Lizard extreme

Discussie in 'Speedboten' gestart door RoyV, 7 jul 2021.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Andreas, ik heb zelf geen ervaring met de Lizard, maar wat me opvalt aan jouw setup is een relatief grote portie LiPo’s aan boord. Wat is het gewicht van de 6s2p-LiPo? Gevonden: 781 gr. Wil je meevaren op de LiPo-masters met een limiter?
     
  2. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Hoi Roy wat voor formaat type merk motor ga je gebruiken 1600kv ?
     
  3. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Tp motor 4050 1700kv op 6s
     
  4. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Waar halen jullie je props vandaan. Liefst al geslepen. Heb nog geen ervaring met balanceren en slijpen.
     
  5. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    drprops.torgg
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  6. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    http://doctorprops.torgg.com/
    https://www.offshoreelectrics.com/
    https://www.modellbaucenterlorenz.de/de/zube
    https://www.hydromarine.de/
    Om er een paar te noemen als je een goede geslepen gebalanceerde prop wil ind (docterprops) dan zou ik iets tussen de 40 Max 45 mm 2blad of Max 43 mm 3 blad kopen om mee te beginnen en als de temperaturen goed blijven iets groter gaan de TP 4050 1700 kv kan props aan tot ongeveer 50mm 2blad denk ik maar dat wordt dan misch teveel voor je esc beetje uitproberen en niet met een prop beginnen met een pitch van1.6 of groter want dat zijn meestal SAW props die veel stroom trekken.( of het moet een kleinere prop zijn) Iemand nog anders nog tips ?
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2021
  7. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    ecomaster.torgg.com
     
  8. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Tony sleept en balanceert ze ook.
    https://www.modelmarinesupplies.co.uk

    Nog een toevoeging: tot ca. 29-08-2021 kan je niets bestellen bij https://www.modellbaucenterlorenz.de
    Shop is gesloten. wel bestaat er straks de mogelijkheid om props via Martin te slijpen. Gewoon bestellen en Martin haalt de props op en regelt dan ook de verzending ( die al betaald is bij Tom). werkt prima en de props zijn ook OK.

    groet Andreas
     
    Carbohans vindt dit leuk.
  9. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Als je straks zelf zou willen slijpen, let wel dat Octura props uit

    beryllium zijn


    Niet van mij natuurlijk volgende info.


    Gezondheidseffecten van Beryllium

    Beryllium is geen element dat cruciaal is voor mensen; in feite is het een van de meest giftige chemicaliën die we kennen. Het is een metaal dat heel gevaarlijk is als mensen het inademen, omdat het de longen kan beschadigen en longontsteking kan veroorzaken.

    Het meest bekende effect van beryllium wordt berylliosis genoemd, een gevaarlijke en hardnekkige longziekte die ook andere organen, zoals het hart kan beschadigen. 20% van alle mensen die deze ziekte krijgen, sterven er ook aan. Het inademen van beryllium in de werkplaats veroorzaakt berylliosis. Mensen die een verzwakt immuunsysteem hebben, zijn zeer vatbaar voor deze ziekte.

    Beryllium kan ook allergische reacties veroorzaken bij mensen die overgevoelig zijn voor deze stof. De allergische reacties kunnen zeer heftig zijn en kunnen er zelfs voor zorgen dat iemand heel ziek wordt, dit wordt ook wel de Chronic Beryllium Disease (CBD) genoemd. De symptomen zijn zwakte, vermoeidheid en ademhalingsproblemen. Sommige mensen die aan CBD lijden, ontwikkelen anorexia en blauwheid van handen en voeten. Soms is het zo erg dat mensen sterven als gevolg van CBD.

    Daarnaast kan beryllium ook de kans op de ontwikkeling van kanker en beschadigingen aan het DNA vergroten
     
  10. Carbohans

    Carbohans

    Lid geworden:
    17 nov 2019
    Berichten:
    349
    Locatie:
    Maasdam
    Yep je moet er voorzichtig mee om gaan ik slijp ze altijd in een bak met water met een vijltje en handschoenen aan en voor het laatste stukje gebruik ik een beetje olie op fijn schuurpapier dan kan er geen stof vrijkomen .
     
  11. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Even een ander vraagje tussendoor. Wat doen jullie tussen de nieuwe hardware en de spiegel?
     
  12. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Bij de Lizard heb ik een 6mm Multiplex laminiert. Bij een net opgebouwde Buster een 4mm carbon plaat.
     
  13. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Hoi Eric,
    sorry voor de late reactie. Voor een Lizard zijn 2p setup redelijk gebruikelijk. Sterker nog, de Lizard mag het eigenlijk graag als er gewicht in zit. Ik moet even kijken hoe zwaar ze is, geloof om de 5kg. Focused is vroeger met een 5S2p gevaren als ik het goed heb en ook rond de 4,5 kg.
     
  14. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Ik bedoelde eigenlijk aan de buitenzijde van de romp om deze waterdicht te maken zodat er geen water door de schroefgaten komt.
    Spiegel heb ik reeds verstevigd met 24 uurs epoxy en gfk plaat.
    Ondanks dat de spiegel extra met carbon was behandeld was de spiegel vrij beweeglijk zoals hij was.
     
  15. andyslow

    andyslow

    Lid geworden:
    4 okt 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Heerenveen
    Duidelijk. Ik gebruik Silicon.
    Op bijvoorbeeld de opervlakte van het roer smeer ik dun een laagje silicon en de schroeven smeer ik ook in. Als je veel grotere gaten in de spiegel gemaakt hebt kan je die ook nog vullen met silicon.

    Als je het roer dan vast zet schuif de schroeven dan langzaam in de spiegel.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.993
    Locatie:
    Zwolle region
    Mensch, dat is nog 'ns een mono. Ik had gedacht een Mono 2-formaatje, maar ik zit er behoorlijk naast,
     
    andyslow vindt dit leuk.
  17. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Ik gebruik zelfklevend dun (<1mm) gesloten celrubber, dat ik op het roergarnituur plak waar dit aan de spiegel komt, vooraf de gaten netjes (en passend!) met een nesteltang eruit ponzen en langs de kanten afsnijden. Het celrubber trek je plat met de bevestigingsbouten, het sluit dan strak aan tegen de bouten en de hele handel is waterdicht, geen geklieder met kit.

    Op de foto zie je nog net het randje samengeperst rubber onder het roergarnituur uitsteken:
    Turnfin.jpg

    Groeten, Jan.
     
  18. RoyV

    RoyV

    Lid geworden:
    9 sep 2014
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Almere
    Omdat ik bij mijn eerste vaart een hoop water in de boot had, de Orange receiver overleden. Nu maar een nieuwe futaba t4pm gekocht. Het lek in de boot gedicht en een eerste vaart gemaakt.

    Gaat als een speer en bereik is super.
    Ik moet natuurlijk nog wat setjes lipo's leeg varen en de boot leren varen. Maar was al erg enthousiast van de eerste 2 setjes lipo's.

    Temp waren na de tweede set 50 graden esc en motor. Accu's waren iets koeler rond de 47 graden. Moet zeggen dat het vaar water ook wel warm was.

    Over het lek. Ik dacht dat ik de romp doorvoer niet goed had gekit en het water daar naar binnen kwam. Alles eruit en vervolgens maar weer met 24 epoxy vastgezet. Gelijk de spiegel verstevigd.

    Bleek het water uit de door mhz ingelijmde water pickup te komen. Deze zat deels gelijmd met epoxy en gekit. Kit rand was zo lek als een mandje.
    Kit verwijderd en helemaal verlijmd met epoxy.

    Zal voor een volgende vaart de gopro meenemen voor advies over hoe deze vaart en een filmpje plaatsen.

    Moet ik de boot kleiner proppen om de temps wat lager te krijgen?

    Ik heb gevaren met een octura x447 geslepen. Heb een 45 prop gekocht maar die lijkt net zo groot als de octura. Kan het zijn dat deze terug geslepen is naar 45?

    Heb deze via markplaats gekocht maar nooit gevraagd naar de bewerking van de prop.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  19. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.684
    Locatie:
    Sneek
    Hallo Roy,

    Als ik terug denk aan alle boten, die voorbewerkt uit de fabriek kwamen, dan was er eigenlijk nooit eentje bij waar niks aan mankeerde, meestal een foutje in de productie, waarbij het glasweefsel vrij lag van de gelcoat en dan ook los kwam zodra je er tegenaan tikte, of een onbedaarlijk lekkend vloedkanaal, wat in eerste instantie een regelaar kostte omdat je (naïef natuurlijk) ervan uit ging dat de boel dicht zou zijn.
    Daarna werd elke nieuwe romp minutieus geïnspecteerd op fabricage foutjes zodat de toch al te dure romp niet meer geld ging kosten aan afgebrande elektronica...

    Wat betreft de temperaturen; 50°C is voor veel elektronica werktemperatuur, niks mis mee.
    Lipo's worden bij wedstrijden voorverwarmd tot 40°C en komen met 55-60°C uit de boot na een heat van 7 minuten, dus ook niks aan de hand.

    Als je met lipo's op omgevingstemperatuur start, zou je moeten zien dat de topsnelheid oploopt naarmate de lipo's op bedrijfstemperatuur komen, gelijk volgas met (écht) koude lipo's is not done, daarmee verkort je de levensduur aanzienlijk.

    Wat de temperaturen betreft hoef je niet kleiner te proppen.

    Meten is weten; als er rigoureus te werk is gegaan bij het scherpen en balanceren raak je wel eens wat diameter kwijt, ik ben altijd voorzichtig en probeer dat zoveel mogelijk te vermijden.

    Groeten, Jan.
     
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Dag Jan.

    De hogere temperaturen komen van de hoge interne weerstand van de koude lipo's. Je draait ze niet warm. Die weerstand is enorm te verkleinen door ze goed voor te verwarmen op inderdaad 35a40 graden. Eigenlijk horen ze nauwelijks op te warmen tijdens gebruik. Dat is al een teken dat ze minder aan het worden zijn. Ook als ze aan het opwarmen zijn vanaf koud naar 40a50 graden tijdens het varen.

    Lipo's 1a1.5 uur van te voren gaan verwarmen. Zodat ook de binnenste cellen zijn verwarmd. Tot vlak voor je gaat varen.
     

Deel Deze Pagina