uit de romp moet komen. 20210707_174528.jpeg
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Leuke mono ii wedstrijdboot!
     
  3. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Eerst maar eens goed in elkaar zetten. Ben benieuwd hoe hij gaat varen.
    Daarna rustig de wasabi afmaken.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Je zou ‘m in elkaar kunnen zetten op een manier dat-ie geschikt is voor mono ii. Met vloedkanaal uiteraard. Je gaat er zeker plezier aan beleven.
     
  5. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Roy V je hebt 2 opties lipo,s voor de motor of na de motor ik heb gekozen lipo, s na de motor omdat ik dan meer kan schuiven met het zwaartepunt en minder wrijving van de flexas. Als je je wedstrijden gaat varen zou ik de flexas iets uit het midden naar rechts plaatsen 5mm of zo ? dan heb je iets meer topsnelheid omdat je de propeller (propwalk) dan niet hoeft te compenseren met je roeruitslag , De draairichting van je propeller zorgt ervoor dat je altijd naar links moet sturen om rechtuit te varen corrigeren met het roerblad kan maar dat kost je een paar km/h ik heb mijn lipo’s in een V op de bodem met 4x een reel op de bodem voor nog een klein beetje koeling voor de lipo’s zie mijn bouwverslag pursuit xl en die vaart echt hard en lang. Misch hebben andere forumleden nog een andere optie succes tis echt een goede boot sommige varen 120km/h met deze boot met de juiste :goalsetup en knowhow
     
    Laatst bewerkt: 8 jul 2021
  6. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Roy,
    hele leuke boot, heb je zeker veel plezier mee.

    ik heb ook een Lizard Xtreme met dezelfde Roer/Strut combinatie. Mij is het niet gelukt om het rechts varen weg te krijgen. Op het eind heb ik een nieuwe roer bij TFL gekocht en het rechts naast de strut gezet.
    De lipos heb ik voor de motor ivm meer flexibiliteit. De romp heb ik net leeg gehaald en met 2 x 450 gramm keperwefsel
    versterkt. Ik vaar nu met onderstaande eigenschappen:
    SLS Tron 6S2P
    SSS4082
    spiegel is met een 6mm multiplex versterkt.
    geen vloedkanaal. Zelf rond de 90 km/h moet ik echt mijn best doen om de Lizard te draaien. Of je moet het echt willen.
    Servo Savöx SC 1251,9kg, aan de spiegel, boven messingbuis, zo laag mogelijk.
    Seaking 180 A V3, ( komt nu een Flycolor 150 A met YGE 7 Caps)

    Ik heb nog een video gevonden van de Lizard





    groet Andreas
     
  7. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.686
    Locatie:
    Sneek
    Indrukwekkend vaarbeeld.
    Nou de telefoon nog een kwartslag draaien...

    Groeten, Jan.
     
  8. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Jan,
    dankjewel, is goed ik geef het aan de fotograaf door.

    Zonder jou kennis en kunde zou de Lizard ook niet zo varen.

    groeten Andreas
     
  9. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle

    Bijgevoegde bestanden:

    Carbohans vindt dit leuk.
  10. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Dus als ik het goed begrijp staat je as nog in het midden. Gebruik je de hull passage van mhz nog of heb je die verwijderd?
    Heeft het roer naast de prop zetten geholpen?
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Deze foto's kon ik al niet meer inzien. Top.
    Ik zie dat je ook vaarde met het roer in lijn met prop. Wat zijn jou ervaringen met propwalk?
    Als de motor zo dicht naar achter staat moet dan de as niet heel scherp buigen om recht uit de romp te komen?

    Voor mijn beeld vorming in theorie maakt het toch niet veel uit waar de motor staat als het coq maar klopt toch?
    Ik zie op de plaatjes van mhz zelf dat ze de motor juist vrij ver voorin plaatsen met de lipo's ernaast. Is daar een reden voor?
     
  12. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Roy,
    klopt, as staat in het midden en ik maak gebruik van de hull passage. Her roer naast de prop heeft bij mij geholpen.


    groet Andreas
     
  13. focused

    focused

    Lid geworden:
    23 mrt 2006
    Berichten:
    714
    Locatie:
    Zwolle
    Ik heb nog nooit bij een van boten last gehad van propwalk.
    Als je boot te hoog uit t water komt door dat je as te laag in ingebouwd of dat je een te graag te snel wilt door een te grote prop plaatst krijg je last van propwalk.
    Hou t simpel en doe wat jij denkt dat goed is je leert er alleen maar van en van simpel setups kopieren niet.

    Lipos voor mijn motor gaf mij meer vrijheid om met het gewicht te spelen en als je een 4,7mm flexas gebruikt kan ie prima deze bocht aan.
     
  14. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Propwalk tja daar had ik ook nooit last van bij normaal varen tot zo’n 85kmh als men niet van plan is om harder te willen gaan gewoon strut in het midden plaatsen.Maaaar als het net rond de 100kmh gaat dan kan propwalk je grootste vijand worden daar loop ik zelf momenteel tegenaan grote prop kleine prop met meer toeren bootjes zijn bijna niet op het water te houden, prop haalt je boot in en een crasch is dan onvermijdelijk(hartstikke spannend natuurlijk) maar kromme roerbladen lipo’s die die van hun fundatie komen zijn dan normaal bij zo’n crash dus mijn tip gelijk goed opbouwen als je dan voor de grap een keertje hard wil varen scheelt dat weer aankopen op AliExpress etc!! Veel plezier met het opbouwen tis een top boot.
     
  15. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    De as + de hull passage zijn destijds door MHZ zelf ingebouwd. Ik vaar met een Octura X441.
    Over propwalk: ik vindt dat er veel boten last van hebben en naar het motto
    kleine prop = weinig last.
    groter prop = meer last.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En daar heb je vermoedelijk al één van de oorzaken van propwalk. De X-series van Octura zijn machtig en zeer geschikt voor brandstof boten die met veel koppel kunnen varen. Electro-boten daarentegen varen veelal met relatief meer toeren. Octura heeft destijds voor elektro de M-Series ontwikkeld (detongued versie van de X-series). Ga je voor flinke eliminatie van prop-walk dan is er natuurlijk ook deze optie:

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
  17. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Eric,
    Ook met een alu of K prop was er sprake van propwalk. De Octura kan als je als je hem koopt beter niet varen. Eens.
    Mijn Octura’s zijn altijd aangepast, o.a. missen zij hun oortjes en hebben daardoor veel minder lift.
    Met dank aan Tom Lorenz (Berlin) en Martin.

    Niet eens met:
    >> Ga je voor flinke eliminatie van prop-walk dan is er natuurlijk ook deze optie:

    Moet zijn:
    Ga je voor geen propwalk dann is dit de optie::)


    Is wel het goede bier…..
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    ‘t Is een beetje vals spelen met zo’n twin-aandrijving. Ook met één enkele aandrijflijn zijn al snelheden rechtuit gehaald van >300kmh. Dit zonder enorm roerblad en/ of andere uitsteeksels in het water. Maar hoe dan?
    • Messcherpe en dunne propellerbladen (titaan, dus wel sterk genoeg voor >300kmh)
    • Hydro-prop waarbij iedere keer slechts 30% van een propellerblad door het water wordt gehaald
    • Aerodynamische optimalisaties
    … enkele vermoedens.
     
  19. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Alu-prop of K-prop of eigenlijk eender welke hydro-prop is zeker niet zalig makend. De K-prop heeft ook redelijk dikke bladen als ik me goed herinner. Nog belangrijker… hoeveel procent van het blad (of de prop) steekt in het water op topsnelheid. Bij een outrigger ontwerp is er bijv alles aan gelegen dit te optimaliseren middels ridepad, floaters of aerodynamische vleugeltjes. Bij een mono kun je de as een aantal mm boven de onderzijde de romp uit laten steken. Een verschil tussen dag en nacht.

    Andy, is Löwenbräu goed? Mijn favo-bieren: Weihenstephaner, Paulaner en Warsteiner… allen Alkoholfrei, dat dan weer wel :)
     
  20. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hallo Eric,

    wij zijn wel een klein beetje of topic….,maar wel leuk.
    Welke prop zou jij voor en Lizard adviseren bij 6S2p, Xtron 5000/40c, Flycolor 150A en Leopard 1600 KV?

    Ja, is wel goed. Maar, wie ben ik ……..? Iedereen zijn bier. Ik kom wel uit een plaats met een rijke geschiedenis van bier als Ritter, Union, Hansa, dab, Kronen, Stifts, Thier, Brinkoff’s en nog meer denk ik.
    Ik hou maar op met kletsen…..

    fijne avond en groeten,
    Andreas
     
    eric_laermans vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina